W odpowiedzi na pismo z dnia 6.07.2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej s... - Interpretacja - II US-II-443/83/2004

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.08.2004, sygn. II US-II-443/83/2004, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 6.07.2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w myśl przepisu art. 14a § 1 - 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uprzejmie informuje:

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dotację do ceny towaru bądź usługi to stanowi ono obok ceny, element opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Dotacje, które taki związek wykazują uwzględnia się w podstawie opodatkowania danej transakcji, a tym samym w obrocie czynności opodatkowanych zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy. Jeżeli jednak taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z pisma podatnika wynika, iż otrzymuje jako zakład pracy chronionej z tytułu ustawy o rehabilitacji osób niepełnosprawnych dotacje, refundacje i zwroty, które mają związek z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych, a także dotacje unijne PHARE z przeznaczeniem na inwestycje. W sytuacji, gdy powyższych dotacji nie można bezpośrednio związać z dostawą towarów lub też świadczeniem usług - tzn. nie stanowią one dopłaty do ceny, nie zależą od ilości i wartości towarów lub świadczonych usług - wówczas nie kwalifikują się jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1. Zgodnie z tym wliczone zostaną do obrotu, od którego nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Analizując charakter wymienionych dotacji i rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, należy zwrócić uwagę na fakt, iż podatnik prowadzi sprzedaż w całości opodatkowaną dającą uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego, brak jest sprzedaży zwolnionej, która takiego prawa podatnikowi nie daje.

Artykuł 90 ust. 3 - 8 ustawy ma zastosowanie do sytuacji, gdy u podatnika występują czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W takiej sytuacji podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 art. 90 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W świetle powołanych wyżej regulacji, w przypadku, gdy nie występują u podatnika czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie ma konieczności liczenia proporcji o której mowa w art. 90 ust. 2 i stosowania pozostałych zapisów tego artykułu.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie