POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/352/238/2005/MK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.12.2005, sygn. 1473/WV/443/352/238/2005/MK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wnioskuz dnia 28.09.2005r. (data wpływu do urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie


1. Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, opodatkowanej stawką 0 %. Dostawa dokonywana jest na rzecz nabywców posiadających właściwy i ważny nr identyfikacji podatkowej. Przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Spółka posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary zostały wywiezione z kraju i dostarczone nabywcy. Dowodami, o których mowa są:- listy przewozowe- kopie faktury dostawy- specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku opatrzone podpisami i pieczątkami firmowymi nabywców, potwierdzających odbiór towarów.

2. Pytanie Podatnik:Czy w świetle przepisów ustawy VAT dowody potwierdzające dostarczenie towarów będące wewnątrzwspólnotową dostawą, tj.- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika/spedytora/- kopie faktury dostawy- specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku- dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru opatrzone jedynie datą i podpisem odbiorcy towaru będą stanowiły dowód jednoznaczny wymagany w/w Ustawą, czy również dokumenty powyższe oprócz podpisów powinny być opatrzone stemplem/pieczątka/ firmowym odbiorcy?Czy Spółka postępuje słusznie, wymagając oprócz podpisów również pieczątek na w/w dokumentach?

3. Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:Zgodnie z art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dowodem dostawy wewnątrzwspólnotowej są:- dokumenty przewozowe otrzymane przez przewoźnika, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca przeznaczenia na terytorium wspólnoty,- kopia faktury dostawy,- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunkuPrzepis ten nie precyzuje, co rozumieć należy pod pojęciem "jednoznacznie wynika".W związku z powyższym w przypadku braku kontraktu lub braku zapisów w kontrakcie co doosób upoważnionych do pokwitowania odbioru towaru, dostawa winna być potwierdzonapieczęcią odbiorcy i podpisem.Zdaniem wnioskodawcy jednoznaczne potwierdzenie dostawy wymaga podpisu i pieczęcifirmowej odbiorcy.

4. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.Stosownie do ust. 3 w/w artykułu dowodami takimi, w sytuacji przedstawionej przez Podatnika, tj. w przypadku gdy dostawca korzysta z usług przewoźnika, są następujące dokumenty, jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie do nabywcy, znajdującego się poza Polską, towarów, będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów:

1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),2) kopia faktury,3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.Stosownie do ust. 11 w/w artykułu w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.Wymienione w ust. 11 dokumenty (t. j. m in. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju) mają charakter subsydiarny i nie mogą same w sobie stanowić dokumentów potwierdzających dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Dokumentami takimi są bowiem dokumenty wymienione w ust. 3 w/w artykułu, które łącznie potwierdzają dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Dla potwierdzenia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów podatnik, co do zasady, nie musi bezwzględnie posiadać dowodu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towarów na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (katalog subsydiarny).Podatnik nie jest obligatio ex legę posiadać ostemplowane przez odbiorcę dokumenty, które mają potwierdzać dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. .

Jeżeli dokumenty wymienione przez Spółkę potwierdzają wywiezienie z kraju i dostarczenie towarów do nabywcy (nie budzą wątpliwości), to nie ma potrzeby wymagać od kontrahenta stemplowania tych dokumentów

Niemniej jednak, zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu przyczyni się to do uwiarygodnienia dokonanej transakcji i podniesienia mocy dowodowej tych dokumentów.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu