Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w której nie toczy się postępowanie podatkowe ... - Interpretacja - PP/443-244/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.09.2004, sygn. PP/443-244/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym o której stanowi art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa / Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm. /.

Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym o której stanowi art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa / Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm. /.

Stan faktyczny :W dniu 02.05.2004r. w wyniku pożaru , spaleniu uległ sklep Podatnika . Pożar spowodował całkowite zniszczenie sklepu oraz zawartego w nim towaru handlowego środków trwałych i wyposażenia w tym kas fiskalnych .

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje :

W § 9 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zmian. ) obowiązującym w dalszym ciągu po 1 maja 2004r. na podstawie art. 165 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ) występują okoliczności wymienione w § 9 ust. 4 które zobowiązują podatnika do do zwrotu ulgi odliczonej w związku z zakupem tej kasy.

Zgodnie z § 9 ust. 3 cyt. rozporządzenia podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
1) zaprzestaną ich używania;
2) zaprzestaną działalności;
3) nastąpi otwarcie likwidacji;
4) zostanie ogłoszona upadłość;
5) nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans;
6) nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.
Pomimo, iż w powyższym zapisie zniszczenie kasy na skutek pożaru nie zostało wymienione, to jednak należy tę sytuację zaliczyć do przypadku zaprzestania używania kasy. Zniszczenie kasy jest bowiem równoznaczne z zaprzestaniem jej używania .

Zgodnie z brzmieniem art. 111 ust.4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania. w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku od towarów i usług), nie więcej jednak niż 2.500 zł.

Jak wynika z pisma podatnika kwota podatku na zakup kas które w czasie pożaru uległy zniszczeniu została odliczona zgodnie z obowiązującymi przepisami .

Podatnik nie jest podatnikiem rozpoczynającym ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas fiskalnych .

Podatnik nie jest podatnikiem rozpoczynającym ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas fiskalnych

Podatnik nie jest podatnikiem rozpoczynającym ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas fiskalnych

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu