Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 5 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.
Zdarzenie przyszłe nr 1.
Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. Wojewoda, na wniosek S.A., ustalił lokalizację przedsięwzięcia EURO 2012 pn.: P. Na podstawie tej Decyzji m.in działka:
- nr 21/3 o pow. 4.755 m2, obręb G, która powstanie z podziału działki nr 21/2 (KW nr),
- nr 268/21 o pow. 200 m2 i nr 268/22 o pow. 311 m2, które powstaną z podziału działki nr 268/2 (w KW nr), obręb G,
- nr 268/3 o pow. 760 m2, obręb, (KW nr),
objęte są ww. przedsięwzięciem.
Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (zwanej dalej ustawą o Euro 2012) decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 zatwierdza podział nieruchomości.
Właścicielami działek nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 są osoby fizyczne, jednakże na mocy wyżej wskazanej decyzji Wojewody, z dniem jej ostateczności, działki nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 staną się własnością Województwa.
Zgodnie z art. 24a ust. 3 ustawy o Euro 2012 nieruchomości objęte decyzją o lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 stała się ostateczna.
Wyżej wskazana decyzja Wojewody nie jest ostateczna, obecnie trwa postępowanie odwoławcze.
W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 6 sierpnia 2012 r. uprawniony (właściciel działki nr 21/3) oświadczył, iż nie jest czynnym podatnikiem VAT, zaś w zakresie nieruchomości zabudowanej będącej przedmiotem wywłaszczenia nie korzystał z możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego i nieruchomość została nabyta do majątku osobistego i nie stanowi składnika mienia przedsiębiorstwa.
W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 23 sierpnia 2012 r. uprawnieni (właściciele działki nr 268/21, 268/22, 268/3) oświadczyli, iż nie są czynnymi podatnikami VAT, zaś w zakresie nieruchomości zabudowanej będącej przedmiotem wywłaszczenia nie korzystali z możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego i nieruchomość została nabyta do majątku osobistego i nie stanowi składnika mienia przedsiębiorstwa.
Zgodnie ze szkicem inwentaryzacyjnym z natury, stanowiącym załącznik do operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 10 lipca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę K na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 21/3 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej 209,60 m2, budynkiem gospodarczym o powierzchni użytkowej 324,50 m2, stodołą o powierzchni zabudowy 138,50 m2. W części na działce znajduje się plac utwardzony cegłą. Działka ogrodzona jest w części płotem murowanym, w części płotem drewnianym i w części płotem z siatki metalowej. Ponadto na działce znajdują się: dwa szamba oraz drenaż odprowadzający wody opadowe wraz z dwoma studniami, pompa ręczna, silos betonowy, tablica reklamowa, dwupłaszczyznowa podświetlana tablica reklamowa zamocowana do strunobetonowego słupa oraz nasadzenia. Na działce znajdują się także dwie tablice reklamowe zamocowane do metalowych słupów, które stanowią własność firmy, wynajmującej grunt pod powierzchnię reklamową. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 2.106.915,00 zł.
Zgodnie ze szkicem inwentaryzacyjnym z natury stanowiącym załącznik do operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 28 sierpnia 2012 r,. ustalającego wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę K na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka nr 268/3 zabudowana jest budynkiem mieszkalno-usługowym o powierzchni zabudowy 187,40 m2, działki nr 268/21 i 268/22 zabudowane są budynkiem mieszkalno-usługowym o powierzchni zabudowy 185,40 m2, do którego przylega garaż o powierzchni 31,11 m2.
Na działkach znajdują się chodniki i parkingi z kostki wibrowanej oraz dwie altany ogrodowe. Zgodnie z informacją wskazaną w operacie, mieszkania znajdujące się w budynku położonym na działce nr 268/3 urządzone są jak hotele pracownicze. Obecni właściciele prowadzą działalność gospodarczą i wynajmują te mieszkania. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 1.992.257,00 zł.
Zgodnie z art. 24f ustawy o Euro 2012 w sprawach nieuregulowanych w rozdziale 4 (przygotowanie przedsięwzięć Euro 2012) stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Z kolei zgodnie z art. 123 ust. 2 ww. ustawy, m.in. najem, dzierżawa wywłaszczonej nieruchomości wygasają z upływem 3 miesięcy od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, w tym przypadku decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012. Zgodnie z ww. decyzją Wojewody, działki nr 21/3, 268/21, 268/22 i 268/3 przeznaczone są pod budowę K , przy czym działki nr 21/3 i 268/21 z przeznaczeniem pod infrastrukturę kolejową, a działki nr 268/22 i 268/3 są niezbędne dla usunięcia kolizji z istniejącą infrastrukturą.
Województwo, po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej, zamierza nieruchomości zabudowane położone w obrębie 0025 G, oznaczone jako działki nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 sprzedać na rzecz SA w G, w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
S.A. w G jest jednoosobową spółką Samorządu Województwa, realizującą zadania w zakresie K - Etap I. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działki zabudowanej nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 do dnia sprzedaży. Województwo nie będzie dokonywało żadnych nakładów na ulepszenie budynków i budowli znajdujących się na nieruchomościach. W tym czasie również Województwo nie będzie wydzierżawiało, wynajmowało i dokonywało innych czynności o podobnym charakterze w stosunku do budynków i budowli znajdujących się na ww. działkach.
Zdarzenie przyszłe nr 2.
Województwo, po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej, zamierza nieruchomości zabudowane położone w obrębie 0025, oznaczone jako działki nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 sprzedać na rzecz S.A. w G w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działek nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 do dnia sprzedaży, S.A. w ramach realizacji projektu pn. wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie rozbiórka budynków i budowli istniejących na gruntach przeznaczonych pod realizację, a następnie rozpoczęcie robót bezpośrednio związanych z budową infrastruktury kolejowej. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2015 r. Zgodnie z informacją SA, w ramach projektowanej inwestycji, na działce:
- nr 21/3 powstanie nasyp kolejowy, skarpa, dwa rowy odwadniające, zostaną dokonane nasadzenia oraz nastąpi przebudowa mediów,
- nr 268/3 powstanie droga, nasyp drogowy i nastąpi przebudowa mediów,
- nr 268/21 powstanie skarpa nasypu kolejowego, fragment rowu odwadniającego i nastąpi przebudowa mediów,
- nr 268/22 powstanie skarpa, nasyp drogowy i nastąpi przebudowa mediów.
Sprzedaż ww. nieruchomości na rzecz S.A. nastąpi po faktycznym wybudowaniu ww. obiektów budowlanych, a przed dniem zakończenia inwestycji objętej projektem pn. . Nakłady na wybudowanie ww. obiektów poniesie S.A.
Ze złożonego w dniu 5 listopada 2012 r. uzupełnienia stanowiącego doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż osoby fizyczne będące byłymi właścicielami działek nr 268/21, 268/22 i 268/3 oświadczyły w protokole uzgodnień z dnia 23 sierpnia 2012 r. dotyczącym ustalenia wysokości kwoty odszkodowania za utratę z mocy prawa prawa własności ww. działek na rzecz Województwa, że przedmiotowe nieruchomości zostały nabyte do majątku osobistego, że nieruchomości nie są składnikiem mienia przedsiębiorstwa, że nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług oraz nie był odliczany podatek naliczony od zakupów związanych z nieruchomościami. W świetle powyższego, Województwo w opisywanym stanie faktycznym przyjęło, że sprzedaż przez Województwo na rzecz S.A. wszystkich budynków i budowli położonych na działkach nr 268/21, 268/22 i 268/3 będzie dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
- Czy sprzedaż spółce S.A. nieruchomości zabudowanych położonych w obrębie 0025 Gdańsk, oznaczonych jako działki nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 jest zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy...
- Czy sprzedaż spółce S.A. nieruchomości położonych w obrębie 0025 G, oznaczonych jako działki nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 zabudowanych budowlami wskazanymi w zdarzeniu przyszłym nr 2 jest zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy...
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości położonych w obrębie 0025 G, oznaczonych jako działki nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 będzie zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z uwagi na fakt, że sprzedaż przez Województwo budynków i budowli położonych na działkach nr 21/3, 268/21,268/22, 268/3 będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. budynki i budowle nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiące czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Jednakże sprzedaż będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.
Z uwagi na fakt, że Województwu w stosunku do budynków i budowli, mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budynków i budowli Województwo nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie budynków i budowli, sprzedaż budynków i budowli położonych na działkach nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 jest zwolniona z podatku VAT.
Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych.
Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione.
Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budynków i budowli położonych na ww. działkach jest zwolniona z podatku VAT, dostawa gruntu działki nr 21/3,268/21, 268/22, 268/3 jest również zwolniona z podatku VAT.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości położonych w obrębie F m. G, oznaczonych jako działki nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 będzie zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.
Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z uwagi na fakt, że sprzedaż przez Województwo obiektów budowlanych tj. nasypów kolejowych i drogowych, skarp stanowiących element konstrukcyjny infrastruktury technicznej (budowla ziemna w rozumieniu art. 3 pkt 3 prawa budowlanego) oraz drogi (obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3 prawa budowlanego) wybudowanych w ramach przedsięwzięcia , położonych na działce nr 21/3,268/21,268/22,268/3 będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. ww. obiekty budowlane nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiące czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Jednakże sprzedaż będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.
Z uwagi na fakt, że Województwu w stosunku do obiektów budowlanych, mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania tych obiektów Województwo nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ich ulepszenie, sprzedaż obiektów budowlanych położonych na działce nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 jest zwolniona z podatku VAT. Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione.
Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budowli położonych na ww. działkach jest zwolniona z podatku VAT, dostawa gruntu działki nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3 jest również zwolniona z podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.
W myśl ust. 7a tego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.
Z kolei stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy ().
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy).
Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej (działki zabudowane nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3), planuje sprzedać te nieruchomości w trybie bezprzetargowym. Wnioskodawca wskazał, iż osoby fizyczne zbywające na jego rzecz ww. nieruchomości, nie są podatnikami podatku od towarów i usług, przedmiotowe nieruchomości nabyły do majątku osobistego, zatem nieruchomości te nie są składnikami mienia przedsiębiorstwa oraz nie był odliczany podatek naliczony w związku z nabyciem tych nieruchomości. Przedmiotowe nieruchomości (budynki i budowle) nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiącej czynność podlegającą opodatkowaniu. Wnioskodawca ponadto wskazał, iż w stosunku do budynków i budowli, mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W trakcie użytkowania budynków i budowli Wnioskodawca nie będzie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie budynków i budowli położonych na działkach nr 21/3, 268/21, 268/22, 268/3. W świetle powyższego, Wnioskodawca wskazał, iż planowana sprzedaż będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.
Alternatywnie, Wnioskodawca planuje zbycie ww. nieruchomości w sytuacji, gdy w okresie od dnia nabycia z mocy prawa ww. nieruchomości do dnia sprzedaży, przyszły nabywca w ramach realizacji zaplanowanego projektu wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie rozbiórka budynków i budowli istniejących na ww. nieruchomościach a następnie rozpocznie roboty bezpośrednio związane z budową infrastruktury kolejowej. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2015 r. Sprzedaż ww. nieruchomości na rzecz nabywcy nastąpi po faktycznym wybudowaniu niezbędnych dla realizacji projektu obiektów budowlanych, a przed dniem zakończenia inwestycji objętej projektem. Nakłady na wybudowanie ww. obiektów poniesie nabywca.
Mając na uwadze powołane przepisy w odniesieniu do obu przedstawionych opisów zdarzeń przyszłych należy stwierdzić, iż skoro jak wskazano w złożonym wniosku, planowana dostawa w trybie bezprzetargowym nabytych wcześniej nieruchomości będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i o ile Wnioskodawcy faktycznie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od obiektów posadowionych na tych gruntach, to będzie ona objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Należy podkreślić, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty budowlane, o których mowa we wniosku, stanowią budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.
Końcowo należy wskazać, iż niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że dostawa na rzecz Wnioskodawcy dokonana przez osoby fizyczne, będące właścicielami, nie będzie podlegała opodatkowaniu (nie będzie dawała prawa do odliczenia i nie będzie stanowiła pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy). Taki stan przyjęto za element stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy