Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-842/04/CIP/01

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 19.07.2004, sygn. PI/005-842/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Spółka z o. o. zajmuje się dystrybucją produktów o nazwie Tetrisal E, Tetrisal K i Tetrisal S, które zostały dopuszczone do obrotu w Polsce przez Państwowy Zakład Higieny jako wyroby nie będące kosmetykami.

Wskazuje, iż na terenie Niemiec towary te są rozprowadzane jako produkty medyczne.

Zgodnie z nadanym przez Urząd Statystyczny symbolem PKWiU 24.42.13 Tetrisal E i 24.42.13-80.90 Tetrisal K i S klasyfikują się one jako "leki pozostałe, gdzie indziej nie wymienione".

Ocena prawna stanu faktycznego:

W podatku od towarów i usług sprawa klasyfikacji statystycznych jest szczególnie eksponowana, bowiem z symbolami PKWiU wiąże się określona stawka podatkowa albo zwolnienie od podatku.

Przy stosowaniu stawek podatkowych w podatku od towarów i usług niezbędna jest znajomość grupowań statystycznych, inkorporowanych ze statystyki do prawa podatkowego. Załączniki do ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ oraz do wydanych na tej podstawie rozporządzeń i zarządzeń, odwołują się do symboli grupowań statystycznych przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych od podatku od towarów i usług. Dlatego też sprawa klasyfikacji statystycznych towarów i usług w Klasyfikacji Wyrobów i Usług nabiera w zakresie tych zwolnień i preferencji szczególnego znaczenia. Polega ono mianowicie na tym, że przepisy podatku od towarów i usług bezpośrednio odwołują się do towarów i usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Natomiast w przypadkach towarów i usług objętych stawkami 0%, 7% i 22% oraz zwolnieniami od podatku, wymienione są one /z pewnymi wyjątkami/ z nazwy i symbolu w ustawie VAT.

Przy sprzedaży towarów i usług objętych stawkami niższymi niż stawka podstawowa oraz zwolnieniami od podatku od towarów i usług bezwzględnie wymagane jest podanie symboli statystycznych na fakturach, wynika to z przepisów normujących niezbędne dane na fakturach /§ 12 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971)/.

Zaliczanie określonego produktu /usługi/ do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta /usługodawcy/. Wynika to z faktu, że właśnie producent /usługodawca/ posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu /usługi/ do odpowiedniego grupowania PKWiU tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt oraz świadczoną usługę, producent /usługodawca/ może zwrócić się o pomoc do właściwego terytorialnie urzędu statystycznego lub Głównego Urzędu Statystycznego.

Urząd Statystyczny w Warszawie wyraził opinię, że wymieniony w piśmie preparat medyczny o nazwie Tetrisal E wspomagający leczenie w przypadku nieżytu a także do oczyszczania i nawilżania śluzówek nosa mieści się pod symbolem PKWiU 24.42.13 leki pozostałe, gdzie indziej nie wymienione (SWW 1343-85).

Natomiast Urząd Statystyczny - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych - w Łodzi w oparciu o przedstawiony opis i załączone dokumenty wyraził opinię, iż krople do nosa Tetrisal K i Tetrisal S stanowiące izotoniczny roztwór soli fizjologicznej przeznaczone do oczyszczania oraz nawilżania śluzówki nosa posiadające wpis do rejestru leków mieszczą się w grupowaniu PKWiU 24.42.13-80.90 leki pozostałe zawierające zmieszane lub nie zmieszane produkty przeznaczone do sprzedaży detalicznej, gdzie indziej nie wymienione.

Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 41 ust. 1 powyżej cytowanej ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w postanowieniach art. 41 ust.1 pkt 2 powyżej cyt. ustawy sprecyzowano, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do ustawy - wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% - w poz. 106 wymieniono wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20.04.2004r. o wyrobach medycznych /Dz. U. Nr 93, poz. 896/ ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym należy przez to rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  • diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  • diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  • badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
  • regulacji poczęć

który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wymagane.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że preparaty medyczne o nazwie Tetrisal E mieszczący się pod symbolem PKWiU 24.42.13 - leki pozostałe, gdzie indziej nie wymienione - oraz Tetrisal K i Tetrisal S posiadające wpis do rejestru leków mieszczące się w grupowaniu PKWiU 24.42.13-80.90 - leki pozostałe zawierające zmieszane lub nie zmieszane produkty przeznaczone do sprzedaży detalicznej , gdzie indziej nie wymienione - nie mieszczą się w katalogu wyrobów medycznych wymienionych w art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o wyrobach medycznych a zatem nie zostały wymienione w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy.

Zauważyć należy, iż stosownie do postanowień art. 2 pkt 1 powyżej cytowanej ustawy o wyrobach medycznych, przepisów tej ustawy nie stosuje się m. in. do produktów leczniczych.

W rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 06.09.2001r. Prawo farmaceutyczne /t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 53, poz. 533 z późn. zm./ produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, której przypisuje się właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt, lub podawana człowiekowi lub zwierzęciu w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia czy modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu ludzkiego lub zwierzęcego.

W załączniku nr 3 do ustawy - wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% - w poz. 79 wymieniono produkty lecznicze wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że jeżeli preparaty medyczne o nazwie Tetrisal E zostały sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 24.42.13 - leki pozostałe, gdzie indziej nie wymienione - oraz Tetrisal K i Tetrisal S w grupowaniu PKWiU 24.42.13-80.90 - leki pozostałe zawierające zmieszane lub nie zmieszane produkty przeznaczone do sprzedaży detalicznej , gdzie indziej nie wymienione - o których mowa w poz. 79 załącznika nr 3 do ustawy - produkty lecznicze wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego - to podlegają opodatkowaniu według stawki określonej w postanowieniach art. 41 ust. 2 ustawy VAT tj. 7%.

Natomiast jeżeli przedmiotowe produkty lecznicze nie spełniają wymogów, o których mowa w poz. 79 załącznika nr 3 do ustawy tj. nie zostały wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w przepisach Prawa Farmaceutycznego, to stosownie do postanowień art. 41 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu stawką podatku wynoszącą 22%.

Izba Skarbowa w Gdańsku