Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14 a § 1, 2 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r Dz. U. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu pisma Podatnika z dnia 10.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 12.01.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w piśmie za prawidłowe.
Podatnik zwrócił się w piśmie z dnia 10.01.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 31.01.2005 r.) z pytaniem czy, wykonując roboty budowlano - montażowe na obiektach budownictwa mieszkaniowego, polegające na budowie (oraz przebudowie już istniejących) kominków grzewczych z materiałów własnych oraz zakupionych w celu wykonania zamówienia, można zastosować art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), czyli 7 % stawkę podatku VAT. Podatnik stoi na stanowisku, iż ma prawo zastosować stawkę 7 % w oparciu o ww. przepis do świadczonych przez siebie usług.
Jak wynika z zapisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a cytowanej wyżej ustawy o podatku VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę 7 % w odniesieniu między innymi do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosownie do zapisu art. 146 ust. 2 ustawy, rozumie się roboty budowlane dotyczące zarówno inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej, jak i remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego zawarta w art.2 pkt. 12 ustawy określa je jako budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w grupach 111, 112, oraz zawarte w grupowaniu 113 - budynki zbiorowego zamieszkania- wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie rezydencje biskupów oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Przytoczone wyżej regulacje ustawowe wskazują, że dla opodatkowania usługi wraz z materiałami budowlanymi jako całości, (z czym wiąże się również zastosowanie jednolitej - obniżonej stawki podatku VAT) istotne znaczenie ma przedmiot umowy zawartej z inwestorem. Jeżeli przedmiotem transakcji określonym w umowie cywilno-prawnej jest robota budowlana wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych kosztów, jakimi są, np. robocizna oraz koszt materiałów, (jeżeli są własnością wykonawcy) do odrębnej sprzedaży. W sytuacji, gdy z zawartej umowy wynika, iż przedmiotem sprzedaży ma być robota budowlana związana z budownictwem mieszkaniowym to wystawiając fakturę Podatnik ma prawo opodatkować całość usługi wg stawki 7 % na podstawie przytoczonego na wstępie przepisu ustawy o VAT. W takim przypadku na fakturze nie należy dokonywać specyfikacji poszczególnych składników usług, a jedynie określić rodzaj tej usługi, rodzaj obiektu, z jakim jest ona związana oraz wysokość stawki podatkowej odnoszącej się do całości usługi. Odrębne stawki podatku dla poszczególnych składników wykonywanych robót mogłyby mieć zastosowanie w sytuacji, gdy podatnik podpisał z odbiorcą usługi umowę, z której wynikałoby uprawnienie do odrębnego rozliczenia zużytych materiałów.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż zarówno roboty budowlano-montażowe, jak również remonty związane z budownictwem mieszkaniowym, a także mieszczące się w tym zakresie usługi w zakresie budowy kominków w obiektach budownictwa mieszkaniowego, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7 %. Reasumując tut Organ podatkowy dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono prawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika w piśmie z dnia 10.01.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 31.01.2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wpływu wniosku do tut. Organu podatkowego i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.