Opodatkowanie podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania w formie dotacji. Prawo do odliczenia. - Interpretacja - ILPP1/443-878/12-5/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.12.2012, sygn. ILPP1/443-878/12-5/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania w formie dotacji. Prawo do odliczenia.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją usług informacyjnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją usług informacyjnych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 grudnia 2012 r. o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność statutową nieodpłatną (usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne) oraz odpłatną (usługi doradcze, szkoleniowe, wynajem pomieszczeń, szkolenia komercyjne, organizacja konferencji, imprez integracyjnych). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku VAT. Zgodnie z art. 90 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca dokonując sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, przyporządkowuje dokonywane zakupy towarów i usług do tych właściwych czynności oraz stosuje proporcję odliczenia wg ustalonego współczynnika.

Zainteresowany w ramach umowy o dofinansowanie realizuje projekt systemowy na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług (PK KSU), na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu systemowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Zapewnienie usług () współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W ramach projektu świadczone są usługi informacyjne i usługi doradcze dla przedsiębiorców oraz osób fizycznych, które zamierzają rozpocząć działalność gospodarczą zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W związku ze świadczeniem usług Wnioskodawca ponosi wydatki, które są kwalifikowane w projekcie:

  1. Wydatki kwalifikowane dotyczące usług informacyjnych są finansowane z dotacji PARP w 100%,
  2. Wydatki kwalifikowane dotyczące usług doradczych są finansowane z dotacji PARP w 90%, a pozostała część (min. 10%) jest finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług przedsiębiorców i osób fizycznych, zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co jest dokumentowane wystawieniem przez Wnioskodawcę faktury VAT.

Realizując projekt Wnioskodawca przyjął następujące stanowisko:

  1. Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z powyższym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Izbie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W konsekwencji zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL, VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami informacyjnymi będzie kwalifikowany.
  2. Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek z czynnościami opodatkowanymi faktury VAT związane z wkładem pochodzącym od odbiorców usług przedsiębiorców (10% usługi), w związku z tym zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL, VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami doradczymi będzie kwalifikowany w 90%, a w 10% będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
  3. Otrzymane dofinansowanie z PARP stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych, i w związku z tym stanowi dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
    Stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r., znak IPPP3/443-1138/09-4/MPe oraz interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2011 r., znak ILPP2/443-1428/11-2/AK. W konsekwencji ta część wartości usługi, która zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
  4. Wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest to zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r., znak IPPP3/443-1138/09-4/MPe.
    W związku z tym Wnioskodawca wystawia faktury VAT dla odbiorców usług, co jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 listopada 2010 r., znak ITPP1/443-702/10/BK. Jednakże przy zastosowaniu założonej w projekcie struktury finansowania usługi doradczej, faktura na rzecz przedsiębiorcy jest wystawiana na kwotę wkładu w wysokości 10% wartości usługi w ujęciu brutto (z podatkiem VAT). W związku z tym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, obrotem jest 8,13% wartości usługi, obrót jest opodatkowany właściwą stawką podatku (23%), co stanowi 1,87% wartości usługi, łącznie obrót i podatek składa się na sumę wniesionego wkładu własnego, tj. 10% wartości usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do usług informacyjnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do usług informacyjnych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Usługi informacyjne nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, np. art. 88 ust. 3a pkt 2 i ust. 4 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, w świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność statutową nieodpłatną (usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne) oraz odpłatną (usługi doradcze, szkoleniowe, wynajem pomieszczeń, szkolenia komercyjne, organizacja konferencji, imprez integracyjnych). Zainteresowany w ramach działalności wykonuje czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt systemowy na świadczenie usług informacyjnych i doradczych współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Ww. usługi informacyjne i usługi doradcze są świadczone dla przedsiębiorców oraz osób fizycznych, które zamierzają rozpocząć działalność gospodarczą.

W związku ze świadczeniem usług Zainteresowany ponosi wydatki, które są kwalifikowane w projekcie:

  1. Wydatki kwalifikowane dotyczące usług informacyjnych są finansowane z dotacji PARP w 100%,
  2. Wydatki kwalifikowane dotyczące usług doradczych są finansowane z dotacji PARP w 90%, a pozostała część (min. 10%) jest finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług przedsiębiorców i osób fizycznych, zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co jest dokumentowane wystawieniem przez Wnioskodawcę faktury VAT.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z powyższym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W konsekwencji zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL, VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami informacyjnymi będzie kwalifikowany.

Należy wskazać, iż w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-878/12-4/AW z dnia 18 grudnia 2012 r. uznano, iż otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, nie ma związku ze sprzedażą i nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dofinansowanie mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Wobec tego otrzymana dotacja, nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, zatem nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego świadczenie usług w ramach projektu w części dotyczącej usług informacyjnych nie powoduje żadnych konsekwencji w podatku należnym. Zatem, zakupy towarów i usług dokonane na potrzeby projektu w tej części pozostaną bez związku z czynnościami generującymi u Wnioskodawcy podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesienie kosztów realizacji projektu w części dotyczącej świadczenia usług informacyjnych, jakim jest związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, w zakresie w jakim są one związane z realizacją usług informacyjnych w ramach projektu.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tut. Organ wskazuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności prawa do zwrotu podatku naliczonego.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją usług informacyjnych. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania w formie dotacji oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją usług doradczych została rozstrzygnięta w odrębnych interpretacjach z dnia 18 grudnia 2012 r., nr ILPP1/443-878/12-4/AW, nr ILPP1/443-878/12-6/AW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 956 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu