Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku w związku z realizacją projektu, ponieważ realiza... - Interpretacja - IPTPP4/443-136/12-6/OS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.05.2012, sygn. IPTPP4/443-136/12-6/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku w związku z realizacją projektu, ponieważ realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Województwa, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 22 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu pn. ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu pn. Wydarzenie ....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. .... Zadania realizowane w ramach powyższego projektu należą do zadań własnych Województwa w świetle ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa(tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.)

Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem inwestycyjnym, lecz projektem wizerunkowym, mającym na celu budowę dobra niematerialnego jakim jest marka regionalna oraz budowanie tożsamości regionalnej. Realizacja projektu nie generuje dochodu w rozumieniu art. 55 Rozporządzenia Rady (WE) nr.

Udział w projekcie dla jego uczestników jest bezpłatny, wszelkie koszty związane z organizacją imprezy masowej ponosi: Województwo. Wystawcami są jednostki samorządu terytorialnego, instytucje kultury, organizacje pozarządowe, regiony partnerskie - które nie ponoszą żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie. Odbiorcy masowi (odwiedzający) nie ponoszą żadnych kosztów związanych z uczestnictwem - jest to impreza otwarta.

Podmiotem wdrażającym projekt jest Samorząd Województwa.

Planowane w ramach projektu wydatki:

  1. Zakup usług i dostaw związanych z organizacją projektu, które dotyczą realizacji działań niezbędnych i wymaganych przepisami prawa i których wykonanie ma na celu zapewnienie odpowiedniego zaplecza organizacyjno-technicznego wydarzenia: usługi związane z zachowaniem bezpieczeństwa uczestników, usługi i dostawy w zakresie montażu i demontażu przyłączy prądowych, wyłączenia latarni oraz zakupu energii elektrycznej, usługi i dostawy w zakresie zmiany organizacji ruchu, usługi i dostawy w zakresie montażu, demontażu, wynajmu oraz transportu konstrukcji wystawienniczych wraz z wyposażeniem, usługi i dostawy związane z zapleczem technicznym, organizacyjnym oraz usługami sprzątania terenu imprezy masowej oraz wydarzeń towarzyszących, usługi i dostawy w zakresie organizacji wydarzeń towarzyszących, usługi i dostawy w zakresie przygotowania i obsługi zapleczy scenicznych wraz z wyposażeniem, usługi i dostawy w zakresie organizacji spotkań przedstawicieli województwa z samorządami lokalnymi i producentami produktów regionalnych.
  2. Zakup usług i dostaw związanych z programem artystycznym projektu i promocją marek i produktów regionalnych: usługi koordynacji i nadzoru nad działaniami realizowanymi przez samorządy lokalne, usługi i dostawy w zakresie przygotowania i nadzoru nad prezentacjami tematycznymi oraz prowadzenie konferansjerki, usługi w zakresie przygotowania oprawy artystycznej i występu artystycznego, koordynacji działań artystycznych, usługi i dostawy w zakresie przygotowania, montażu i demontażu scen, nagłośnienia i oświetlenia wraz z efektami wizualnymi i scenografią, zakup licencji do utworów wykonywanych podczas wydarzenia.
  3. Zakup usług i dostaw związanych z promocją projektu - mające na celu poinformowanie o wydarzeniu, w kontekście zyskania jak największego zainteresowania oraz zyskania przychylności opinii publicznej. Część realizowanych zadań wynika także z przepisów prawa, definiujących potrzebę podania do informacji publicznej wiadomości o niedogodnościach wynikających z organizacji imprezy masowej. Zadanie obejmuje: przygotowanie zestawu narzędzi promocyjnych oraz procesu promocji związanego z umacnianiem marki: zakup materiałów promocyjnych (gadżety promocyjne), druk materiałów promocyjnych (plakaty, ulotki, bannery, zaproszenia), kampanię wizerunkową projektu (w tym promocja w prasie, radiu, telewizji, Internecie, produkcja spotu promocyjnego).
  4. Działania pozostałe: organizacja udziału delegacji zagranicznych w projekcie. Wydatki te uznano za niekwalifikowane, ale niezbędne z punktu widzenia realizacji projektu.

Przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupy towarów i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu dokumentowane będą rachunkami i fakturami VAT wystawianymi na rzecz Województwa.

Do wniosku o dofinansowanie ww. projektu dołączono Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym uznano, iż zarówno w trakcie realizacji niniejszego projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowalne. Załącznikiem obligatoryjnym ww. wniosku o dofinansowanie jest Interpretacja indywidualna właściwe; Izby Skarbowej w sprawie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. W związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsca zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

Efekty ww. projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizacja projektu jest zadaniem własnym Wnioskodawcy, efektem realizacji projektu nie będą czynności opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Efektem projektu jest budowa dobra niematerialnego, jakim jest marka regionalna oraz budowanie tożsamości regionalnej. Projekt nie generuje dochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu pn. ......

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego przez województwo projektu, nie dokona odliczenia naliczonego podatku VAT, gdyż brak jest do takiego odliczenia podstaw prawnych.

Przedmiotowy projekt realizowany będzie w ramach realizacji strategii województwa jako zadanie własne województwa, jest on związany i wpisuje się w Strategię Rozwoju Kraju 2007-2015, Strategię Rozwoju Turystyki w latach 2007-2013, Strategię Rozwoju Województwa na lata 2007-2020, Program Rozwoju Turystyki w Województwie w latach 2007-2013, Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013.

Głównym założeniem projektu jest promocja marki regionalnej, co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności regionu poprzez promocję marek lokalnych, oferty turystycznej i gospodarczej regionu oraz zapewni trwały rozwój przemysłu, handlu i usług w oparciu o istniejący potencjał gospodarczy, społeczny i terytorialny.

Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Województwo nie będzie uzyskiwało profitów związanych z organizacją imprezy. Udział w imprezie, zarówno dla wystawców (którymi są samorządy terytorialne, organizacje pozarządowe, instytucje kultur, regiony partnerskie itp.) jak i uczestników, jest nieodpłatny, a wszelkie wypożyczone od usługodawców i zamontowane na czas imprezy obiekty (np. domki wystawiennicze, sceny, zaplecza sceniczne itp.), po jej zakończeniu zostaną zdemontowane. Jednocześnie realizacja projektu nie wiąże się z zakupem środków trwałych i inwestycją w infrastrukturę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust, 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady zwrotu różnicy zostały zawarte w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak z powyższych przepisów ustawy wynika prawo do obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada powyższa wyklucza możliwość dokonania odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami, które nie są wykorzystane do czynności opodatkowanych. Taka sytuacja ma miejsce w realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawcy

Oznacza to zdaniem Wnioskodawcy, iż nie ma on możliwości prawnej odliczenia oraz uzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Według art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.) samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013 złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. .... Zakupy towarów i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu dokumentowane będą rachunkami i fakturami VAT wystawianymi na rzecz Województwa. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Efekty ww. projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizacja projektu jest zadaniem własnym Wnioskodawcy, efektem realizacji projektu nie będą czynności opodatkowane podatkiem VAT. Efektem projektu jest budowa dobra niematerialnego, jakim jest marka regionalna oraz budowanie tożsamości regionalnej. Projekt nie generuje dochodu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 cytowanego rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku w związku z realizacją projektu ..., ponieważ realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu efektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 227 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi