Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie ? biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje zakupów towarów i usług, które następnie wykorzystuje na cele reprezentacji i reklamy. Wyżej wymienione wydatki są ściśle związane z działalnością gospodarczą Spółki (stanowią nieodpłatne wydanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług), jednocześnie nie zalicza się ich do kosztów uzyskania przychodów ze względu na przekroczenie limitu wykazanego w art. 16 ust.1 pkt. 28 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2000, Nr 54, poz 654 ze zmianami) tj. 0,25 % przychodów Spółki.
Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług przeznaczonych na reprezentację i reklamę, jak również prawo to przysługuje Spółce gdy wydatki na nabycie tych towarów i usług nie stanowią kosztów uzyskania przychodów ze względu na przekroczenie limitu 0,25 %, wynikającego z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja prawa wynikającego z powyższego artykułu, została obostrzona ograniczeniami wynikającymi z art. 88 oraz art. 90 ustawy jak również obowiązkiem wynikającym z art. 91 dotyczącym zakresu dokonywania korekty podatku naliczonego.
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli m.in. wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatów do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem podatku dochodowego. (art. 88 ust.1 pkt 2 w/w ustawy)
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr. 54, poz 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama przeprowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Mając powyższe na uwadze brak jest możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów o których mowa we wniosku w przypadku przekroczenia limitu wydatków na tzw. reprezentację i reklamę, która nie jest przeprowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób lub wydatki te nie są związane z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 w/w ustawy
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.