Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 z późn.zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim postanawia uznać stanowisko Podatnika w sprawie korekty deklaracji VAT-7 po wydaniu przez organ podatkowy decyzji wymiarowej, zawarte w złożonym w dniu 11.10.2005 roku wniosku za nieprawidłowe z obowiązującym stanem prawnym.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 07.10.2005 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim 11.10.2005 r.) Podatniczka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do korygowania deklaracji podatkowych VAT-7 po przeprowadzeniu przez organ podatkowy postępowania kontrolnego i postępowania podatkowego oraz wydaniu decyzji wymiarowych.
Przedstawiając stan faktyczny Podatniczka poinformowała, że w wyniku przeprowadzonej kontroli oraz postępowania podatkowego organ podatkowy w drodze decyzji zmienił rozliczenie podatku VAT w stosunku do pierwotnych rozliczeń zawartych w złożonych deklaracjach VAT-7. Zmiana rozliczeń była następstwem wcześniejszego (o miesiąc) rozliczenia podatku naliczonego niż nabyła do tego prawo.
Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Podatnik uważa, że w przedstawionej wyżej sytuacji mimo wydania decyzji przez organ podatkowy nie utraciła prawa do korekty deklaracji, a jako podstawę takiego stanowiska przywołuje treść art. 116 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.zm.).
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje:
Uprawnienia do korygowania deklaracji VAT-7 w przedmiotowej sprawie nie można wywieść z treści art. 116 ust. 6 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, bowiem przepis ten określa warunki, których spełnienie uprawnia nabywcę produktów rolnych do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku.
Zagadnienie korekt deklaracji podatkowych zostało uregulowane w art. 81 i art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn.zm.). Przepisy te stanowią:
art.
81 § 1 - Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
art. 81 § 2 - Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyny korekty.
art. 81b § 1 - uprawnienie do skorygowania deklaracji:
1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
2) przysługuje nadal po zakończeniu:
a) kontroli podatkowej,
b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiąza-nia podatkowego.
art. 81b § 2 - Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.
Art. 81b § 3 - Przepisu § 1 pkt 2 lit. a nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie rozstrzygające znaczenie ma treść art. 81b § 1 pkt 2 lit. b ustawy Ordynacja podatkowa. Przepis ten wskazuje, że urawnenia korekty deklaracji po zakończeniu postępowania podatkowego przysługuje w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Z treści wniosku wynika, że ewentualna korekta deklaracji związana była by z ustaleniami dokonanymi w toku postępowania podatkowego. A zatem w świetle przywołanych wyżej przepisów złożone korekty nie wywołałyby skutków prawnych.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, oraz nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim.
W przypadku składania zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od zażalenia oraz 50 gr od każdego załącznika. Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art.222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie