Pismem z dnia 19 listopada 2004r. złożonym w dniu 9 grudnia 2004r. uzupełnionym w dniu 22 grudnia 2004r. Podatnik zwrócił się do tutejszego Organu po... - Interpretacja - PP/443-113/BB/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.12.2004, sygn. PP/443-113/BB/04, Urząd Skarbowy w Nysie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 19 listopada 2004r. złożonym w dniu 9 grudnia 2004r. uzupełnionym w dniu 22 grudnia 2004r. Podatnik zwrócił się do tutejszego Organu podatkowego z zapytaniem w sprawie udzielenia pisemnej informacji dot. rozliczenia odpadów powstałych po wykonaniu usług szycia odzieży roboczej z materiałów powierzonych przez kontrahenta zagranicznego z Unii Europejskiej .

Stan faktyczny :
Podatnik wykonuje usługi krawieckie na rzecz kontrahenta z Unii Europejskiej z materiałów powierzonych przez zleceniodawcę . Po skrojeniu partii tkaniny pozostają ścinki /odpady/ , które nie nadają się jakiegokolwiek wykorzystania oraz nie posiadają żadnej wartości . Stanowią one około 8% krojonej tkaniny .

Stanowisko Podatnika :
Po skrojeniu partii tkaniny , wykroje przekazywane są do szwalni a pozostałe ścinki wywożone są na wysypisko komunalne . Z rozliczenia wykrojów Podatnik sporządza dokument wewnętrzny .

Po przeanalizowaniu treści zapytania oraz przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza co następuje :

Zgodnie z art.11 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54 poz.535/ przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem , o którym mowa w art.5 ust.1 pkt 4 , rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz , należących do tego podatnika , z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju , jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów , albo zaimportowane , i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju .

Przepis art.12 ust.1 pkt 6 cyt. ustawy stanowi , iż przemieszczenia towarów , o którym mowa w art.11 ust.1 , przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów , w przypadku gdy na towarach mają zostać na terytorium kraju wykonane usługi na rzecz tego podatnika , pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną niezwłocznie , nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi , z powrotem przemieszczone na terytorium państwa członkowskiego , z którego zostały pierwotnie wywiezione .

W przedstawionym stanie faktycznym usługi wykonywane przez Podatnika na rzecz kontrahenta z Unii Europejskiej na materiałach będących własnością zleceniodawcy , stanowią usługę na ruchomym majątku rzeczowym . Usługi te polegają na przetworzeniu , dostosowaniu jakiegoś produktu , po to by nadać mu nową postać , zgodnie z zamówieniem zlecającego , który jest właścicielem tych rzeczy .

W myśl art.27 ust.2 pkt 3 lit.d cyt. ustawy w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce , gdzie usługi są faktycznie świadczone , z zastrzeżeniem art.28 .

Zgodnie z art..28 ust.7 cyt. ustawy w przypadku usług , o którym mowa art.27 ust.2 pkt 3 lit.c i d , świadczonych dla nabywcy , który podał wykonującemu te usługi numer , pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane , miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego , które wydało nabywcy usługi ten numer , pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego , na którym usługi te zostały faktycznie wykonane . Jeżeli usługodawcą jest podatnik , o którym mowa w art.15 ustawy, unormowanie to stosuje się wówczas , gdy towary po wykonaniu w/w usług zostaną niezwłocznie , nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług , wywiezione poza terytorium kraju /art.28 ust.8/ . W tym przypadku , polski podatnik nie zapłaci podatku VAT , nie wykaże też w deklaracji podatkowej obrotu z tytułu wykonania takiej usługi . Obowiązek rozliczenia podatku od wartości dodanej będzie więc spoczywał na usługobiorcy .

Ze względu na szczególny charakter transakcji wewnątrzwspólnotowych , należy zwrócić uwagę na kwestie związane z ich dokumentowaniem i ewidencjonowaniem . Przepisy nakładają bowiem na podatników szereg obowiązków związanych z dokumentowaniem transakcji wewnątrzwspólnotowych. Obowiązek ten ciąży głównie na podatnikach, wykonujących czynności , które podlegają wyłączeniu z opodatkowania , a przywóz bądź wywóz towarów z tym związanych ma charakter tymczasowy . Dlatego też w przypadku przywozu towarów do Polski w celu wykonania na nich usług , podatnicy - zgodnie z art.109 ust.9 ustawy o VAT - są obowiązani prowadzić ewidencję otrzymywanych towarów zawierającą w szczególności datę ich otrzymania , dane pozwalające na identyfikację towarów oraz datę wydania towaru po wykonaniu usługi przez podatnika .

Pozostałe po wykonaniu usługi ścinki , jeżeli są bezużyteczne i bezwartościowe stanowią odpady technologiczne nieużytkowe podlegający likwidacji . W związku z powyższym nie są one przedmiotem obrotu czyli czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT . Zdaniem tut. Organu podatkowego prawidłowym jest sporządzanie przez Podatnika dokumentu wewnętrznego uwzględniającego rozliczenie powierzonego materiału .

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące na dzień jej datowania przepisy prawne .

Urząd Skarbowy w Nysie