Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik posiadał 23 oddziały będące odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oddziały te realizowały obrót gospodarczy zarówno pomiędzy sobą jak i kontrahentami zewnętrznymi oraz składały deklaracje dla podatku od towarów i usług do urzędów skarbowych kierowanych przez właściwych dla nich naczelników.
Zgodnie z art. 160 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 53, poz. 535) osoba prawna wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki zakładów (oddziałów), które zgodnie z art. 157 przestały być odrębnym podatnikiem VAT - w zakresie, w jakim dotyczą podatku od towarów i usług. Oznacza to, że ta osoba prawna wystawia i przyjmuje faktury korygujące oraz dokonuje stosownych korekt deklaracji dla podatku od towarów i usług z zachowaniem przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.
Zasady wystawiania i ewidencjonowania wystawionych i otrzymanych faktur korygujących regulują przepisy §19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania, oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 971).
W sytuacji, gdy podatnik wystawi fakturę korygującą zwiększającą obrót a więc i kwotę podatku będzie zobowiązany do uwzględnienia tej faktury w skorygowanej deklaracji za okres, w którym ujęto fakturę korygowaną. Oznacza to konieczność korygowania deklaracji złożonej uprzednio przez jednostkę wystawiającą fakturę, której korekta dotyczy. W ten sposób skorygowana deklaracja będzie zawierała dane odzwierciedlające faktyczny obrót tej jednostki. W przypadku, gdy odbiorcą faktury korygowanej byłaby Poczta Polska lub jej oddział - fakturę tę należy ująć w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania, czyli okres bieżący (§20 ust. 4 pkt 1rozporządzenia).
Jeżeli zaś podatnik wystawi fakturę korygującą zmniejszającą obrót a więc i kwotę podatku, to będzie zobowiązany do uwzględnienia tej faktury w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru tej faktury (§19 ust. 4 oraz §20 ust. 6 rozporządzenia) W sytuacji, gdy odbiorcą tej faktury byłaby Poczta Polska lub jej oddział - fakturę tę należy ująć w rozliczeniu Poczty Polskiej za miesiąc jej otrzymania, czyli okres bieżący (analogicznie jak w opisanym dalej przypadku otrzymania takiej faktury od kontrahenta zewnętrznego).
W sytuacji gdy Poczta Polska otrzyma od kontrahenta zewnętrznego fakturę korygującą dotyczącą sprzedaży towarów lub świadczenia usług na rzecz jej samej lub jej oddziału:uprawniona jest do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymała (§20 ust. 4 pkt 1) - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego, lubjest obowiązana do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymała - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego (§19 ust. 5 w przypadku, gdy powodem wystawienia tej faktury jest udzielenie rabatu lub §20 ust. 4 pkt 2 w przypadku, gdy przyczyną korekty jest pomyłka w fakturze wystawionej przez kontrahenta, z tym jednakże, że przepis ten nie ma zastosowania, jeżeli nie był rozliczony podatek określony w fakturze, której korekta dotyczy).
Nie we wszystkich opisanych wyżej przypadkach korekta deklaracji powinna zostać dokonana na druku obowiązującym przed dniem 01.05.2004r. Wersja deklaracji VAT-7 jest bowiem determinowana przez okres za jaki sporządza się korektę.
Natomiast w sytuacji, w której jednostka nie rozliczyła podatku naliczonego w terminach określonych ustawą z dnia 08.01.1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.), to wówczas powinna dokonać korekty deklaracji zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 15 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 53, poz. 535). Stanowisko podatnika jest w tym zakresie zgodne z obowiązującymi przepisami.
Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. Podatnicy (...) są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą wszelkie niezbędne dane do prawidłowego sporządzenia deklaracji. Podstawą zatem do sporządzenia deklaracji skorygowanej może być jedynie ewidencja uzupełniona o dodatkowe zapisy pozwalające stwierdzić zakres dokonanych zmian i ich prawidłowość. Oznacza to, iż skorygowane deklaracje VAT-7 mogą zawierać wyłącznie kwoty po korekcie, jako odzwierciedlające stan faktyczny.