Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu dotyczącej realizacji projektu. - Interpretacja - ILPP4/443-752/11-4/TK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.01.2012, sygn. ILPP4/443-752/11-4/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu dotyczącej realizacji projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 26 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu dotyczącej realizacji operacji pt. Wydanie folderu Gospodarstwa agroturystyczne oraz atrakcje turystyczne oraz materiałów promujących Stowarzyszenie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu dotyczącej realizacji operacji pt. Wydanie folderu Gospodarstwa agroturystyczne oraz atrakcje turystyczne oraz materiałów promujących Stowarzyszenie. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 26 stycznia 2012 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie w ramach operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, w dniu 19 sierpnia 2011 r. zawarło z samorządem Województwa umowę przyznania pomocy na realizację operacji pt. Wydanie folderu Gospodarstwa agroturystyczne oraz atrakcje turystyczne oraz materiałów promujących Stowarzyszenie, której celem jest rozwój agroturystyki i turystyki na obszarach wiejskich poprzez przygotowanie i wydanie folderów i innych materiałów informacyjnych, dla obszaru objętego lokalną strategią rozwoju, wydanie folderu w ilości X sztuk promującego gospodarstwa agroturystyczne zrzeszone w Stowarzyszeniu oraz atrakcje turystyczne oraz wydanie X sztuk kubka promocyjnego z logiem projektu, napisem i logiem Stowarzyszenia oraz X sztuk toreb bawełnianych z logiem projektu, napisem i logiem Stowarzyszenia. Wydanie materiałów promocyjnych Zainteresowanego przyczyni się do możliwości promocji gospodarstw agroturystycznych w kraju i za granicą. Wydane materiały promocyjne będą rozprowadzane bezpłatnie. Termin realizacji operacji 1 grudzień 2011 r.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,
  2. zakupione towary nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, służą do bezpłatnej promocji członków Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury dotyczącej wydania materiałów promocyjnych, dokonanego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (operacja z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych Strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013)...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się On czynnym podatnikiem VAT. Z uwagi na powyższe, nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury dotyczącej zakupu dokonywanego w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Zainteresowany nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, w dniu 19 sierpnia 2011 r. zawarł z samorządem województwa umowę przyznania pomocy na realizację operacji pt. Wydanie folderu Gospodarstwa agroturystyczne oraz atrakcje turystyczne oraz materiałów promujących Stowarzyszenie, której celem jest rozwój agroturystyki i turystyki na obszarach wiejskich poprzez przygotowanie i wydanie folderów i innych materiałów informacyjnych, dla obszaru objętego lokalną strategią rozwoju, wydanie folderu w ilości X sztuk promującego gospodarstwa agroturystyczne zrzeszone w Stowarzyszeniu oraz atrakcje turystyczne oraz wydanie X sztuk kubka promocyjnego z logiem projektu, napisem i logiem Stowarzyszenia oraz X sztuk toreb bawełnianych z logiem projektu, napisem i logiem Stowarzyszenia. Wydanie materiałów promocyjnych Zainteresowanego przyczyni się do możliwości promocji gospodarstw agroturystycznych w kraju i za granicą. Wydane materiały promocyjne będą rozprowadzane bezpłatnie. Termin realizacji operacji 1 grudzień 2011 r.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, służą do bezpłatnej promocji członków Stowarzyszenia.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary nabyte w ramach przedmiotowej operacji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.

Reasumując, Zainteresowany nie będąc zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej zakupu materiałów promocyjnych dokonywanego w związku z realizacją projektu pt. Wydanie folderu Gospodarstwa agroturystyczne oraz atrakcje turystyczne oraz materiałów promujących Stowarzyszenie, sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, bowiem jak wskazał Wnioskodawca nabyte towary nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym bądź własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii obowiązku składania deklaracji VAT-7.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 348 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu