Jak wynika z przedstawionego przez Stronę opisu, na podstawie zawartych z głównymi odbiorcami (sieci handlowe) umów, dokonuje Ona wypłaty premii pien... - Interpretacja - 1MUS-1471/VTR2/443-447/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 09.09.2004, sygn. 1MUS-1471/VTR2/443-447/04, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Jak wynika z przedstawionego przez Stronę opisu, na podstawie zawartych z głównymi odbiorcami (sieci handlowe) umów, dokonuje Ona wypłaty premii pieniężnych za:utrzymanie sieci sprzedaży, tj. utrzymywanie określonej liczby otwartych punktów sprzedaży ("marketów") w ciągu ustalonego okresu rozliczeniowego,rozwój sieci i wzrost sprzedaży, tj. za umożliwienie dostawcy (Stronie) zwiększenia sprzedaży jego produktów w związku ze wzrostem ilości punktów sprzedaży w ramach sieci (min. 1 nowootwarty market na koniec roku kalendarzowego),osiągnięcie przez sieć określonego poziomu obrotu produktami Strony.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż sama wypłata premii pieniężnej czy też bonusu #8722; tak jak poprzednio #8722; nie podlega pod rządami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jako przesunięcie środków pieniężnych pomiędzy dostawcą a nabywcą nie stanowi bowiem ani dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ani świadczenia usług w rozumieniu art. 8 tej ustawy. Nie jest zatem czynnością podlegającą opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 w/w ustawy.

Istotne znaczenie z punktu widzenia opodatkowania podatkiem od towarów i usług mają okoliczności, w których premia jest wypłacana.

Wynikają one w zawartej między stronami umowy, która określa warunki (kiedy i za co) wypłaty premii. W związku z tym nie jest możliwe udzielenie jednej (jednoznacznej) odpowiedzi na postawione przez Stronę pytanie co do możliwości obniżania kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tego tytułu. Każdorazowo decydować o tym będą okoliczności konkretnego przypadku.

Niemniej ogólnie można stwierdzić, iż w sytuacji gdy premia wypłacana jest "od obrotu" #8722; w związku z osiągnięciem/przekroczeniem przez nabywcę w danym okresie określonego w umowie limitu zakupów/obrotów towarami oferowanymi przez dostawcę #8722; pozostaje ona w bezpośrednim związku ze sprzedażą, tj. dokonaną uprzednio dostawą towarów przez dostawcę. W takim wypadku premia przybiera postać rabatu (bonifikaty) udzielanego nabywcy ex post w związku ze spełnieniem przez niego umówionych warunków. Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy premia taka powinna pomniejszać u dostawcy obrót z tytułu dokonanej wcześniej dostawy towarów. Powyższe powinno zostać udokumentowana fakturą VAT korygującą zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietna 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom... (Dz.U. Nr 97, poz. 971). Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego za dopuszczalne uznać przy tym należy, podobnie jak miało to miejsce w okresie obowiązywania ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, wystawienie w takim wypadku jednej tzw. zbiorczej faktury korygującej pod warunkiem, że zawierać ona będzie wszystkie dane wymagane przepisami dotyczącymi zasad wystawiania faktur (§ 19 w/w rozporządzenia).

Natomiast w sytuacji gdy premia przyznawana jest za określone działania podejmowane przez nabywcę w związku z zawartą umową, mające na celu utrzymanie sprzedaży na dotychczasowym poziomie, jej zintensyfikowanie lub rozszerzenie rynku zbytu towarów oferowanych przez dostawcę, jej związek z dokonaną wcześniej sprzedażą towarów przez dostawcę jest co najwyżej pośredni. Premia stanowi w takim przypadku rodzaj wynagrodzenia nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi (np. marketingowe, tak jak wynika to z faktur wystawianych przez niektórych kontrahentów Strony, których kserokopie Strona załączyła do zapytania). Przemawia za tym szeroka definicja świadczenia usług zawarta w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. W rezultacie każde niebędące dostawą towarów odpłatne zobowiązanie się podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności do działania, zaniechania lub tolerowania czyjegoś zachowania stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy.Jako kwota należna z tytułu sprzedaży (świadczenia usług) kwota tak rozumianej premii stanowi u nabywcy obrót opodatkowany, natomiast u dostawcy towarów wystąpi w związku z tym podatek naliczony podlegający #8722; przy zachowaniu przewidzianych w przepisach o podatku od towarów i usług warunków #8722; odliczeniu.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie