Temat interpretacji
w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 02.02.2012 r. (data wpływu 13.02.2012 r.) uzupełnionym w dniu 27.04.2012 r. (data wpływu 02.05.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18.04.2012 r. (skuteczne doręczenie w dniu 27.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27.04.2012 r., złożonym w dniu 27.04.2012 r. (data wpływu 02.05.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18.04.2012 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zamierza kupić lokal usługowy z przeznaczeniem na najem prywatny i nie jest pewien czy może dostać zwrot VAT od kosztów zakupu lokalu. Wnioskodawca nie jest też pewien czy może tę operację przeprowadzić nie rejestrując działalności gospodarczej.
Wnioskodawca planuje przeprowadzić następujące czynności:
- Przed kupnem lokalu, złoży zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w którym wskaże, iż rezygnuje ze zwolnienia od opodatkowania.
- Planuje nie rejestrować działalności gospodarczej.
- Podpisze umowę z deweloperem o kupnie lokalu usługowego na rynku pierwotnym. Następnie w ciągu 1-2 lat pokryje koszty budowy tego lokalu. Przy każdej wpłacie deweloper będzie wystawiał fakturę z wyszczególnionym podatkiem VAT.
- Po otrzymaniu każdej faktury Wnioskodawca chciałaby wystąpić do Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT (wyszczególnionego na fakturze zakupu). Będzie to obejmować złożenie deklaracji podatkowej i umotywowanego wniosku.
- Po zakończeniu budowy lokal będzie wynajmowany. Wynajem ten będzie opodatkowany podatkiem VAT. Lokal usługowy będzie wynajmowany na różne okresy i różnym klientom / firmom (nie na cele mieszkaniowe).
Obecnie Wnioskodawca jest właścicielem mieszkania, które jest wynajmowane i opodatkowane podatkiem ryczałtowym 8,5%. Dodatkowo osiąga dochody z emerytury.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w opisanej sytuacji, Wnioskodawca otrzyma zwrot podatku VAT udokumentowanego fakturami zakupu lokalu...
Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwał zwrot podatku zapłaconego przy nabyciu lokalu usługowego. W oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca uważa że:
- Zgodnie z art. 86 ust. 1 będzie mu przysługiwało obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej zakup lokalu usługowego, ponieważ będzie czynnym podatnikiem VAT i lokal zostanie kupiony z zamiarem wykorzystania do czynności opodatkowanych.
- Zgodnie z art. 87 ust. 1, w przypadku gdy w okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od podatku należnego Wnioskodawcy będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego na rachunek bankowy.
Podobna sytuacja i stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej IPPP2/443-891/11-2/KG wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 17.10.2011 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się on z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zaznaczyć, że ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, o których mowa wyżej, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
- sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
- sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
- wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
- w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
- transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
- wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
- wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
- stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
- podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
- potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
- faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
- zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym,
- wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze w części dotyczącej tych czynności.
Art. 86 ust. 10 pkt 1 stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.
Według ust. 11 ww. artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Na podstawie ust. 19 tego artykułu, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju, kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W myśl ust. 5a ww. artykułu, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.
Według ust. 4a tego artykułu, zabezpieczenie majątkowe, o którym mowa w ust. 2a, może być złożone w formie:
- gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej;
- poręczenia banku;
- weksla z poręczeniem wekslowym banku;
- czeku potwierdzonego przez krajowy bank wystawcy czeku;
- papierów wartościowych na okaziciela o określonym terminie wykupu wyemitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski, bankowych papierów wartościowych i listów zastawnych o określonym terminie wykupu, wyemitowanych we własnym imieniu i na własny rachunek przez podmiot mogący być gwarantem lub poręczycielem zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Pomimo tego, że jak wynika z powołanych regulacji - przepisy ustawy nie ograniczają prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego wyłącznie do rozliczenia za okres, w którym otrzymano fakturę, w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego. W trakcie realizacji inwestycji odliczanie podatku naliczonego ma charakter prognozowany, planowany, a prawo do odliczenia należy przyznać podatnikowi biorąc pod uwagę podjęte przez niego czynności jednoznacznie wskazujące na skonkretyzowany zamiar wykonywania czynności opodatkowanych. Zakres prawa do odliczenia należy oceniać w oparciu o finalne przeznaczenie towarów i usług, które podatnik nabywa w związku z planowaną działalnością gospodarczą.
Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza kupić lokal usługowy z przeznaczeniem na wynajem. Przed kupnem lokalu, złoży zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w którym wskaże, iż rezygnuje ze zwolnienia od opodatkowania. Wnioskodawca planuje nie rejestrować działalności gospodarczej. Podpisze umowę z deweloperem o kupnie lokalu usługowego i pokryje koszty jego budowy. Przy każdej wpłacie deweloper będzie wystawiał fakturę z wyszczególnionym podatkiem VAT. Po zakończeniu budowy lokal będzie wynajmowany na różne okresy i różnym klientom / firmom (nie na cele mieszkaniowe). Wynajem ten będzie opodatkowany podatkiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy otrzyma on zwrot podatku VAT udokumentowanego fakturami zakupu przedmiotowego lokalu.
Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że Wnioskodawcy jako czynnemu podatnikowi podatku VAT będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktury/faktur dokumentujących nabycie przedmiotowego lokalu usługowego, który jak wynika ze złożonego wniosku służyć będzie w całości wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji powyższego, prawo to Wnioskodawca będzie mógł zrealizować na mocy art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca ponosił będzie wydatki na budowę lokalu, ale nie będzie dokonywał sprzedaży opodatkowanej, kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 19 ustawy - ma prawo przenieść do rozliczenia w następnym okresie rozliczeniowym lub zgodnie z art. 87 ust. 5a ustawy - wykazać do zwrotu na rachunek bankowy:
- w terminie 180 dni, pod warunkiem złożenia wraz z deklaracją podatkową umotywowanego wniosku,
- w terminie 60 dni, pod warunkiem złożenia wraz z deklaracją podatkową umotywowanego wniosku oraz zabezpieczenia majątkowego.
Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
Jednocześnie należy wskazać, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 382 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie