Wykonana usługa mieszcząca się w zakresie usług kształcenia zawodowego finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych mogła korzystać ze zwolnie... - Interpretacja - IPPP2/443-1073/12-2/AO

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.12.2012, sygn. IPPP2/443-1073/12-2/AO, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wykonana usługa mieszcząca się w zakresie usług kształcenia zawodowego finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2012r. (data wpływu 24.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonanej usługi szkoleniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonanej usługi szkoleniowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą zajmującą się przede wszystkim sprzedażą hurtową maszyn i urządzeń biurowych, komputerów i oprogramowania oraz serwisem. Na zlecenie firmy P. z siedzibą w T., Wnioskodawca przeprowadził w lutym 2012 roku szkolenie podnoszące kwalifikacje zawodowe dla pracowników jednej z firm drukarskich z Inowrocławia. Szkolenie zamówione było w ramach projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Firma P. w podpisanej z Wnioskodawcą umowie oświadczyła, iż na mocy Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zawartej w dniu 2.11.2010 roku z Urzędem Marszałkowskim Województwa, jest realizatorem Projektu oraz poinformowała Wnioskodawcę, że ustalone za wykonanie usługi edukacyjnej wynagrodzenie dofinansowane zostanie w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wnioskodawca oświadcza, iż nie jest podmiotem objętym systemem oświaty, zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Przeprowadzone szkolenie miało charakter kształcenia zawodowego. Wnioskodawca nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Nie jest firmą zajmującą się szkoleniami i nie spełnia wymogów jednostek oświatowych wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że w chwili wykonania usługi miał wątpliwości czy usługi ze stawką ZW mogą fakturować także firmy realizujące szkolenia na zlecenie beneficjenta dofinansowania, czy tylko firmy jednocześnie szkolące i otrzymujące dofinansowanie bezpośrednio ze środków publicznych. Wnioskodawca zaznacza, że spotkał się ze sprzecznymi interpretacjami MF dostępnymi w tym czasie wystawił zatem, z ostrożności, fakturę na tego rodzaju szkolenie ze stawką 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji prawidłowe było zastosowanie stawki VAT w wysokości 23% do wynagrodzenia za wykonaną usługę (szkolenie D) zamówioną przez firmę P. w ramach Projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 85%...

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawca powinien zastosować stawkę VAT zwolniony...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ponieważ pojawia się coraz więcej interpretacji wskazujących, że ze zwolnienia od podatku VAT korzystają także usługi szkoleniowe, świadczone na rzecz podmiotów, które otrzymują dofinansowanie w ramach POKL innymi słowy, dla skorzystania ze zwolnienia wystarczające jest że usługa za szkolenie jest opłacona przez beneficjenta ze środków otrzymanych jako dofinansowanie ze środków publicznych Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy postąpił prawidłowo naliczając stawkę VAT w podstawowej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy przy fakturowaniu usługi powinien zastosować stawkę VAT zwolniony, gdyż:

  1. przeprowadzone szkolenie miało charakter kształcenia zawodowego zgodnie z treścią art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str.1), gdyż są to zgodnie z jego treścią, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
  2. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnieniem od podatku objęte są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane oraz
  3. Jednocześnie przepisem § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) zwolniono od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
  4. Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Wnioskodawcą i P. oraz oświadczeniem firmy P. szkolenie jest dofinansowywane w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Projektu A.
  5. Płatność za zrealizowane szkolenie Wnioskodawca otrzymał, na podstawie wystawionej na firmę P. faktury, od firmy P., będącej realizatorem Projektu na mocy Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zawartej w dniu 2.11.2010 roku z Urzędem Marszałkowskim. P. jest określany w tej umowie jako Beneficjent.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Podstawowa stawka podatku na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z powyższego wynika, iż zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz usługi kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane. Ponadto przywołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (innych niż wymienione w pkt 26) prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych oraz finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77/1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji środków publicznych. W związku z tym, dla celów określenia zakresu tego pojęcia należy posługiwać się uregulowaniami zawartymi w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Zgodnie z powyższym przepisem środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
      1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
      2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
      3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
      4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
      5. z innych operacji finansowych;
    1. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

    Z powyższego wynika, że środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

    Przedstawiona treść wniosku wskazuje, że Wnioskodawca jest firmą zajmującą się przede wszystkim sprzedażą hurtową maszyn i urządzeń biurowych, komputerów i oprogramowania oraz serwisem. Na zlecenie w lutym 2012 roku Wnioskodawca przeprowadził szkolenie podnoszące kwalifikacje zawodowe o nazwie D dla pracowników jednej z firm drukarskich. Szkolenie zamówione było w ramach projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Firma P. w podpisanej z Wnioskodawcą umowie oświadczyła, iż na mocy Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zawartej w dniu 2.11.2010 roku z Urzędem Marszałkowskim Województwa, jest realizatorem Projektu oraz poinformowała, że ustalone za wykonanie usługi edukacyjnej wynagrodzenie dofinansowane zostanie w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca wskazuje, że nie jest podmiotem objętym systemem oświaty, zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Nie posiada też zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Nie jest firmą zajmującą się szkoleniami i nie spełnia wymogów jednostek oświatowych wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Przeprowadzone szkolenie miało charakter kształcenia zawodowego.

    W niniejszych okolicznościach Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. W związku z powyższym, przeprowadzone przez Wnioskodawcę szkolenie o nazwie Dziełowy druk cyfrowy podnoszące kwalifikacje zawodowe, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie spełnia bowiem podstawowych wymogów niezbędnych do skorzystania z powyższego zwolnienia. Zatem w tej sytuacji należy przeanalizować przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy.

    Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a c powyższego przepisu. Przepis bowiem przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

    W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca przeprowadził szkolenie o nazwie Dziełowy druk cyfrowy dla pracowników jednej z firm drukarskich. Szkolenie to zamówione było w ramach projektu, współfinansowanego w 85% z środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

    Przedstawiona treść wniosku nie wskazuje aby przedmiotowe szkolenie prowadzone było w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Z treści wniosku nie wynika również, iż Wnioskodawca jest podmiotem który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty. Ponadto przedmiotowe szkolenie nie jest finansowane w całości z środków publicznych. W związku z powyższym, przeprowadzone szkolenie nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Przeprowadzone szkolenie dotyczyło podniesienia kwalifikacji zawodowych dla jednej z firm drukarskich i miało charakter kształcenia zawodowego. Ponadto zleceniodawca uzyskał dofinansowanie przedmiotowego szkolenia w 85% z środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

    Mając na uwadze przywołane regulacje, w świetle przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, iż wykonana usługa mieszcząca się w zakresie usług kształcenia zawodowego finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

    W konsekwencji powyższego, w tak przedstawionym stanie faktycznym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 388 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie