Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych - Interpretacja - IPPP2/443-1344/11-4/KG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.01.2012, sygn. IPPP2/443-1344/11-4/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest klubem działającym na zasadach stowarzyszenia, nie prowadzi działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki składkom członkowskim, darowiznom, dotacjom oraz refundacji z realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2012 Oś Leader. Środki finansowe pozyskane z dotacji Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów / usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu, które nie podlegają odliczeniu przez Wnioskodawcę. Zakupy towarów / usług są dokonywane na potrzeby realizacji projektu na terenie objętym lokalną strategią rozwoju na terenie Gminy.

Wnioskodawca dokonuje zakupu materiałów promocyjnych i informacyjnych (plakaty, ulotki, publikacje prasowe z realizacją Projektu Leader). Nieodpłatne zorganizowanie spływów na terenie Gminy dla lokalnych odbiorców ma na celu promowanie aktywnego wypoczynku na łonie natury, zachęcenie do bezpłatnego korzystania ze sprzętu pływającego, noclegu i wyżywienia podczas spływu. Koszt podejmowanych działań pokrywany jest ze środków pozyskanych z dotacji.

Dokonując zakupu towarów i usług w ramach projektu uiszczany jest wraz z wartością towarów/usług podatek VAT, który nie może być odliczony przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podatek VAT ponoszony w związku z realizacją przez Wnioskodawcę działania na M P stanowi koszt kwalifikowany w ramach ww. działania finansowanego ze środków Unii Europejskiej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013 Oś 4 Leader.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i prowadząc swoją działalność statutową, realizuje działania w ramach projektu. Klub nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tyt. nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Na podstawie art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest klubem działającym na zasadach stowarzyszenia, nie prowadzi działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki składkom członkowskim, darowiznom, dotacjom oraz refundacji z realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2012 Oś Leader. Środki finansowe pozyskane z dotacji Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów / usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu, które nie podlegają odliczeniu przez Wnioskodawcę. Zakupy towarów / usług są dokonywane na potrzeby realizacji projektu na terenie objętym lokalną strategią rozwoju na terenie Gminy.

Wnioskodawca dokonuje zakupu materiałów promocyjnych i informacyjnych (plakaty, ulotki, publikacje prasowe z realizacją Projektu Leader). Nieodpłatne zorganizowanie spływów na terenie Gminy dla lokalnych odbiorców ma na celu promowanie aktywnego wypoczynku na łonie natury, zachęcenie do bezpłatnego korzystania ze sprzętu pływającego, noclegu i wyżywienia podczas spływu. Koszt podejmowanych działań pokrywany jest ze środków pozyskanych z dotacji. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym, jako podatnicy VAT czynni, składającym deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 oś 4 LEADER. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie