Czy prawidłowe jest stosowanie obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług do wszystkich opisanych powyżej rodzajów świadczonych usług budowlanych? - Interpretacja - IPTPP1/443-188/12-2/IG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.05.2012, sygn. IPTPP1/443-188/12-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy prawidłowe jest stosowanie obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług do wszystkich opisanych powyżej rodzajów świadczonych usług budowlanych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlanych polegających na: układaniu posadzek z kamienia, montowaniu parapetów okiennych, montażu stopni schodowych wewnątrz jak i na zewnątrz budynku, okładania ścian wewnętrznych i zewnętrznych budynków elementami kamienia oraz montażu kominków w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i lokalach mieszkalnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlanych polegających na: układaniu posadzek z kamienia, montowaniu parapetów okiennych, montażu stopni schodowych wewnątrz jak i na zewnątrz budynku, okładania ścian wewnętrznych i zewnętrznych budynków elementami kamienia oraz montażu kominków w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i lokalach mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w usługach budowlano-remontowych, montażowych i kamieniarskich.

Przedmiotami działalności są między innymi:

  • świadczenie usługi budowlanej polegającej na montażu kominków w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i lokalach mieszkalnych, z użyciem materiałów Wnioskodawcy lub powierzonych przez Klienta. Usługi te mieszczą się w PKD z 2009 r. pod symbolem 43.29.Z, natomiast w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. posiadają symbol 43.29.19.0.
  • świadczenie usług budowlanych polegających na układaniu posadzek z kamienia, montowaniu parapetów okiennych, montażu stopni schodowych wewnątrz jak i na zewnątrz budynku, okładanie ścian wewnętrznych i zewnętrznych budynków elementami kamienia w obiektach zaliczanych do budynków mieszkalnych jednorodzinnych i lokalach mieszkalnych. Usługi te mieszczą się w PKD z 2009 r. pod symbolem 43.39.Z, natomiast w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. posiadają symbol 43.33.29.0.

Wszystkie powyższe usługi dokonywane są w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 111 i PKOB 112 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

W przypadku usługi montażu kominków konieczna jest wizyta u Klienta w celu dokonania odpowiednich pomiarów i przeprowadzenia oględzin miejsca pracy, przedyskutowania możliwych do wykorzystania rozwiązań i użycia materiałów. Rozpoczęcie prac jest inicjowane przyjęciem zlecenia od Klienta na wykonanie określonej usługi, następnie pomiędzy Klientem a Wnioskodawcą podpisywana jest umowa na wykonanie określonych prac.

W umowie określany jest zakres przeprowadzonych prac, miejsce wykonania usługi, termin rozpoczęcia i zakończenia prac, cena za wykonaną usługę. Wykonujący (Wnioskodawca) zakupuje wszystkie materiały budowlane lub wykorzystuje materiały powierzone przez Klienta lub korzysta z usług podwykonawców. Całość usługi wykonywana jest zgodnie z procesem technologicznym i fachową wiedzą w zakresie usług tego rodzaju.

Po zainstalowaniu całości następuje próbne rozpalenie oraz szkolenie Klienta z zasad przeciwpożarowych i bezpiecznego korzystania z zainstalowanego urządzenia. Po pozytywnym próbnym rozpaleniu, przetestowaniu urządzenia, przeszkoleniu Klienta następuje całościowy odbiór wykonanych prac i wystawiana jest faktura VAT ze stawką obniżoną 8%. W fakturze tej nie wykazuje się jako oddzielnych pozycji: robocizny, transportu, zużytych materiałów czy też części składowych montowanego kominka lecz wykazuje się jedną kompleksową usługę budowlano - montażową i zabudowę wkładu grzewczego.

Przy świadczeniu usług budowlanych z zakresu układania posadzek, montowania parapetów, montażu stopni schodowych i okładaniu ścian usługa podobnie rozpoczyna się od przyjęcia zamówienia i podpisania umowy.

W zależności od rodzaju zamówienia Wnioskodawca albo wykonuje montaż gotowych elementów uprzednio przez siebie wytworzonych, albo samodzielnie wykonuje te elementy i kolejno dokonuje ich montażu u Klienta.

Klient nie dokonuje jakichkolwiek zakupów, wszystkie materiały takie jak granit, marmur, piasek, pospółka, żwir, cement, kleje, fugi są zakupywane przez wykonującego. Po wykonaniu umówionych prac następuje ich odbiór i wystawiana jest faktura VAT z zastosowaniem obniżonej 8% stawki podatku VAT, w której nie wykazuje się oddzielnych pozycji: robocizny, transportu, zużytych materiałów lecz wykazuje się jedną kompleksową usługą budowlaną dotyczącą określonych prac.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy prawidłowe jest stosowanie obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług do wszystkich opisanych powyżej rodzajów świadczonych usług budowlanych...

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność jaką wykonuje mieści się w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), który stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust 1 tejże ustawy, przez dostawę towarów rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel natomiast przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 rozumieć należy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponadto na mocy art. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), towary lub usługi będące przedmiotem czynności opodatkowanych wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wnioskodawca sądzi, że w jego przypadku do właściwego opodatkowania wykonywanych usług mają zastosowanie przepisy zawarte w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zgodnie z którymi, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust, 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz zastosowanie znajduje art. 41 ust 2 tej ustawy, zgodnie z którym dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Wnioskodawca uważa, że zastosowanie ma też art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), na mocy którego w okresie od 01 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Wnioskodawca uważa, że prawidłowo stosuje obniżoną stawkę 8% podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), który to zezwala na stosowanie tej stawki do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 14 ust. 12a przywołanej ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkalnego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem art. 12b. Przepis art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 i lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2. Zgodnie z art. 2 pkt 12 tejże ustawy, poprzez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która to zawarta jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). Stosownie do systematyki tego rozporządzenia, w dziale 11 o którym mówi art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje następujące grupy budynków:

  • 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112-budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • 113 - budynki zbiorowego zamieszkania.

Wnioskodawca ponadto podkreśla, że przy ustalaniu prawidłowej stawki istotne a zarazem decydujące znaczenie ma czy wykonywana przez niego czynność mieści się w zakresie czynności, które wymienia art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli w zakresie pojęć dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części. Ustawa podatkowa nie posiada legalnych definicji tych pojęć, w związku z tym stosownym i właściwym jest dokonanie ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin, w szczególności z zakresu budownictwa jak też korzystając z definicji słownikowych.

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) w art. 3 pkt 6 określa, że poprzez budowę rozumieć należy wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także obudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Art. 3 pkt 7 tegoż prawa budowlanego definiuje roboty budowlane rozumiane jako budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Pod pojęciem przebudowy należy rozumieć, zgodnie z art. 3 pkt 7a prawa budowlanego, wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość, bądź liczba kondygnacji. Ustawa prawo budowlane definiuje też w art. 3 pkt 8 pojęcie remontu czyli wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Dla zdefiniowania pojęcia montażu i instalowania, Wnioskodawca posługuje się Współczesnym Słownikiem Języka Polskiego" pod redakcją Bogusława Dunaj, Wydawnictwa Langenscheidt Sp. z o.o. W myśl definicji tego słownika montaż to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; natomiast pojęcie instalować oznacza zakładać, montować jakieś urządzenie techniczne.

W związku z powyższym opisem sprawy i powołanymi przepisami prawa podatkowego, mając na uwadze całokształt stanu prawnego Wnioskodawca stwierdza, iż do wszystkich opisanych rodzajów świadczonych przez niego usług prawidłowe jest stosowanie preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług znaczenie ma więc nie tylko zakres wykonywanych prac, ale także zaklasyfikowanie obiektu budowlanego do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, którego dotyczą te prace.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania 113.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy są między innymi:

  • usługi budowlane polegające na montażu kominków w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i lokalach mieszkalnych, z użyciem materiałów Wnioskodawcy lub powierzonych przez Klienta. Usługi te mieszczą się w PKD z 2009 r. pod symbolem 43.29.Z, natomiast w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. posiadają symbol 43.29.19.0.
  • usługi budowlane polegające na układaniu posadzek z kamienia, montowaniu parapetów okiennych, montażu stopni schodowych wewnątrz jak i na zewnątrz budynku, okładaniu ścian wewnętrznych i zewnętrznych budynków elementami kamienia w obiektach zaliczanych do budynków mieszkalnych jednorodzinnych i lokalach mieszkalnych. Usługi te mieszczą się w PKD z 2009 r. pod symbolem 43.39.Z, natomiast w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. posiadają symbol 43.33.29.0.

Wszystkie powyższe usługi dokonywane są w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 111 i PKOB 112 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

W przypadku usługi montażu kominków pomiędzy Klientem a Wnioskodawcą podpisywana jest umowa na wykonanie określonych prac. Po zainstalowaniu całości następuje całościowy odbiór wykonanych prac i wystawiana jest faktura VAT ze stawką obniżoną 8%. W fakturze tej nie wykazuje się jako oddzielnych pozycji: robocizny, transportu, zużytych materiałów czy też części składowych montowanego kominka lecz wykazuje się jedną kompleksową usługę budowlano - montażową i zabudowę wkładu grzewczego.

Przy świadczeniu usług budowlanych z zakresu układania posadzek, montowania parapetów, montażu stopni schodowych i okładaniu ścian, w zależności od rodzaju zamówienia Wnioskodawca albo wykonuje montaż gotowych elementów uprzednio przez siebie wytworzonych, albo samodzielnie wykonuje te elementy i kolejno dokonuje ich montażu u klienta. Wszystkie materiały takie jak granit, marmur, piasek, pospółka, żwir, cement, kleje, fugi są zakupywane przez wykonującego. Po wykonaniu umówionych prac następuje ich odbiór i wystawiana jest faktura VAT z zastosowaniem obniżonej 8% stawki podatku VAT, w której nie wykazuje się oddzielnych pozycji: robocizny, transportu, zużytych materiałów lecz wykazuje się jedną kompleksową usługą budowlaną dotyczącą określonych prac.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeśli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (koszty). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia roboty budowlane należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym słowniku języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN określenie robota oznacza zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś. Na tej podstawie należało uznać, że sformułowanie użyte przez normodawcę roboty budowlano-montażowe zawsze oznaczać będzie czynności, również montaż. Montaż to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

W związku z przytoczonymi definicjami stwierdzić należy, że pojęcie montaż odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Z powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wynika, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich przebudowy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Ponadto podkreślić należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Mając na uwadze powołane regulacje oraz opis sprawy zawarty we wniosku stwierdzić należy, iż w analizowanej sprawie wykonanie usług budowlanych polegających na: układaniu posadzek z kamienia, montowaniu parapetów okiennych, montażu stopni schodowych wewnątrz jak i na zewnątrz budynku, okładaniu ścian wewnętrznych i zewnętrznych budynków elementami kamienia oraz montażu kominków może być uznane za związane z budową, remontem, modernizacją lub przebudową, o których mowa w ustawie. Zatem, gdy ww. usługi dokonywane są w obiektach budownictwa społecznego (PKOB 11) Wnioskodawca może zastosować obniżoną, tj. 8% stawkę podatku VAT. Bowiem, spełnione zostały przesłanki określone w art. 41 ust. 12 ustawy, na podstawie których zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT jest prawnie dopuszczalne.

Reasumując, usługi budowlane polegające na: układaniu posadzek z kamienia, montowaniu parapetów okiennych, montażu stopni schodowych wewnątrz jak i na zewnątrz budynku, okładania ścian wewnętrznych i zewnętrznych budynków elementami kamienia oraz montażu kominków, wykonywane w ramach czynności wskazanych w art. 41 ust. 12 ustawy, w budynkach mieszkalnych i lokalach mieszkalnych, które są objęte społecznym programem mieszkaniowym Wnioskodawca prawidłowo opodatkowuje preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 211 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi