Temat interpretacji
Stan faktyczny
Podatnik - rolnik ryczałtowy w kwietniu 2004r. zawarł umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o pomoc finansową przy realizacji inwestycji w ramach funduszu SAPARD.
Z aneksu do umowy wynika, że podatek od towarów i usług nie stanowi kosztu kwalifikowanego i nie będzie zwracany z funduszu SAPARD.
Ocena prawna stanu faktycznego
Kwestię zwrotu podatku z tytułu nabycia (importu) towarów i usług podmiotom, które przed 01 maja 2004r. zawarły umowy w ramach programu SAPARD reguluje przepis § 27a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zmianami).
Zgodnie z tym przepisem zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 01 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.
Podatek wykazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.
Zwrot podatku przysługuje podmiotom, które spełniają poniższe warunki:
- w całości zapłaciły należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne;
- posiada dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy zawartej w ramach SAPARD;
- posiadają zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
- o podpisaniu umowy w ramach funduszu SAPARD przed dniem 01 maja 2004r.,
- zawierające określenie kwoty podatku przypadającej na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętyc
- o podpisaniu umowy w ramach funduszu SAPARD przed dniem 01 maja 2004r.,
- zawierające określenie kwoty podatku przypadającej na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy oraz wysokości udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,
- potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,
- zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów, które zawarły umowy w ramach funduszu SAPARD i stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.
Zwrotu podatku dokonuje się na wniosek podmiotu, złożony do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania.
Wniosek w sprawie zwrotu powinien zawierać:
- nazwę i adres siedziby nabywcy lub imię i nazwisko oraz adres jego zamieszkania;
- wartość nabytych towarów i usług lub importu towarów i usług, których dotyczy wniosek o zwrot podatku;
- kwotę podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.
Do wniosku należy dołączyć:
- w/w zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
- oświadczenie składającego wniosek, że zwrot podatku nie dotyczy podatku naliczonego, który został lub zostanie przez podatnika rozliczony w jakikolwiek inny sposób.