Czy Miasto dokonując opodatkowania importu usług, z tytułu dokonania przedpłaty na zakup biletów wstępu na mecze miało prawo do obniżenia kwoty podatk... - Interpretacja - ILPP4/443-790/11-5/ISN

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 01.03.2012, sygn. ILPP4/443-790/11-5/ISN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Miasto dokonując opodatkowania importu usług, z tytułu dokonania przedpłaty na zakup biletów wstępu na mecze miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zakładając, że część z tych biletów będzie przekazywana nieodpłatnie, a część sprzedawana zgodnie z wytycznymi A w cenie nominalnej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 1 grudnia 2011 r., data wpływu do BKIP w Lesznie 2 grudnia 2011 r. ) uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 stycznia 2012 r., data wpływu do BKIP w Lesznie 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT należnego z tytułu importu usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT należnego z tytułu importu usług. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 stycznia 2012 r., data wpływu do BKIP Leszno 27 stycznia 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz przyporządkowanie zadanego pytania do stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako jedno z miast pełnić będzie funkcję Miasta Gospodarza w związku z organizacją przez Polskę Rozgrywek (). W związku z powyższym, pomiędzy A z siedzibą w Szwajcarii a Zainteresowanym zawarta została umowa pn. Umowa z Miastem Gospodarzem oraz zostały podpisane Wytyczne Marketingowe .

Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawca zobowiązany jest do współpracy z A przy organizacji rozgrywek w celu dobrego pełnienia obowiązków gospodarza rozgrywek w Kraju Goszczącym oraz w celu promowania rozgrywek w mieście.

Zgodnie z postanowieniami art. 3 ust. 1 wytycznych marketingowych, Miastom Gospodarzom, w tym Wnioskodawcy przysługuje prawo do zakupu, po cenie nominalnej, 150 biletów C oraz 175 biletów D na każdy mecz odbywający się w danym Mieście Gospodarzu. Wnioskodawca skorzystał z przysługującego mu prawa i w m-cu sierpniu 2011 r. dokonał przedpłaty na poczet zakupu biletów, o których wyżej mowa, na podstawie faktury pro forma wystawionej przez A. Bilety zakupione przez Zainteresowanego zgodnie z § 7 zasad i warunków sprzedaży biletów, mogą być przez niego przekazane (sprzedane) w wartości nominalnej wybranej grupie docelowej. Miasta Gospodarze są zobowiązane do prowadzenia szczegółowej ewidencji posiadaczy biletów, która zostanie przekazana A.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto dokonując opodatkowania importu usług, z tytułu dokonania przedpłaty na zakup biletów wstępu na mecze miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zakładając, że część z tych biletów będzie przekazywana nieodpłatnie, a część sprzedawana zgodnie z wytycznymi A w cenie nominalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, miał on prawo wykazując podatek należny od importu usług w dacie dokonania przedpłaty na zakup biletów na mecze, do odliczenia podatku naliczonego. Zakupione bilety będą bowiem wykorzystane do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu częściowo będą odsprzedawane i częściowo nieodpłatnie przekazywane.

Zgodnie z art. 86 ust. 1, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zarówno sprzedaż jak i nieodpłatne przekazywanie usługi (art. 8 ust. 2 pkt 2) stanowią czynności opodatkowane. Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4a, stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, podatnikiem jest usługobiorca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca, jako jedno z miast pełnić będzie funkcję Miasta Gospodarza w związku z organizacją przez Polskę Rozgrywek (). W związku z powyższym, pomiędzy A z siedzibą w Szwajcarii, a Zainteresowanym zawarta została umowa pn. Umowa z Miastem Gospodarzem oraz zostały podpisane Wytyczne Marketingowe . Zgodnie z zawartą umową, Miasto zobowiązane jest do współpracy z A przy organizacji rozgrywek w celu dobrego pełnienia obowiązków gospodarza rozgrywek w Kraju Goszczącym oraz w celu promowania rozgrywek w mieście. Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 wytycznych marketingowych, Miastom Gospodarzom, w tym Wnioskodawcy przysługuje prawo do zakupu, po cenie nominalnej, 150 biletów C oraz 175 biletów D na każdy mecz odbywający się w danym Mieście Gospodarzu. Zainteresowany skorzystał z przysługującego mu prawa i w m-cu sierpniu 2011 r. dokonał przedpłaty na poczet zakupu biletów, o których wyżej mowa, na podstawie faktury pro forma wystawionej przez A. Bilety zakupione przez Wnioskodawcę zgodnie z § 7 zasad i warunków sprzedaży biletów, mogą być przez niego przekazane (sprzedane) w wartości nominalnej wybranej grupie docelowej. Miasta Gospodarze są zobowiązane do prowadzenia szczegółowej ewidencji posiadaczy biletów, która zostanie przekazana A.

Z powyższego wynika zatem, iż Zainteresowany nabył od A usługi wstępu na mecze.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Z analizy sprawy wynika, że Wnioskodawca spełnia definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Na mocy art. 28g ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy się faktycznie odbywają.

W tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W myśl natomiast art. 32 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77, s. 1), usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Natomiast art. 32 ust. 2 cyt. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 stanowi, iż ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

  1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
  2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
  3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia gdzieś, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie uczestnictwo w meczach organizowanych na terytorium Polski ma charakter bierny, tym samym, opłata za takie uczestnictwo jest płatnością za usługę wstępu na imprezę sportową.

W związku z powyższym, miejscem świadczenia i opodatkowania nabywanych przez Zainteresowanego usług wstępu na mecze, których faktyczne miejsce przeprowadzenia znajduje się na terytorium Polski w myśl ww. art. 28g ust. 1 ustawy jest miejsce gdzie te mecze się odbędą.

Zatem, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania nabywanych przez Miasto usług wstępu na mecze, będzie Polska.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nabył od podmiotu mającego siedzibę w Szwajcarii, usługi wstępu na mecze.

W świetle powyższych przepisów, nabycie przez Zainteresowanego ww. usług od podmiotu nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, stanowi dla niego import usług, podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju, a zatem w niniejszym przypadku winien on rozpoznać po swojej stronie import ww. usług.

Miasto ma wątpliwości czy dokonując opodatkowania importu usług, z tytułu dokonania przedpłaty na zakup biletów wstępu na mecze miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zakładając, że część z tych biletów będzie przekazywana nieodpłatnie, a część sprzedawana zgodnie z wytycznymi A w cenie nominalnej.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątek, który został zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Interpretując powyższy przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

A zatem tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek powoduje objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, to wówczas takie świadczenie usług będzie nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Ponadto wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Zatem z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług, które nie ma związku z działalnością gospodarczą podatnika.

Konsekwentnie, czytając powyższy przepis a contrario, należy uznać, iż zgodnie z jego gramatyczną wykładnią nieodpłatne świadczenie usług na cele działalności gospodarczej podatnika, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Z opisu sprawy wynika, że bilety nabyte w ramach importu usług, Wnioskodawca będzie częściowo odsprzedawał i częściowo nieodpłatnie przekazywał, jednak jak on sam poinformował, zakupione bilety będą wykorzystane do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ zakupione przez Wnioskodawcę bilety w ramach importu usług, będą wykorzystane do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z regulacji art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy lub usługobiorcy odpowiednio od świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest usługobiorca, od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem przypadku gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi na podstawie odrębnych przepisów zwiększa wartość celną importowanego towaru art. 29 ust. 17 ustawy.

Jak wynika z powołanego powyżej przepisu art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu usług powiązano z okresem rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od tej czynności (importu usług).

Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od momentu wydania towaru lub wykonania usługi).

W świetle regulacji zawartej w art. 19 ust. 19 ustawy, przepisy ust. 1, 4, 5, 11, ust. 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług, z zastrzeżeniem ust. 19a i 19b.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany korzystając z przysługującego mu prawa do zakupu biletów, w m-cu sierpniu 2011 r. dokonał przedpłaty na poczet ich nabycia.

W myśl art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Należy zauważyć, że w treści ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie zdefiniował pojęć zaliczka, czy przedpłata. W związku z tym należy odwołać się do ich znaczenia językowego, stosując wykładnię literalną. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, zaliczka oznacza część należności wpłacanej lub wypłacanej z góry na poczet należności, natomiast przedpłata to określona suma pieniędzy, stanowiąca część ceny towaru lub usługi, wpłacana z góry w celu uzyskania gwarancji zakupu lub wykonania usługi w określonym terminie.

Stosownie do powyższego, zaliczka jak również przedpłata jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją i oznacza płatność w pieniądzu.

W świetle art. 19 ust. 11 ustawy, dokonanie przedpłaty przed wykonaniem usługi, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w tej części.

Zatem obowiązek podatkowy z tytułu importu usług wstępu na mecze powstał w m cu sierpniu 2011 r., tj. z chwilą dokonania przedpłaty.

Wobec powyższego stosownie do przepisu art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy, Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym powstał u niego obowiązek podatkowy w podatku należnym z tytułu importu usług (czyli w rozliczeniu za m-c sierpień 2011 r.).

Tym samym dokonując opodatkowania importu usług, z tytułu dokonania przedpłaty na zakup biletów wstępu na mecze, Zainteresowany miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem zakupione bilety będą wykorzystane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. A zatem, nie oceniono prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego kwestii opodatkowania przekazanych (sprzedanych) biletów przyjęto je jako element stanu faktycznego.

W przedmiotowej interpretacji wniosek został rozpatrzony w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT należnego z tytułu importu usług. Zdarzenie przyszłe w zakresie opodatkowania importu usług i nieodpłatnego przekazania biletów na mecze EURO 2012 zostało rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2012 r. znak ILPP4/443-790/11-4/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP4/443-790/11-4/ISN, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 478 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu