Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) zmieniając informację Pierwszego Urzędu Skarbowego z dnia 26.02.2004 r. nr DZ-443/7/2004 w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, udzieloną Spółce wyjaśniam, co następuje:
Ad. 1
Zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) przez sprzedaż towarów rozumie się również odpłatne świadczenie usług. Dniem wykonania (świadczenia) usługi przez Podatnika jest dzień doprowadzenia do zawarcia umowy pomiędzy operatorem a abonentem ponieważ zgodnie z umowami zawartymi przez Podatnika z operatorami ostatecznym celem wykonywanych przez Niego usług jest zawarcie w/w umów. Sposób dokumentowania usług dla potrzeb podatku VAT jak również sposób naliczania prowizji nie decyduje o dacie faktycznego świadczenia usługi przez Podatnika.
Ad. 2.
Podatnik świadcząc usługi pośrednictwa w zakresie pozyskania klientów i zawierania w imieniu zleceniodawcy (operatora) umów na świadczenie usług telekomunikacyjnych oferowanych przez zleceniodawcę w zakresie międzystrefowych usług głosowych ma obowiązek wystawienia faktury zgodnie z § 38 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.) nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży i gdy zgodnie z § 35 ust. 1 pkt 3, podatnik określa na tej fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży. Jeżeli wykonywanie usług zlecane jest podwykonawcom to również podwykonawcy obowiązani są do wystawiania faktur na prowizję od wykonanych usług zgodnie z cytowanym w tym punkcie przepisem.
Ad. 3
Z przedstawionego w piśmie Spółki z dnia 29.01.2004 r. stanu faktycznego wynika, że jednostka prowadzi usługi pośrednictwa polegające na pozyskiwaniu dla dwóch operatorów telekomunikacyjnych klientów (doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy operatorem a abonentem).
Za świadczone usługi Spółka otrzymuje wynagrodzenie tj. prowizję, która jest wyliczana procentowo od wielkości obrotów pomiędzy abonentem i operatorem w miesiącu wystawienia przez operatora faktur na rzecz abonentów. Spółka nie świadczy usług telekomunikacyjnych, dlatego w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 12 ust. 3d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 w/w ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za datę powstania przychodu, stosownie do art. 12 ust. 3a, uważa się dzień wystawienia faktury, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wykonano usługę (art. 12 ust. 3a pkt 2).
W przedmiotowej sprawie powyższe oznacza, że przychód należny powstaje w miesiącu naliczenia prowizji przez operatora telekomunikacyjnego. Jeżeli zatem operator "E" Sp. z o.o. w m-cu listopadzie wystawił faktury na rzecz abonentów, w tym momencie naliczył prowizję na rzecz Spółki.
Przychód należny dla Spółki powstanie więc w m-cu listopadzie.
Jeżeli natomiast operator "P" S.A. w m-cu styczniu wystawił faktury na rzecz abonentów, wyliczając jednocześnie prowizję na rzecz Spółki, to przychód należny dla Spółki powstanie także w m-cu styczniu i w tym przypadku będzie się pokrywał z m-cem wystawienia faktury przez Spółkę.
Ad. 4
W przypadku świadczonych ww. usług, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu od dnia wykonania usługi. Obowiązek podatkowy dla podwykonawców ww. usług powstaje również, zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu od wykonania usługi.
Ad. 5
W świetle ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług uregulowanie lub nieuregulowanie należności przez abonenta nie ma wpływu na termin powstania obowiązku podatkowego i termin wystawienia faktury VAT.