Temat interpretacji
Wniesienie aportem sieci kanalizacyjnych i wodociągowych przez Gminę podlega zwolnieniu od podatku.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia przez Gminę aportem sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do spółki - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lutego 2012 r., złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia przez Gminę aportem sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do spółki.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2012 r. zamierza wnieść aportem sieci wodociągowe i sieci kanalizacyjne do spółki, w której posiada 100% udziałów. Wniesienie aportu nastąpi po podjęciu stosownej uchwały organu stanowiącego o objęciu udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym. Aport stanowić będą sieci wodociągowe i kanalizacyjne wybudowane w latach 2006-2010 w części przez Gminę a w części przez podmioty zewnętrzne. W okresie realizacji inwestycji obejmujących ww. sieci, które mają być przedmiotem aportu, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miasta, nie Gmina. Sieci te po wybudowaniu pozostały majątkiem Gminy. Spółka, na podstawie protokołu odbioru technicznego, faktycznie je eksploatuje, osiągając w związku z tym przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Gminę ze spółką nie łączy w zakresie uprawnienia do użytkowania sieci umowa cywilnoprawna. Sieci wodociągowe i kanalizacyjne są przedmiotem nieodpłatnego użytkowania przez spółkę. Gmina nie dokonywała ulepszenia tych sieci po zakończeniu budowy. Podatek naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych przez wykonawców sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na zarejestrowanego w tym czasie podatnika podatku od towarów i usług tj. Urząd Miasta nie został odliczony. Urzędowi, nie przysługiwało bowiem prawo odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących budowę sieci wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż ani Urząd Miasta, ani Gmina obecnie i wcześniej nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody i odbioru ścieków. Eksploatacją sieci, sprzedażą wody oraz odbiorem ścieków zajmuje się powołana do tego spółka.
Drugim składnikiem aportu
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy aport w postaci sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do spółki, wybudowanych w latach 2006-2010, udokumentowanych fakturami VAT, od których Urząd Miasta - ówcześnie zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego, a w okresie pomiędzy zakończeniem budowy i przekazaniem ich w formie aportu, eksploatowane są nieodpłatnie przez spółkę, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług...
- Czy aport w postaci sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do spółki, wybudowanych przez podmioty zewnętrzne z ich środków, nieodpłatnie przyjętych do majątku Gminy na podstawie protokołu odbioru sieci oraz eksploatowanych nieodpłatnie przez spółkę w okresie pomiędzy tym przyjęciem i przekazaniem ich w formie aportu, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu w postaci sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez Gminę do spółki będzie podlegało zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż będzie dostawą budowli, w stosunku do których nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również nie ponoszono wydatków na ich ulepszanie, w stosunku do których podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe stanowisko dotyczy zarówno aportu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych wybudowanych przez Gminę, jak i przez podmioty zewnętrzne z ich środków. Po powołaniu treści art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 ww. ustawy, Gmina wskazała, że z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą), a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy, jedną z nich może być udział kapitałowy wspólnika w spółce kapitałowej. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego zawiera się w definicji odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotami jak właściciel. Zatem czynność wniesienia aportu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla towarów wnoszonych aportem lub z zastosowaniem zwolnienia, o ile takie wynika z przepisów prawa. Gmina wskazała, że przedmiotem aportu będą sieci wodociągowe i kanalizacyjne, które są budowlami w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu będą budowle, konieczne jest ustalenie, czy towary będące przedmiotem aportu podlegają opodatkowaniu, albo czy będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 2 pkt 14 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, Gmina wskazała, że sieci wodociągowe i kanalizacyjne wykorzystywane są do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. Aport przedmiotowych budowli nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a zatem nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże, zgodnie z ust. 1 pkt 10a powyższego artykułu, zwolnieniem objęta jest również dostawa budowli dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Z wniosku wynika, że nabycie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych nie miało związku z czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, a także nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nieodpłatnym przejęciem ww. sieci. Nie ponoszono również wydatków na ulepszenie przedmiotowych budowli, zatem obie przesłanki wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zostały spełnione.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy