W zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na zapewnieniu całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców Bursy . - Interpretacja - IPTPP2/443-651/12-6/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.11.2012, sygn. IPTPP2/443-651/12-6/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

W zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na zapewnieniu całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców Bursy .

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na zapewnieniu całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców Bursy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na:

  • zapewnieniu całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców Bursy,
  • wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli Bursy, pracowników administracyjno obsługowych Bursy,
  • wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy - nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół artystycznych,
  • zakwaterowaniu w Bursie innych osób niebędących wychowankami Bursy (z wyżywieniem lub bez) oraz wynajmie pokoi,
  • wynajmie pomieszczeń niemieszkalnych świetlic.

Pismem z dnia 23 października 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Bursa jest placówką publiczną podległą Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT-7.

Zgodnie ze statutem i ustawą o systemie oświaty zapewnia całodobową opiekę, zakwaterowanie i wyżywienie wychowankom - uczniom szkół artystycznych, poza miejscem swojego zamieszkania.

Bursa jest jednostką budżetową a stołówka Bursy nie jest wyodrębnioną jednostką, ani odrębnym podmiotem gospodarczym. Wyżywienie wychowanków Bursy jest statutową działalnością placówki.

W Bursie mieszkają uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia, zespołu szkół plastycznych (młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna oraz studenci). Zgodnie ze statutem Bursy i regulaminem stołówki wychowanek ma obowiązek wykupienia comiesięcznego całodziennego wyżywienia oraz opłacić koszty zakwaterowania.

Jednostka nadrzędna, tj. Centrum Edukacji zatwierdza stawki zakwaterowania i wyżywienia na każdy rok szkolny.

Z wyżywienia w Bursie korzystają również pracownicy pedagogiczni i administracyjno - obsługowi Bursy oraz uczniowie i pracownicy szkół artystycznych.

Burs wynajmuje też wolne pokoje na noclegi oraz świetlice na konferencje.

W dniu 21.06.2012 r. Bursa zgłosiła wniosek do Urzędu Statystycznego o wydanie decyzji, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w jakich grupach mieszczą się usługi świadczone przez placówkę.

Wydana decyzja US OKN-5672/KU-22088/2012 z dnia 10 lipca 2012 r. nadała symbole usług świadczonych przez Bursę:

  • zapewnienie zakwaterowania wraz z zapewnieniem wyżywienia lub bez wyżywienia, świadczone na rzecz swoich wychowanków oraz uczniów innych szkół w trakcie roku szkolnego PKWiU 55.90.11.0 Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne,
  • wyżywienie dla osób niebędących mieszkańcami bursy (nauczycieli i młodzież szkół artystycznych) usługi stołówkowe prowadzone przez osoby zatrudnione w bursie, jeżeli posiłki przygotowywane są na odrębne zlecenie dla osób z zewnątrz, niebędących ani pracownikami bursy (np. nauczyciele i młodzież szkół artystycznych) PKWiU 55.29.20.0 Usługi stołówkowe,
  • zapewnienie zakwaterowania w bursie innych osób niebędących wychowankami bursy, dla osób z zewnątrz, m.in. osób fizycznych, grup przyjezdnych, itp. także uczniów i studentów w okresie wakacji i ferii PKWiU 55.20.19.0 Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi,
  • wynajem pomieszczeń bursy, wynajem lokali mieszkalnych w bursie na podstawie umowy najmu (w oparciu o prawo lokalowe) PKWiU 68.20.11.0 Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi,
  • wynajem pomieszczeń niemieszkalnych bursy np. świetlic podmiotom gospodarczym oraz osobom fizycznym na podstawie umowy najmu PKWiU 68.20.12.0 Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi.

W piśmie z dnia 23 października 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że zakwaterowanie i wyżywienie, o którym mowa w pytaniu nr 1 wniosku ORD-IN, dotyczy mieszkańców Bursy zamieszkałych w czasie pobierania nauki poza stałym miejscem zamieszkania uczniowie szkół artystycznych miasta, uczniowie szkół ogólnokształcących, studenci uczelni.

Bursa jest jednostką samodzielną i nie jest prowadzona przez żadną szkołę.

W odpowiedzi na zadane pytanie: () czy Wnioskodawca ma podpisane umowy ze szkołami lub uczelniami, których uczniowie, wychowankowie lub studenci i doktoranci są zakwaterowani w Bursie... Wnioskodawca wskazał, iż Bursa ma podpisane umowy z każdym mieszkańcem (wychowankiem) Bursy, natomiast szkoły zamawiają miejsce według imiennych list uczniów przyjętych do danej szkoły.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka jest stawka podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. dla czynności statutowych polegających na zapewnieniu całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców Bursy jako usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane... (pytanie oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1)...

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka podatku dla czynności statutowych polegających na zapewnieniu całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców Bursy jako usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane PKWiU 55.90.11.0 zwolnienie z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Towary i usługi będące przedmiotem opodatkowania, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, dla których przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. identyfikuje się za pomocą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W ust. 2 powołanego artykułu podano, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%.

Jednakże przepis art. 146a ustawy określa, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Wnioskodawca jest placówką publiczną, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie ze statutem i ustawą o systemie oświaty zapewnia całodobową opiekę, zakwaterowanie i wyżywienie wychowankom - uczniom szkół artystycznych, poza miejscem swojego zamieszkania. Bursa jest jednostką budżetową a stołówka Bursy nie jest wyodrębnioną jednostką, ani odrębnym podmiotem gospodarczym. Wyżywienie wychowanków Bursy jest statutową działalnością placówki. W Bursie mieszkają uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia, zespołu szkół plastycznych (młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna oraz studenci). Jak wskazał Wnioskodawca zakwaterowanie i wyżywienie, o którym mowa w pytaniu nr 1 wniosku ORD-IN, dotyczy mieszkańców Bursy zamieszkałych w czasie pobierania nauki poza stałym miejscem zamieszkania uczniowie szkół artystycznych miasta, uczniowie szkół ogólnokształcących, studenci lubelskich uczelni.

Bursa jest jednostką samodzielną i nie jest prowadzona przez żadną szkołę. Ma podpisane umowy z każdym mieszkańcem (wychowankiem) Bursy, natomiast szkoły zamawiają miejsce według imiennych list uczniów przyjętych do danej szkoły.

Powyższe usługi są sklasyfikowane jako Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne według PKWiU 55.90.11.0.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących stawki podatku VAT dla usług polegających na zapewnieniu całodziennego zakwaterowania mieszkańców Bursy należy mieć na uwadze treść art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Natomiast w pozycji 163 załącznika nr 3 do ustawy, który stanowi Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (od dnia 1 stycznia 2011 r stawka 8%) wymienione zostały Usługi związane z zakwaterowaniem, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego i powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż usługi zakwaterowania świadczone przez Bursę na rzecz uczniów szkół artystycznych, uczniów szkół ogólnokształcących, studentów uczelni, nie są objęte zwolnieniem od podatku, gdyż nie jest spełniony warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy. Bursa nie jest prowadzona przez żadną szkołę ani też nie ma zawartych umów dotyczących zakwaterowania z jakimikolwiek szkołami. Wobec powyższego, skoro jak wskazał Wnioskodawca czynności te są sklasyfikowane jako Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne według PKWiU 55.90.11.0 i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55, to podlegają opodatkowaniu stawką podatku 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług całodziennego wyżywienia mieszkańców Bursy należy zauważyć, iż w myśl regulacji zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Od dnia 1 kwietnia 2011 r. cyt. wyżej przepis zyskał brzmienie: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Według zapisów § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowień § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Ponadto zgodnie z brzmieniem § 13 ust. 8 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W ust. 9 powołanego paragrafu wskazano, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  1. są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Należy również wskazać, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    4. artystyczne;
  1. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
  • placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
  • placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
  1. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  2. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  3. (uchylony);
  4. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. ()

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia uczeń, i bursa, dlatego też należy posiłkować się definicjami wynikającymi z odrębnych przepisów.

Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 11 ustawy o systemie oświaty, przez słowo uczeń należy rozumieć także słuchaczy i wychowanków.

Bursa, w myśl postanowień § 43 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 109, poz. 631), zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, oraz słuchaczom zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb społecznych, w wieku do 24 roku życia.

Mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty w ramach realizowanych zadań wychowawczych i opiekuńczych na rzecz mieszkańców Bursy, będących uczniami szkół artystycznych, szkół ogólnokształcących, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Zwolnienie określone ww. przepisem nie znajduje natomiast zastosowania do usług wyżywienia świadczonych dla studentów uczelni wyższych, gdyż wobec tej grupy mieszkańców, Bursa jak wynika z wyżej powołanych przepisów w zakresie zadań burs nie realizuje zadań opiekuńczych i wychowawczych. Jak wynika z opisu sprawy, zgodnie ze statutem Bursy i regulaminem stołówki mieszkańcy Bursy mają obowiązek wykupienia comiesięcznego całodziennego wyżywienia oraz opłacić koszty zakwaterowania, a zatem usługi wyżywienia studentów będących mieszkańcami Bursy są usługami związanymi z zakwaterowaniem. Wobec powyższego usługi wyżywienia i zakwaterowania studentów które jak wyżej wskazano zostały zaklasyfikowane według PKWiU 55.90.11.0 - podlegają opodatkowaniu według stawki 8% .

Wobec powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż analiza prawidłowości dokonanej klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Ponadto tut. Organ informuje, że kwestie dotyczące stawki podatku VAT dla usług polegających na wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli Bursy, pracowników administracyjno obsługowych Bursy, wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy - nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół artystycznych, zakwaterowaniu w Bursie innych osób niebędących wychowankami Bursy (z wyżywieniem lub bez) oraz wynajmie pokoi, wynajmie pomieszczeń niemieszkalnych świetlic są przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 229 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi