Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 05.08.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 08.08.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 08.09.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie uznania usług świadczonych przez firmy niemieckie, związane z odprawą celną towaru nabytego przez Podatnika od kontrahenta z kraju trzeciego, w sytuacji gdy odprawy celnej towaru dokonuje agencja celna (działająca z upoważnienia i w imieniu Podatnika) w Wolnym Porcie w Hamburgu, za import usług na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
Uzasadnienie
W lipcu 2005r. Podatnik importował towar z Chin. Odprawy ostatecznej dokonano w Wolnym Porcie w Hamburgu, gdzie na dokumencie odprawy celnej widnieje stawka VAT 0%.
W Wolnym Porcie w Hamburgu w imieniu i z upoważnienia Podatnika działa agencja celna.
Pomimo, iż Podatnik dokonuje importu towarów, to bezpośrednio przy odprawie w Wolnym Porcie w Hamburgu nie płaci podatku VAT, a jedynie cło.
Importowane towary zostały objęte procedurą dopuszczenia do obrotu.
Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie swojego stanowiska, iż usługi świadczone przez firmy niemieckie, związane z odprawą celną towaru nabytego przez Podatnika od kontrahenta z kraju trzeciego, należy potraktować jako import usług.
Zdaniem Podatnika prawidłowym będzie potraktowanie usług świadczonych przez przez firmy niemieckie jako import usług.
Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik nabywa towar od kontrahenta z kraju trzeciego (Chiny). Natomiast odprawa celna ma miejsce w Wolnym Porcie w Hamburgu (towary zostają objęte procedurą dopuszczenia do obrotu), a dokonuje jej agencja celna działająca z upoważnienia i w imieniu Podatnika.
Agencja ta wystawia fakturę z numerem unijnym NIP, do której doliczone są należności celne, przy czym stawka podatku VAT wynosi 0%.
Zdaniem Podatnika usługi świadczone przez agencję celną należy traktować jako import usług.
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Natomiast stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Import usług nie jest czynnością opodatkowaną w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy. Jednakże z importem usług wiąże się, co do zasady obowiązek rozliczenia podatku przez nabywcę usługi. Przyjęcie takiej konstrukcji ma na celu uproszczenie rozliczenia podatku z tytułu importu usług.
Tut. Organ zauważa, że do uznania czynności, o których mowa we wniosku Podatnika, za import usług - należy w pierwszej kolejności określić miejsce świadczenia usług wykonywanych przez firmę niemiecką. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Regulacje prawne dotyczące określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług zostały zawarte w art. 27 i 28 ustawy o VAT.
Zgodnie z ogólną zasadą (art. 27 ust. 1) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Natomiast w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 zostały wymienione szczególne przypadki (w zależności od rodzaju świadczonej usługi lub od spełnienia określonych warunków przez usługobiorcę oraz usługodawcę), w których przy określeniu miejsca świadczenia usług, nie ma zastosowania w/w ogólna zasada.
Jednakże w ocenie tut. Organu, usługi świadczone przez firmę niemiecką (w związku z dokonaniem odprawy celnej towarów) będą podlegały opodatkowaniu, zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, tj. w miejscu, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a zatem na terytorium Niemiec.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie nie mamy do czynienia z importem usług, bowiem przedmiotowe usługi winny być opodatkowane i rozliczone na terytorium Niemiec (zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium tego państwa).