Temat interpretacji
1.Czy w świetle wyżej opisanego stanu faktycznego Spółka może stosować stawkę obniżoną dla sprzedaży substancji A?2.Czy stawka obniżona dotyczy również płynu sprzedawanego, w pojemnika i kanistrach?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 14 września 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla towaru o nazwie A jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku towarów i usług w zakresie stawki podatku dla towaru o nazwie A. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) o własne stanowisko w sprawie oraz dokument, z którego wynika prawo do występowania osoby upoważnionej w imieniu Zainteresowanego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca (Spółka) jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w dystrybucji różnorodnych towarów chemicznych. Jednym z dystrybuowanych towarów jest 32,5% roztwór mocznika pod nazwą handlową A. Substancja ta jest sprzedawana luzem bądź też w pojemnikach i kanistrach. Substancja ta jest źródłem amoniaku i znajduje zastosowanie w technologii oczyszczania spalin w silnikach Diesla, powodując redukcję tlenków azotu w spalinach samochodów ciężarowych.
Może być też stosowana jako nawóz. Produkt ten zawiera 46,6% azotu w masie suchej. Według informacji uzyskanej od producenta, produkt ten jest klasyfikowany pod symbolem PKWiU 20.15.31.0 - zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku.
Spółka produkt ten sprzedaje od roku 2006, stosując stawkę VAT podstawową, według uzyskanej w roku 2007 interpretacji podatkowej wydanej przez Urząd Skarbowy ()
Według informacji uzyskanych od producenta, który uzyskał też potwierdzenie klasyfikacji w opinii Urzędu Statystycznego w (), prawidłowe jest zastosowanie do grupowania PKWiU 20.15.3.
Stanowisko znajduje też potwierdzenie w indywidualnej interpretacji nr () z 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w (), Izba Skarbowa w () Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w (). W świetle powyższego Spółka chciałaby zacząć sprzedawać produkt ze stawką obniżoną 8%.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy w świetle wyżej opisanego stanu faktycznego Spółka może stosować stawkę obniżoną dla sprzedaży substancji A...
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ad. 1
32,5% roztwór mocznika, zawierający 46,6% azotu w suchej masie, o nazwie handlowej A, powinien być opodatkowany stawką obniżoną 8% VAT przewidzianą dla towarów o symbolu PKWiU 20.15.3, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nawet wtedy, gdy nie jest stosowany jako nawóz.
Ad. 2
Zdaniem Spółki, obniżona stawka podatku dotyczy również płynu sprzedawanego w pojemnikach i kanistrach.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.
Stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 59 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.15.3 Nawozy azotowe mineralne, z wyłączeniem cyjanamidu wapnia.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów i usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność handlową, sprzedaje między innymi artykuły chemiczne, jej klientami jest szeroko rozumiana branża motoryzacyjna. Jednym z takich towarów jest 32,5% roztwór mocznika o nazwie handlowej A. Ze względu na zawartość amoniaku substancja ta jest wykorzystywana w technologii oczyszczania spalin w silnikach Diesla. Redukuje tlenki azotu ze spalin - do azotu i wody, przez co umożliwia zachowanie norm w zakresie emisji tlenków azotu w spalinach samochodów ciężarowych. Produkt ten zawiera 46,6% azotu w suchej masie, dlatego może być stosowany jako nawóz. Dostawca Spółki przedstawił stanowisko Urzędu Statystycznego w () z którego wynika, że wymieniony wyrób mieści się w grupowaniu PKWiU 20.15.31.0 Mocznik.
Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony zaistniały stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, iż sprzedaż opisanego produktu, mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 20.15.31.0 (mocznik) jako wymienionego pod pozycją 59 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP2/443-1658/11-5/MR, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 513 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu