Temat interpretacji
POSTANOWIENIENa podstawie: art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 15.07.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu) przez Pana ........, wspólnika spółki jawnej, dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii kontynuacji działalności jest prawidłowe.
UZASADNIENIE W dniu 15.07.2005r. Pan ..... złożył w tut. Urzędzie wniosek o interpretację przepisów podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług przedstawiając następujący stan faktyczny: Działalność w spółce jawnej prowadził Pan wspólnie z żoną od dnia ......... W dniu ............. żona zmarła. Po jej śmierci sporządzony został spis z natury. Umowa spółki jawnej zawiera zapis, że w razie śmierci wspólnika prawa wspólnika przechodzą na jego spadkobierców, dlatego też zgodnie z art. 97 § 1 i 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa jako następca prawny wraz z dwojgiem dzieci przejmuje Pan przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki zmarłego wspólnika oraz prawa o charakterze niemajątkowym związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku zaprzestania przez spółkę handlową nie mającej osobowości prawnej jest obowiązek sporządzić spis z natury i zapłacenia podatku należnego (art. 14 ustawy). Jednak odpowiedzialność spadkobierców dotyczy jedynie zobowiązań podatkowych, które powstały za życia spadkodawcy, zatem w tym przypadku nie ma obowiązku uiszczenia podatku od remanentu likwidacyjnego. Spółka w swojej działalności ewidencję obrotu i kwot należnego podatku prowadziła za pośrednictwem kas rejestrujących. W związku z tym, że spadkobiercy podjęli decyzję o prowadzeniu dalej tej działalności, to wnioskodawca uważa, że ewidencja obrotu może być oprowadzona na tych samych kasach.
Naczelnik tut. Urzędu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego: Zgodnie z art. 64 § 1 ustawy z dnia 15.09.2000r Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000r. Nr 94 poz. 1037 z późń. zm.) pomimo śmierci lub ogłoszenia upadłości wspólnika oraz pomimo wypowiedzenia umowy spółki przez wspólnika lub jego wierzyciela, spółka trwa nadal pomiędzy pozostałymi wspólnikami, jeżeli umowa spółki tak stanowi lub pozostali wspólnicy tak postanowią. Jeżeli zaś umowa spółki stanowi, że prawa, jakie miał zmarły wspólnik, służą wszystkim spadkobiercom wspólnie, a nie zawiera w tym względzie szczególnych postanowień, wówczas zgodnie z art. 60 w/w ustawy do wykonywania tych praw spadkobiercy powinni wskazać spółce jedną osobę. Czynności dokonane przez pozostałych wspólników przed takim wskazaniem wiążą spadkobierców. W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1996r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników ( Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, którego zgodnie z treścią omawianego przepisu dokonuje się jednokrotnie. Zgodnie zaś z art. 12 ust. 2 omawianej ustawy decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i ust.1 a w/w ustawy. Jeżeli więc pomimo śmierci wspólnika spółka trwa nadal, gdyż w prawa zmarłego wspólnika wchodzi jego spadkobierca, nie zachodzi w/w przesłanka wygaśnięcia decyzji NIP ponieważ nie ustaje byt prawny podatnika. Zatem stanowisko Podatnika zawarte w złożonym w dniu 15.07.2005r. piśmie o udzielenie pisemnej interpretacji jest prawidłowe. Śmierć wspólnika spółki jawnej nie stanowi podstaw do jej likwidacji, jeżeli w zapisach umowy spółki jawnej przewidziano możliwość wstąpienia spadkobiercy zmarłego wspólnika. W powyższej sytuacji spółka trwa nadal i posługuje się nadanym jej Numerem Identyfikacji Podatkowej, ewidencjonuje obrót na tych samych kasach i nie ma obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego określonego w art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.). Nadmienić należy, że konieczne jest natomiast sporządzenie remanentu dla potrzeb podatku dochodowego.Zgodnie z art. 96 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Zatem wnioskodawca jest obowiązany zaktualizować dane rejestracyjne na druku NIP-D. W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia.
Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia niniejszego wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.