Temat interpretacji
Czy Spółka może zastosować projektowane rozwiązanie w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży VAT i rozliczenia na podstawie tej ewidencji podatku VAT w świetle obowiązujących przepisów podatkowych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży i rozliczania podatku należnego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży i rozliczania podatku należnego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 3 lutego 2012 r. poprzez uiszczenie wymaganej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej oraz w dniu 6 lutego 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) prowadzi działalność produkcyjną sklasyfikowaną wg PKD pod nr 2932Z polegającą na wytwarzaniu metalowych podzespołów karoserii samochodowych metodą zgrzewania i spawania. Spółka wchodzi w skład grupy obejmującej przedsiębiorstwa w różnych krajach. Grupa stara się stosować jednolite, (bądź maksymalnie zbliżone) zasady ewidencji i wyceny dla wszystkich jednostek. W chwili obecnej wdrażany jest kolejny moduł programu SAP, obejmujący gospodarkę zapasami. W module tym przewidziane jest również m.in. prowadzenie rejestru sprzedaży VAT. Spółka zawarła z częścią odbiorców umowy o fakturowaniu dostaw przez nabywców. Rozwiązanie ewidencyjne zastosowane w programie SAP i przyjęte przez Grupę zakłada, że sprzedaż fakturowana przez nabywcę, ujmowana będzie w rejestrze sprzedaży na podstawie wewnętrznego dokumentu sprzedaży, generowanego w momencie wysyłki towaru. Faktura wystawiona przez nabywcę w późniejszym terminie będzie tylko dokumentem rozliczeniowym. Przyjęcie tego rozwiązania może spowodować, że Spółka będzie deklarować VAT należny od części dostaw z wyprzedzeniem o 1 miesiąc. Sytuacja ta dotyczyć będzie dostaw dokonanych w ostatnich dniach miesiąca, które zostaną zafakturowane przez nabywcę już na początku następnego miesiąca. Sytuacja taka wystąpi zarówno w zakresie dostaw krajowych, jak i dostaw wewnątrzwspólnotowych, fakturowanych przez nabywców.
Pełna kontrola zgodności pomiędzy wewnętrznym dokumentem sprzedaży, a fakturą VAT wystawioną przez nabywcą, jest zapewniona. Ewentualne rozbieżności będą podlegać korekcie na ogólnych zasadach. Wycena wartości dostaw dokonywanych po cenach wyrażonych w walutach obcych dla celów rozliczenia podatku VAT dokonywana będzie po kursach obowiązujących dla tych walut na dzień poprzedzający dokonanie dostawy.
W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż zawarta umowa o fakturowaniu dostaw przez nabywców spełnia warunki przepisu § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podmiotem, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Nabywca towaru będzie wystawiał faktury na rzecz Wnioskodawcy w terminie do 15 dni.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Spółka może zastosować projektowane rozwiązanie w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży VAT i rozliczenia na podstawie tej ewidencji podatku VAT w świetle obowiązujących przepisów podatkowych...
Zdaniem Wnioskodawcy, przyjęcie proponowanego rozwiązania, polegającego na prowadzeniu ewidencji sprzedaży VAT w oparciu o wewnętrzny dokument sprzedaży, wystawiany w dniu dostawy nie wpływa na wysokość deklarowanego przez Spółkę podatku od towarów i usług. Rozwiązanie takie wymuszone jest uwarunkowaniami technicznymi systemu elektronicznego Spółki i jest niezbędne dla jej niezakłóconego funkcjonowania. Wprowadzenie tego rozwiązania nie narusza natomiast w żaden sposób interesów budżetu. Budżet jest w tym rozwiązaniu wręcz preferowany kosztem Spółki (i na jej życzenie) od części dostaw Spółka odprowadzać będzie podatek VAT o jeden miesiąc wcześniej. Dodatkową korzyścią z zastosowania tego rozwiązania jest ujednolicenie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Dzięki temu w Spółce upraszcza się i wzmacnia kontrolę prawidłowości deklarowania podatków poprzez możliwość prostego i bezpośredniego porównania ewidencji dla celów VAT i podatku dochodowego.
Spółka uważa, że proponowane rozwiązanie powinno zostać uznane za dopuszczalne. Przemawiają za tym następujące argumenty:
- rozwiązanie to nie wpływa negatywnie na wywiązywanie się Spółki z obowiązku podatkowego w VAT,
- przyjęcie tego rozwiązania służy prowadzeniu działalności gospodarczej Spółki i przy założeniu braku negatywnego wpływu na wywiązywanie się Spółki z obowiązku podatkowego, mieści się w ramach swobody działalności gospodarczej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).
Powołane wyżej przepisy wiążą więc, co do zasady, powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z chwilą wydania towaru lub wystawieniem faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7 dnia od wydania towaru).
Na mocy art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy ().
Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.
W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami FAKTURA VAT.
Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia, nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 4 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako FAKTURA VAT, w tym również faktury, o których mowa w § 10, jeżeli nabywca towarów lub usług:
- jest podatnikiem zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny;
- ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;
- w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w pkt 2, dostarczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację o zawarciu takiej umowy, zawierającą w szczególności:
- dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, z którym zawarł tę umowę,
- datę zawarcia umowy,
- okres obowiązywania umowy.
W świetle § 6 ust. 2 rozporządzenia, umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2, powinna zawierać:
- postanowienia, iż podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi:
- upoważnia nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów, w jego imieniu i na jego rachunek,
- poinformuje nabywcę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;
- postanowienia, iż podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług:
- będzie wystawiał faktury, faktury korygujące i duplikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma tak być określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi; kopia faktury pozostaje u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi,
- poinformuje drugą stronę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;
- określenie terminu jej obowiązywania, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 2 lata;
- określenie towarów lub usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy lub usługodawcy w okresie obowiązywania umowy.
Faktura wystawiana na zasadach określonych w ust. 1 i 2 powinna dodatkowo zawierać informację, kto był wystawcą faktury i że wystawił ją w imieniu i na rachunek podatnika wymienionego w fakturze jako sprzedawca (§ 6 ust. 3 rozporządzenia).
Ponadto, zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjną polegającą na wytwarzaniu metalowych podzespołów karoserii samochodowych metodą zgrzewania i spawania. Spółka wchodzi w skład grupy obejmującej przedsiębiorstwa w różnych krajach. Grupa stara się stosować jednolite, (bądź maksymalnie zbliżone) zasady ewidencji i wyceny dla wszystkich jednostek. W chwili obecnej wdrażany jest kolejny moduł programu SAP, obejmujący gospodarkę zapasami. W module tym przewidziane jest również m.in. prowadzenie rejestru sprzedaży VAT. Spółka zawarła z częścią odbiorców umowy o fakturowaniu dostaw przez nabywców. Rozwiązanie ewidencyjne zastosowane w programie SAP i przyjęte przez Grupę zakłada, że sprzedaż fakturowana przez nabywcę, ujmowana będzie w rejestrze sprzedaży na podstawie wewnętrznego dokumentu sprzedaży, generowanego w momencie wysyłki towaru. Faktura wystawiona przez nabywcę w późniejszym terminie będzie tylko dokumentem rozliczeniowym nabywca towaru będzie wystawiał faktury na rzecz Wnioskodawcy w terminie do 15 dni. Przyjęcie tego rozwiązania może spowodować, że Spółka będzie deklarować VAT należny od części dostaw z wyprzedzeniem o 1 miesiąc. Sytuacja ta dotyczyć będzie dostaw dokonanych w ostatnich dniach miesiąca, które zostaną zafakturowane przez nabywcę już na początku następnego miesiąca. Pełna kontrola zgodności pomiędzy wewnętrznym dokumentem sprzedaży, a fakturą VAT wystawioną przez nabywcą, jest zapewniona. Ewentualne rozbieżności będą podlegać korekcie na ogólnych zasadach. Jak wskazał Zainteresowany, zawarta umowa o fakturowaniu dostaw przez nabywców spełnia warunki przepisu § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podmiotom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Jak wynika z przywołanych przepisów podatkowych, tj. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i rozporządzenia wykonawczego do niej, ustawodawca nie przewidział szczególnego, innego niż określony w art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy, momentu powstania obowiązku podatkowego przy dostawie towarów przez sprzedającego, w sytuacji gdy fakturę VAT dokumentującą przedmiotową dostawę, na podstawie § 6 cyt. rozporządzenia wystawiać będzie nabywający. Nie ma przepisu prawa podatkowego, który regulowałby moment powstania obowiązku podatkowego w sposób odmienny od ogólnych zasad powstania obowiązku podatkowego tylko z uwagi na fakt, iż w roli wystawiającego fakturę VAT występować będzie nabywca towaru. Podobnie, jak brak jest przepisu, który określałby w tej sytuacji inny niż wynikający z art. 19 ust. 4 ustawy oraz § 9 ust. 1 rozporządzenia terminu wystawienia faktury.
Jak wskazał Wnioskodawca, sprzedaż fakturowana przez nabywcę będzie ujmowana przez Spółkę w rejestrze sprzedaży na podstawie wewnętrznego dokumentu sprzedaży, generowanego w momencie wysyłki towaru do nabywcy. Natomiast faktura wystawiona przez nabywcę w terminie późniejszym (do 15 dni) będzie tylko dokumentem rozliczeniowym.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie do określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, będą miały zastosowanie wskazane powyżej zasady ogólne, tj. obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury (art. 19 ust. 4 ustawy), która nie może być wystawiona później, niż 7 dnia od dnia wydania towaru. Z kolei, późniejsze wystawienie faktury przez nabywcę, nie może zmienić faktu, iż obowiązek podatkowy powstanie w siódmym dniu od dnia dokonania dostawy towaru. Bowiem potwierdzenie dostawy towaru fakturą VAT, zgodnie art. 19 ust. 4 cyt. ustawy, ma jedynie wymiar techniczny i jest obwarowane określonym terminem.
A zatem, w przedmiotowej sprawie nie zostaną dopełnione powyższe wymogi, jak również nie zostanie spełniony warunek wymieniony w § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia, który stanowi, iż podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma tak być określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.
Reasumując, w sytuacji, gdy dostawa towaru zostanie udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez nabywającego towar, to obowiązek podatkowy powstanie z dniem wystawienia tej faktury, jednakże nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru. Natomiast, jeżeli faktura VAT zostanie wystawiona w terminie późniejszym (tj. później niż 7 dnia od dnia wydania towaru), to wówczas obowiązek podatkowy należy określić jako 7 dzień od dnia wydania towaru przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, co do sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży, w której sprzedaż fakturowana przez nabywcę, ujmowana będzie na podstawie wewnętrznego dokumentu sprzedaży, generowanego w momencie wysyłki towaru należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 410 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu