1. Czy dzierżawa Infrastruktury na rzecz Spółki z o.o. stanowi czynność opodatkowaną VAT?2. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego... - Interpretacja - ILPP2/443-1538/11-6/MR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.01.2012, sygn. ILPP2/443-1538/11-6/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Czy dzierżawa Infrastruktury na rzecz Spółki z o.o. stanowi czynność opodatkowaną VAT?
2. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez nią na Infrastrukturę?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dzierżawy infrastruktury jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dzierżawy infrastruktury. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o dowód uiszczenia brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, od grudnia dzierżawi na rzecz Sp. z o.o. zespół składników majątkowych (dalej: Infrastruktura), w skład którego wchodzą:

  • grunty pod zbiornikiem retencyjnym,
  • grunty pod stacją uzdatniania wody,
  • grunty pod pośrednią stacją uzdatniania wody,
  • budynki, środki produkcji, środki trwałe i wyposażenie znajdujące się na powyższych gruntach (tj. w tym zbiornik retencyjny i stacja uzdatniania wody),
  • grunt pod ujęciem wody,
  • grunt pod pompownią ścieków.

Spółka z o.o. wykorzystuje Infrastrukturę do celów prowadzenia działalności gospodarczej, tj. dostarczania wody na rzecz mieszkańców.

Z tytułu świadczenia usług dzierżawy, Gmina pobiera comiesięcznie czynsz dzierżawny od Spółki z o.o. Przedmiotowe usługi Gmina dokumentuje fakturami VAT z wykazanym podatkiem, ujmuje je w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz odprowadza VAT należny do urzędu skarbowego.

Gmina ponosi (względnie planuje ponieść) wydatki dotyczące Infrastruktury, w tym m.in. nakłady na budowę ogrodzenia oraz remont zapory na zbiorniku retencyjnym.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, że Infrastruktura jest przedmiotem dzierżawy na rzecz Sp. z o.o. od grudnia 2008 r. Wcześniej, tj. od 2000 r. była dzierżawiona innej Sp. z o. o., które zostało w 2008 r. włączone do Sp. z o. o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dzierżawa Infrastruktury na rzecz Spółki z o.o. stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, dzierżawa Infrastruktury na rzecz Spółki z o.o. stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT.

Uzasadnienie stanowiska Gminy

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wyniku, iż usługa dzierżawy stanowi odpłatne świadczenie usług, opodatkowane VAT.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (podkreślenie Gminy).

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu świadczenia usługi dzierżawy Infrastruktury na rzecz Spółki z o.o. Gmina jest podatnikiem VAT, gdyż przedmiotową usługę świadczy na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina dokonuje w analizowanym przypadku odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym dzierżawa, zdaniem Gminy, powinna podlegać opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, od grudnia 2008 r. dzierżawi na rzecz Spółki z o.o. (poprzednio, tj. od 2000 r. na rzecz innej Spółki z o.o.) zespół składników majątkowych (dalej: Infrastruktura), w skład którego wchodzą: grunty pod zbiornikiem retencyjnym, grunty pod stacją uzdatniania wody, grunty pod pośrednią stacją uzdatniania wody, budynki, środki produkcji, środki trwałe i wyposażenie znajdujące się na powyższych gruntach (tj. w tym zbiornik retencyjny i stacja uzdatniania wody), grunt pod ujęciem wody, grunt pod pompownią ścieków. Spółka z o.o. wykorzystuje Infrastrukturę do celów prowadzenia działalności gospodarczej, tj. dostarczania wody na rzecz mieszkańców. Z tytułu świadczenia usług dzierżawy, Gmina pobiera comiesięcznie czynsz dzierżawny od Spółki z o.o. Przedmiotowe usługi Gmina dokumentuje fakturami VAT z wykazanym podatkiem, ujmuje je w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz odprowadza VAT należny do urzędu skarbowego. Gmina ponosi (względnie planuje ponieść) wydatki dotyczące Infrastruktury, w tym m.in. nakłady na budowę ogrodzenia oraz remont zapory na zbiorniku retencyjnym.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, iż zwolnieniem od podatku VAT nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wobec powyższego oddanie przez Gminę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi (Spółce z o.o.) Infrastruktury skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Gminy.

W konsekwencji dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż dzierżawa Infrastruktury na rzecz Spółki z o.o., jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższa czynność w świetle ustawy o VAT traktowana będzie jako odpłatne świadczenie usług, opodatkowane na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania czynności dzierżawy infrastruktury. W pozostałych zakresach dotyczących podatku od towarów i usług w dniu 31 stycznia 2012 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia: Nr ILPP2/443-1538/11-4/MR, Nr ILPP2/443-1538/11-5/MR, Nr ILPP2/443-1538/11-7/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP2/443-1538/11-4/MR, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1538/11-5/MR, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1538/11-7/MR, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 790 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu