Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: , ponieważ wydatki ... - Interpretacja - IPTPP2/443-848/11-4/KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2012, sygn. IPTPP2/443-848/11-4/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod nr NIP. Statutową działalność Uczelni stanowi świadczenie usług w zakresie edukacji (PKWiU 85), zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - dalej jako Ustawa.

Wnioskodawca zrealizował następujący projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej nt. , nr umowy, projekt był realizowany w okresie od 01 września 2004 r. do 08 stycznia 2007 r. (w tożsamej sprawie wydano interpretację indywidualną wniosek ORD-IN z dnia 04.02.2011 r. sygn. IBPP4/443-1944/10/EJ).

Uczelnia ma obowiązek przez okres 5 lat po zakończeniu realizacji projektu przedkładać Instytucji Wdrażającej aktualną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą kwalifikowalności podatku VAT.

Głównym celem projektu było unowocześnienie i poszerzenie infrastruktury dydaktycznej w Instytucie poprzez utworzenie laboratorium komputerowego, w skład którego wchodzą:

  • pracownie komputerowe,
  • sala wykładowa,
  • serwerownia,
  • pokoje dla pracowników dydaktycznych i naukowych.

W ramach projektu realizowane były następujące zadania:

  • remont i przebudowa instalacji elektrycznej, komputerowej, telefonicznej, alarmowej, kontroli dostępu, telewizji przemysłowej i domofonowej w budynku,
  • adaptacja pomieszczeń - laboratorium na cele dydaktyczne,
  • prace remontowo-budowlane związane z przebudową toalet i wymianą posadzek w laboratorium,
  • stworzenie w laboratorium komputerowym systemu bezpiecznego dostępu do pomieszczeń,
  • stworzenie systemu monitorowania laboratorium komputerowego,
  • wyposażenie laboratorium w licencjonowane oprogramowanie,
  • wyposażenie pracowni komputerowych w meble i sprzęt komputerowy,
  • wyposażenie pomieszczeń pracowników dydaktycznych i naukowych w meble i sprzęt komputerowy,
  • wyposażenie sali wykładowej w meble, sprzęt komputerowy i sprzęt audio video,
  • montaż instalacji klimatyzacyjnej i agregatu klimatyzacyjnego w serwerowni.

Dzięki stworzeniu nowoczesnego laboratorium komputerowego w Instytucie może:

  • poprawić warunki nauczania Informatyki,
  • poszerzyć ofertę dydaktyczną o nowe przedmioty,
  • nauczyć studentów wykorzystywania nowoczesnych technologii przydatnych w ich przyszłej pracy zawodowej,
  • stworzyć odpowiednie warunki do wprowadzenia studiów podyplomowych i szkoleń specjalistycznych,
  • poszerzyć ofertę dydaktyczną dla kształcenia ustawicznego,
  • umożliwić studentom realizację projektów informatycznych w ramach pisanych prac dyplomowych,
  • stworzyć bazę dydaktyczną dla planowanych studiów magisterskich,
  • zwiększyć stosowanie technik multimedialnych w procesie dydaktycznym,
  • realizować projekty związane z nauczaniem prze Internet (e-learning),

W piśmie z dnia 22 lutego 2012 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) zarejestrowanym pod numerem NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach ww. projektu, w sytuacji gdy Uczelnia wykorzystuje towary i usługi zakupione w ramach projektu do działalności edukacyjnej (zwolnionej z VAT - PKWIU 85)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zakupione w ramach Projektu towary i usługi były zgodne z charakterem działalności prowadzonej przez Uczelnię, tj. działalnością edukacyjną/dydaktyczną - zwolnioną z VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 26 lit. b Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 Poz. 535 z późn. zm.), usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85. Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisanym przypadku towary i usługi zakupione w ramach Projektu nie służyły działalności opodatkowanej w związku z powyższym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Uczelni nie przysługiwało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Statutową działalność Uczelni stanowi świadczenie usług w zakresie edukacji (PKWiU 85), zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zrealizował projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej nt. , projekt był realizowany w okresie od 01 września 2004 r. do 08 stycznia 2007 r.

Głównym celem projektu było unowocześnienie i poszerzenie infrastruktury dydaktycznej w Instytucie poprzez utworzenie laboratorium komputerowego.

W ramach projektu realizowane były następujące zadania:

  • remont i przebudowa instalacji elektrycznej, komputerowej, telefonicznej, alarmowej, kontroli dostępu, telewizji przemysłowej i domofonowej w budynku,
  • adaptacja pomieszczeń - laboratorium na cele dydaktyczne,
  • prace remontowo-budowlane związane z przebudową toalet i wymianą posadzek w laboratorium,
  • stworzenie w laboratorium komputerowym systemu bezpiecznego dostępu do pomieszczeń,
  • stworzenie systemu monitorowania laboratorium komputerowego,
  • wyposażenie laboratorium w licencjonowane oprogramowanie,
  • wyposażenie pracowni komputerowych w meble i sprzęt komputerowy,
  • wyposażenie pomieszczeń pracowników dydaktycznych i naukowych w meble i sprzęt komputerowy,
  • wyposażenie sali wykładowej w meble, sprzęt komputerowy i sprzęt audio video,
  • montaż instalacji klimatyzacyjnej i agregatu klimatyzacyjnego w serwerowni.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w ramach ww. projektu nie służyły działalności opodatkowanej. Towary i usługi zakupione w ramach przedmiotowego projektu były związane z działalnością prowadzoną przez Uczelnię, tj. działalnością edukacyjną/dydaktyczną - zwolnioną z VAT usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi zakupione w ramach ww. projektu nie służyły działalności opodatkowanej, lecz były związane z działalnością zwolnioną z VAT prowadzoną przez Uczelnię. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż towary i usługi zakupione do realizacji projektów nie zostały wykorzystane do czynności opodatkowanych. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 164 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi