Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-1115/04/CIP/01

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 13.08.2004, sygn. PI/005-1115/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kominiarskich, polegające m.in. na czyszczeniu (konserwacji) przewodów kominowych, wydawaniu opinii na podstawie przeprowadzonych kontroli kominowych, odgruzowaniu przewodów kominowych i wentylacyjnych, montażu i demontażu ław kominowych oraz naprawy głowic kominowych i wentylacyjnych. Powyższe prace wykonywane są w budynkach mieszkalnych i są klasyfikowane przez podatnika do grupowania PKWiU 74.70.15 - "usługi czyszczenia pieców i kominów " .

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:

  • robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
  • obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust.1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. w/w ustawy), natomiast zgodnie z ust. 3 tego artykułu przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1pkt 2 lit. a, rozumie się:

  • sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  • urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  • urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Pod pojęciem " obiekt budownictwa mieszkaniowego", zgodnie z art. 2 pkt.12 w/w ustawy, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy w/w ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont i bieżąca konserwacja, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie ze słowniczkiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6,7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. prawo budowlane (j. t. Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016):

  • budowa - należy przez to rozmieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,
  • roboty budowlane - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
  • remont - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN z 1995r. pod redakcją prof. M. Szymczaka konserwacja oznacza utrzymywanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Mając na uwadze wyżej przedstawione przepisy, pytanie Podatnika oraz stan faktyczny stwierdzić należy, iż świadczone przez Podatnika usługi kominiarskie, wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego, w zakresie konserwacji (czyszczenia), prac remontowych polegających na udrażnianiu przewodów kominowych zagruzowanych, wymianie uszkodzonych kratek wentylacyjnych oraz montażu i demontażu ław kominowych a także naprawie głowic kominowych i wentylacyjnych mieszczą się w zakresie wskazanych wyżej pojęć konserwacji i remontu obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej.

Zatem do w/wym usług wykonywanych przez Podatnika w obiektach budownictwa mieszkaniowego jak wynika z treści art. 146 ust. pkt 2 lit.a w/w ustawy stosuje się 7% stawkę podatku VAT.

Natomiast usługi kominiarskie polegające jedynie na badaniu i opiniowaniu stanu technicznego przewodów kominowych, spalinowych, wentylacyjnych i dymowych w budynkach nie mieszczą się w definicji "remonty i roboty konserwacyjne" tak więc podlegają one opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22% - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na rodzaj budynku, w którym są one wykonywane.

Jeżeli jednak przedmiotowa usługa badania i opiniowania stanu technicznego wchodzić będzie w skład kompleksowej usługi remontu czy konserwacji związanej z budownictwem mieszkaniowym, Podatnik będzie miał prawo do zastosowania obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt. 2 w/w ustawy.

Odnośnie zakwalifikowania prac polegających na uszczelnianiu przewodów kominowych wkładami kwasoodpornymi i montażu przewodów kominowych rurowych z uwzględnieniem usługi wraz z materiałem wskazać należy, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002r. w sprawie trybu wydawania opinii klasyfikacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych ( Dz.U.Nr 12, poz. 87 ) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty lub świadczone usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć usługę, usługodawca może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Organ podatkowy nie jest organem właściwym do zaliczania do odpowiedniego grupowania PKWiU świadczonych przez podatnika usług.