Temat interpretacji
Mając na uwadze art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z wniesionym pismem z dnia 15.06.2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle informuje:
W zapytaniu z dnia 15.06.2004 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:
Jednostka wykorzystuje w prowadzonej działalności samochody ciężarowe oraz pojazdy specjalne. Pojazdy te nie posiadają świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji. Są to pojazdy zakupione przed 2000 r., w stosunku do których nie były wymagane te dokumenty. Zwrócono się w związku z tym z zapytaniem, czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego od paliw silnikowych, (oleju napędowego) wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, o ładowności wyliczonej według art. 86 ust. 3 wyższej od podanej w dowodzie rejestracyjnym. Wydatki na paliwo dotyczą samochodów ciężarowych oraz pojazdów specjalnych ,co stwierdzono na podstawie dowodu rejestracyjnego oraz zaświadczenia potwierdzającego dokonanie przeglądu technicznego.
W odpowiedzi na wniosek z dnia 15.06.2004 r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle informuje:
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 tej ustawy. Pojazdami, do których stosuje się powyższy przepis, są - zgodnie ze wspomnianym art. 86 ust. 3 i 5 - samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie: DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy. Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc uznaje się również za samochody osobowe. Przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy pojazdów specjalnych - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny.
W świetle przytoczonych przepisów ustawy brak świadectwa homologacji nie powoduje uznania pojazdu podatnika za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało, że ładowność jego jest wyższa niż określona powyższym wzorem, a także w przypadku pojazdu specjalnego, który nie posiada homologacji, jeżeli ze świadectwa homologacji dla danego typu pojazdu wynika, że jest to pojazd specjalny.
W opinii tut. organu podatkowego przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT nie dotyczy samochodów będących bezspornie np. samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi, które jako samochody nowe (wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy) posiadały homologację na taki właśnie typ pojazdu. Tym samym nie stosuje się ograniczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu takich pojazdów, podatek VAT podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych u ustawie o podatku od towarów i usług. Zatem podatnik ma prawo do odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu takich samochodów.
Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1.01.1984 r., zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1.02.1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Pierwsze świadectwa homologacji typu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31.01.1984 r. Zarówno w okresie wcześniejszym, jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla którego zostało ono wydane. Od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W przypadku używanych samochodów ciężarowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej, europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu. W przypadku, gdy w momencie rejestracji pojazdu nie istniał prawny obowiązek uzyskania świadectwa homologacji bądź decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji i dokumentów takich nie wydano, wymóg posłużenia się danymi zawartymi w ww. dokumentach nie może mieć zastosowania. W takim przypadku podatek naliczony od zakupów paliwa będzie mógł być odliczany na zasadach ogólnych, o ile dopuszczalna ładowność samochodu, określona dostępnymi dokumentami (dowód rejestracyjny) jest nie mniejsza od ładowności określonej według przytoczonego wzoru, wyliczonej na podstawie tych dokumentów.
Ograniczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie paliw do napędu kosiarek, "karcherów", dmuchaw, jeśli wykorzystywane są one do prowadzonej działalności gospodarczej. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 uniemożliwia jedynie obniżenie kwoty zwrotu lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r.