Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opatowie zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) w związku z pismem z d... - Interpretacja - PP/443-16/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.09.2004, sygn. PP/443-16/04, Urząd Skarbowy w Opatowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opatowie zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) w związku z pismem z dnia 06.09.2004 r. (data wpływu do tutejszego organu 07.09.2004 r.) w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymywanej z Urzędu Miasta i Gminy w Ożarowie na "działalność bieżącą" oraz w sprawie proporcjonalnego odliczania podatku naliczonego w stosunku rocznym informuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535)podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika, że jakiekolwiek dofinansowanie (dotacja, subwencja) do danego towaru lub usługi, np. na pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżki ceny, stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Aby objąć opodatkowaniem, tj. przyporządkować stawkę podatku VAT takim dotacjom koniecznym jest stwierdzenie, że finansowanie to ma bezpośredni związek z ceną konkretnych dostaw lub świadczeń. Oznacza to, że otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku VAT uzależniona jest od tego, jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa. Jeżeli jednak taki związek bezpośredni nie występuje, a ma miejsce dofinansowanie ogólne - na pokrycie niezidentyfikowanych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości świadczonych usług dotacje takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotnym dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są czy też nie są opodatkowane jest ustalenie szczegółowych warunków jej przyznawania, określających cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Jak wynika z pisma podatnika - Kryta Pływalnia "N" z dnia 06.09.2004 r. otrzymywana dotacja z Urzędu Miasta i Gminy w Ożarowie przyznawana jest na "działalność bieżącą" oraz na "całokształt działalności", która nie związana jest bezpośrednio z ceną biletu. Zdaniem podatnika jest to dotacja podmiotowa i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale jednocześnie jest obrotem i na podstawie faktury wewnętrznej, w rozliczeniu miesięcznym (VAT-7, poz. 20) winna zostać wykazana jako dostawa towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju zwolnione od podatku.

Ponadto z pisma podatnika wynika, że znaczna część sprzedaży dotyczy usług basenowych świadczonych na rzecz szkół, które są jednostkami budżetowymi. Usługi te zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami) zostały zwolnione od podatku.

W opinii tutejszego organu wymieniona dotacja ma charakter podmiotowy, bowiem przyznawana jest na realizację ogólnych zadań podatnika, na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności. Dofinansowanie to w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy nie jest bezpośrednio związane ze świadczeniem usług - nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 w poz. 20 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 lub art. 82 ustawy.

Brak jest, zatem podstawy do zaliczenia w/w dotacji, mającej charakter podmiotowy i nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT do dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 lub art. 82 ustawy.

Natomiast usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami) zostały zwolnione od podatku i należy wykazać je w poz. 20 deklaracji podatkowej VAT-7.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opatowie informuje, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy proporcję w stosunku do której podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przy ustalaniu takiej proporcji stosownie do dyspozycji zawartej w ust. 7 tegoż art. 90 ustawy, do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji, dotacji innych niż związane z dostawą lub świadczeniem usług.

W świetle powołanych wyżej przepisów, w przypadku, gdy dotacje, subwencje i inne dopłaty, nie są związane z konkretną dostawą lub świadczeniem usług, przy ustalaniu wskaźnika umożliwiającego podatnikowi częściowe odliczanie podatku naliczonego od zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną zaliczane są do obrotu uzyskanego z czynności, w związku z którymi nie przysługuje podatnikowi takie prawo.

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zatem przy ustalaniu wskaźnika obrotu za rok poprzedzający rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja otrzymane dotacje podlegają włączeniu do obrotu, w stosunku do którego nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opatowie informuje, że w myśl art. 163 ust. 1 ustawy VAT, jeżeli w 2003 r. podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000 zł. z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałyby opodatkowaniu lub nie podlegałyby opodatkowaniu, przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3-8, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r., z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy. W przypadku, gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego kwota osiągniętego w 2003 r. obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9.

W myśl ust. 2 korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, za rok 2004 dotyczy okresu od 1 maja do końca roku podatkowego. Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie. Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w trakcie 2005 r. W stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed 1 maja 2004 r. stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 175.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-7, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01 % kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.

Urząd Skarbowy w Opatowie