Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012r. (data wpływu 10 lipca 2012r.), uzupełniony pismem z dnia 3 października 2012r. (data wpływu 5 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 lipca 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 października 2012r. (data wpływu 5 października 2012r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina zrealizowała w latach 2008 - 2010 projekt pn. . W dniu 11 czerwca 2012r. została zawarta umowa o dofinansowanie ww. projektu pomiędzy Gminą a Zarządem Województwa, pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007 - 2013. Zgodnie z przedmiotową umową, beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia informacji z Krajowej Informacji Podatkowej czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji. Projekt zakładał budowę nowoczesnej, pełnowymiarowej hali sportowej wraz z adaptacją budynku szkoły podstawowej na potrzeby osób niepełnosprawnych. Realizacja przedsięwzięcia jest związana z zadaniami własnymi Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Beneficjentem niniejszego projektu jest Gmina, w której imieniu występuje Urząd Miasta.
Środki finansowe na utrzymanie obiektu pochodzą z budżetu Gminy. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, będący jednostką budżetową Gminy, przejął w użytkowanie obiekt hali sportowej na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką budżetową Gminy utworzoną na mocy uchwały nr dy Miasta z dnia 29 stycznia 2008r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji.
MOSIR jako jednostka budżetowa jest odpowiedzialny za utrzymanie przedmiotowego obiektu. W ramach funkcjonowania hali sportowej, MOSIR osiąga przychody z tytułu najmu w kwocie ok. 60 tys. PLN brutto w skali roku. Powyższe przychody nie równoważą kosztów utrzymania obiektu wynoszących ok. 607 tys. PLN brutto rocznie. Gmina w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie zawiera umów najmu. Do zawierania przedmiotowych umów upoważniony jest MOSIR. Gmina nie wykorzystuje obiektu do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności opodatkowane wykonuje i rozlicza MOSIR. Podsumowując, na etapie budowy na fakturach jako nabywca towarów i usług figurowała Gmina, natomiast na etapie eksploatacji i działalności sprzedawcą usług (stroną umów najmu) jest MOSIR.
W piśmie z dnia 3 października 2012r. Wnioskodawca wskazał, że niniejsza inwestycja polegała na budowie Hali Sportowej oraz adaptacji Szkoły Podstawowej na potrzeby niepełnosprawnych. Właścicielem całości infrastruktury tj. Hali Sportowej i Szkoły Podstawowej jest Gmina. Środki finansowe na utrzymanie ww. obiektów pochodzą z budżetu Gminy. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (MOSIR), będący jednostką budżetową Gminy, przejął w użytkowanie na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia obiekt Hali Sportowej oraz część powstałej w ramach niniejszej inwestycji infrastruktury Szkoły Podstawowej - sanitariaty oraz przebudowaną salę gimnastyczną. Hala Sportowa została połączona ze Szkołą Podstawową dzięki przebudowie części istniejącej sali gimnastycznej szkoły.
MOSIR jako jednostka budżetowa Gminy jest odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu. W ramach funkcjonowania sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej, MOSIR osiąga przychody z tytułu najmu. Gmina nie wykorzystuje powstałych w toku realizacji inwestycji obiektów do zawierania umów najmu. Przedmiotowe umowy zawiera MOSIR. Gmina, będąca beneficjentem przedmiotowego projektu nie wykorzystuje infrastruktury Szkoły Podstawowej do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Stanowisko Wnioskodawcy:
Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych jak również między innymi gospodarki nieruchomościami (art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina zrealizowała w latach 2008 - 2010 projekt pn. .Projekt zakładał budowę nowoczesnej, pełnowymiarowej hali sportowej wraz z adaptacją budynku szkoły podstawowej na potrzeby osób niepełnosprawnych. Realizacja przedsięwzięcia jest związana z zadaniami własnymi Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Beneficjentem niniejszego projektu jest Gmina. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, będący jednostką budżetową Gminy, przejął w użytkowanie obiekt hali sportowej oraz część powstałej w ramach niniejszej inwestycji infrastruktury Szkoły Podstawowej - sanitariaty oraz przebudowaną salę gimnastyczną na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Gmina w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie zawiera umów najmu. Do zawierania przedmiotowych umów upoważniony jest MOSIR. Gmina nie wykorzystuje obiektu do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności opodatkowane wykonuje i rozlicza MOSIR. Na etapie budowy na fakturach jako nabywca towarów i usług figurowała Gmina, natomiast na etapie eksploatacji i działalności sprzedawcą usług (stroną umów najmu) jest MOSIR. Wnioskodawca nie wykorzystuje powstałych w toku realizacji inwestycji obiektów do zawierania umów najmu. Przedmiotowe umowy zawiera MOSIR. Gmina, będąca beneficjentem przedmiotowego projektu nie wykorzystuje hali sportowej oraz infrastruktury Szkoły Podstawowej do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami generującymi podatek należny.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż towary i usługi nabyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach