P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR2/443-558/05/PD

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.11.2005, sygn. 1471/NUR2/443-558/05/PD, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wnioskuo udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawonego stanu faktycznego wynika, że podatnik jest jednostką organizacyjną miasta działąjącą w formie zakładu budżetowego. Od stycznia strona zostanie przekształcona w jednostkę budżetową. Przedmiotem działalności będzie przede wszystkim wykonywanie zarządu nad drogami gminnymi, utrzymywanie parków, skwerów, placów zabaw, oświetlenia ulicznego, zarządzanie nieruchomościami m.st. Warszawy, itd. Pytanie Strony dotyczy sposobu prowadzenia rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług pomiędzy podatnikiem a miastem.

Zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl przepisu art. 15 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Stosownie do przepisu art. 15 ust 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wyłączenie ze statusu podatnika nie ma zastosowania, gdy organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ wykonuje jakiekolwiek czynności, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, na podstawie umów cywilnoprawnych. Tym samym organy władzy publicznej oraz obsługujące je urzędy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą zarówno jako podmioty niebędące podatnikami VAT, gdy realizują zadania o charakterze publicznoprawnym nałożone na nie przepisami prawa oraz jako podatnicy VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez podatnika we wniosku, bedzie on wykonywał czynności związane z realizacją części zadań nałożonych przepisami prawa na m.st. Warszawa. W tym więc zakresie Strona nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jeśli chodzi o sposób rozliczeń dokonywanych pomiędzy podanikiem a miastem to należy zauważyć, że zgodnie z art. 106 ust.1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Tak więc wystawić fakturę mogą tylko podmioty określone w art. 15 ustawy o VAT. Z uwagi na to, że ZTP w zakresie jakim wykonuje czynności nałożone na miasto przepisami prawa nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług toteż według obowiązujących przepisów nie ma możliwości dokumentowania przepływu środków za pomocą faktur.

Podatnik we wniosku wymienia trzynaście punktów, w których określa zakres swojej działalności. Punkty 6-8 zawierają czynności w związku z wykonywaniem, których będą zawierane umowy cywilnoprawne z osobami fizycznymi jak i prawnymi. W związku z tym należy stwierdzić, że w zakresie pkt 6-8 Strona będzie podanikiem podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie wykonywania zadań określonych w pozostałych punktach jak to stwierdzono wyżej podatnik nie będzie podanikiem VAT i nie jest uprawniony do wystawiania faktur.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stany faktycznego przedstawionego we wniosku oraz prawnego obowiązującego w momencie wydania interpretacji.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie