Zakres opodatkowania usług dowozu dzieci do szkoły. - Interpretacja - ITPP1/443-1650/11/MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.03.2012, sygn. ITPP1/443-1650/11/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zakres opodatkowania usług dowozu dzieci do szkoły.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dowozu dzieci do szkoły jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie opodatkowania usług dowozu dzieci do szkoły.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, utworzonym na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 7 grudnia 1994 r. Zakład jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawową działalnością statutową Zakładu jest świadczenie usług komunikacji miejskiej (PKWiU 49.31.2), dodatkową zaś usługi transportu pasażerskiego pozarozkładowego tzw. usługi wynajmu autobusu wraz z kierowcą (PKWiU - 49.39.3). W ramach przewozów pozarozkładowych Zakład świadczy usługę dowozu dzieci do szkoły. Przedmiotowa usługa świadczona jest na podstawie umowy zawartej z jednostką budżetową (Biurem Obsługi Szkół Samorządowych), w której określono trasę przejazdu i wynagrodzenie. Wskazano również, iż do opisanej usługi nie mają zastosowania ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego komunikacji miejskiej ustalone uchwałą rady miasta. Za wykonanie ww. usług Zakład wystawia fakturę VAT z zastosowaniem 8% stawki podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi dowozu dzieci do szkoły świadczone na podstawie zawartej umowy z samorządową jednostka budżetową są zwolnione od podatku od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę (samorządowy zakład budżetowy) na zlecenie jednostki samorządowej nie są zwolnione od podatku od towarów i usług w myśl § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r., gdyż Wnioskodawca usługi przewozu miejskie i podmiejskie autobusami szkolnymi zalicza do usług komunikacji miejskiej, które są wyłączone ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7().

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 cytowanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy.

W pozycji 155 załącznika nr 3 do ustawy wymieniony jest transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski - PKWiU 49.31, natomiast w pozycji 157 pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany PKWiU 49.39.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W klasyfikacji tej w dziale 49.3 Pozostały transport lądowy pasażerski, ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 49.31.2 Pozostały transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski. Natomiast pod symbolem PKWiU 49.39.3 zostały sklasyfikowane transport lądowy pasażerski, pozarozkładowy, a pod symbolem 49.39.31.0 - Wynajem autobusów i autokarów z kierowcą.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi komunikacji miejskiej stanowią odrębną usługę od usług wynajmu autobusu/autokaru wraz z kierowcą.

Jednocześnie w znowelizowanej ustawie ustawodawca przewidział również zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów jednostka budżetowa czy samorządowy zakład budżetowy, wobec czego należy posiłkować się definicjami legalnymi zawartymi w obowiązującej od dnia 1 stycznia 2010 r. ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W myśl postanowień art. 9 tej ustawy, sektor finansów publicznych tworzą m. in. jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostkami budżetowymi zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 1 ww. ustawy są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Zatem ze zwolnienia, określonego w § 13 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają m.in. usługi świadczone pomiędzy zdefiniowanymi wyżej grupami podmiotów.

W treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca, będący samorządowym zakładem budżetowym oprócz działalności statutowej (tj. usług komunikacji miejskiej - PKWiU 49.31.2), świadczy również usługi transportu pasażerskiego pozarozkładowego tzw. usługi wynajmu autobusów wraz z kierowcą (PKWiU - 49.39.3). W ramach przewozów pozarozkładowych Zakład świadczy usługę dowozu dzieci do szkoły. Przedmiotowa usługa świadczona jest na podstawie umowy zawartej z jednostką budżetową. Za wykonaną usługę pobierana jest opłata ustalona pomiędzy zainteresowanymi stronami.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że usługi, o których mowa we wniosku tj. usługi dowozu dzieci do szkoły jako usługi wynajmu autobusów wraz z kierowcą sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 49.39.3, świadczone pomiędzy Wnioskodawcą (samorządowym zakładem budżetowym) i jednostką budżetową, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia, bowiem wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy nie mieszczą się w wyłączeniach ze zwolnienia wskazanych w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy