Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy us... - Interpretacja - IBPP3/443-355/12/MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.06.2012, sygn. IBPP3/443-355/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy usług dokonywane w ramach realizacji projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2012r. (data wpływu 10 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. xxx.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pn. xxx, który Uchwałą Zarządu Województwa nr () z dnia 13 marca 2012 roku został wybrany do dofinansowania. Przedmiotowe przedsięwzięcie jest realizowane na terenie Gminy i jest związane z zakupem i wdrożeniem nowoczesnego, zintegrowanego systemu działającego w środowisku sieciowym oraz zakupem sprzętu serwerowego, na którym pracuje system, do siedziby Urzędu Miasta. Poprzez unowocześnienie infrastruktury sprzętowej i wdrożenie oprogramowania Urząd Miasta jest w stanie świadczyć usługi w sposób zapewniający sprawny przepływ informacji, spójność danych, kompletność informacji uzyskanych z systemu oraz ich wysoki poziom bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony danych osobowych.

Na powyższy system składają się moduły:

  • finansowo-księgowy,
  • podatkowy,
  • kadrowo-płacowy,
  • działalności gospodarczej,
  • administracja systemem.

W ramach ww. modułów wdrożone zostały następujące komponenty programowe:

  • wymiar i windykacja podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego,
  • wymiar i windykacja podatku od środków transportowych,
  • opłaty lokalne,
  • zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego,
  • dzierżawy,
  • wieczyste użytkowanie,
  • obsługa kasowa oraz obszar finansowo-księgowy,
  • ewidencja wyposażenia,
  • gospodarka środkami trwałymi,
  • fakturowanie,
  • rejestracja i rozliczenie umów budżetowych,
  • kadry i płace,
  • ewidencja działalności gospodarczej.

W ramach niniejszego projektu, Wykonawcy wyłonieni zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych wykonali oraz wykonują następujące zadania:

  1. opracowano studium wykonalności na potrzeby ww. projektu,
  2. wykonano aktualizację analizy finansowej dla projektu,
  3. dostarczono, zainstalowano i wdrożono system informatyczny oraz dostarczono sprzęt teleinformatyczny,

Obecnie rozpoczęto procedurę przetargową na realizację działań promocyjnych, w tym wykonanie ulotek, tablicy pamiątkowej oraz drobnych gadżetów (kubki, długopisy itp.).

Nabyte usługi zostały i zostaną bezpośrednio wykonane na majątku Gminy, na którą są wystawiane faktury. Wnioskodawca swój wkład własny zabezpiecza w budżecie gminy.

Produkty powstałe w ramach projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT poza czynnościami związanymi z dzierżawami oraz wieczystym użytkowaniem. Gmina jest w stanie wyodrębnić koszt modułów obsługujących ww. tematy i nie przekraczają one 1,5% ogólnej wartości projektu.

W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina na przykładzie przedstawionych zaistniałych zdarzeń ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. xxx...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji projektu pn. xxx z wyłączeniem komponentów systemu realizujących zadania związane z dzierżawami oraz wieczystym użytkowaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika również, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. xxx. Przedmiotowe przedsięwzięcie jest realizowane na terenie Gminy i jest związane z zakupem i wdrożeniem nowoczesnego, zintegrowanego systemu działającego w środowisku sieciowym oraz zakupem sprzętu serwerowego, na którym pracuje system, do siedziby Urzędu Miasta.

Na powyższy system składają się moduły: finansowo-księgowy, podatkowy, kadrowo-płacowy, działalności gospodarczej, administracja systemem.

W ramach ww. modułów wdrożone zostały następujące komponenty programowe:

  • wymiar i windykacja podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego,
  • wymiar i windykacja podatku od środków transportowych,
  • opłaty lokalne,
  • zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego,
  • dzierżawy,
  • wieczyste użytkowanie,
  • obsługa kasowa oraz obszar finansowo-księgowy,
  • ewidencja wyposażenia,
  • gospodarka środkami trwałymi,
  • fakturowanie,
  • rejestracja i rozliczenie umów budżetowych,
  • Kadry i Płace,
  • ewidencja działalności gospodarczej.

W ramach niniejszego projektu, Wykonawcy wykonali oraz wykonują następujące zadania:

  1. opracowano studium wykonalności na potrzeby ww. projektu,
  2. wykonano aktualizację analizy finansowej dla projektu,
  3. dostarczono, zainstalowano i wdrożono system informatyczny oraz dostarczono sprzęt teleinformatyczny,

Obecnie rozpoczęto procedurę przetargową na realizację działań promocyjnych, w tym wykonanie ulotek, tablicy pamiątkowej oraz drobnych gadżetów (kubki, długopisy itp.).

Nabyte usługi zostały i zostaną bezpośrednio wykonane na majątku Gminy, na którą są wystawiane faktury.

Produkty powstałe w ramach projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT poza czynnościami związanymi z dzierżawami oraz wieczystym użytkowaniem. Gmina jest w stanie wyodrębnić koszt modułów obsługujących ww. tematy i nie przekraczają one 1,5% ogólnej wartości projektu.

W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek przychodów.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z ustaleniem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że system z wyłączeniem modułów obsługujących czynności związane z dzierżawami oraz wieczystym użytkowaniem, nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić koszty związane z budową ww. modułów.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. xxx ale z wyłączeniem modułów obsługujących czynności związane z dzierżawami oraz wieczystym użytkowaniem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji projektu pn. xxx z wyłączeniem komponentów systemu realizujących zadania związane z dzierżawami oraz wieczystym użytkowaniem należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (a w szczególności wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach