Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku X z dnia 05.09.2005r.(data wpływu do Urzędu), uzupełnionego pismem z dnia 29.09.2005r (data wpływu do Urzędu) żądającego
udzielenia pisemnej interpretacji art.88 ust.1 pkt 3 i art. 86 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. Nr.54, poz.535 z późn. zm.)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych jest nieprawidłowe natomiast dotyczące pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
l. Podany we wniosku stan faktyczny jest następującyX jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje pojazdy, które są zasilane paliwem silnikowym, olejem napędowym oraz gazem.
Pytanie podatnika Czy, zgodnie ze znowelizowanym art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy, który wszedł w życie dnia 22 sierpnia 2005 r., Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art.86 ust. 4 ustawy?
2.Stanowisko podatnika co do oceny stanu faktycznegoSpółka stoi na stanowisku, iż znowelizowana ustawa daje jej możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy.Zgodnie z nowym brzmieniem art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masiecałkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł. Jednakże w ust. 4 tego artykułu wskazano, że przepis ten nie dotyczy określonych pojazdów samochodowych, tzw. dostawczych, takich jak np. mających jeden rząd siedzeń oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków trwałą przegrodą, mających więcej niż jeden rząd siedzeń i określoną przestrzeń ładunkową wskazaną w przepisie, mających otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków czy też pojazdów o przeznaczeniach specjalnych wymienionych w ustawie. Oznacza to, że dla pojazdów wymienionych w ust. 4 art. 86 w nowym brzmieniu, odliczenie podatku od ich nabycia będzie przysługiwało w pełnej wysokości na ogólnych zasadach.Znowelizowany przepis art. 88 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi o braku możliwości odliczenia podatku od paliwa wykorzystywanego do samochodów i pojazdów wymienionych w art. 86 ust.3. W przepisie tym są wymienione samochody osobowe oraz pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Przepis ten nie dotyczy jednak wszystkich pojazdów o takiej właśnie dopuszczalnej masie całkowitej. Zakres przedmiotowy samochodów i pojazdów, które objęte są regulacją art. 86 ust. 3 znowelizowanej ustawy, jest określony również przez ust. 4 tego artykułu. Przepis art. 86 ust. 4 wskazuje, że przepis art. 86 ust.3 nie dotyczy, a zatem nie obejmuje pewnych kategorii pojazdów. Tym samym zakaz odliczenia podatku od paliwa, o którym mowa wart. 88 ust. 1 pkt 3, nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do pojazdów, których ten przepis nie dotyczy. Oznacza to zatem, że Spółce będzie przysługiwało odliczenie podatku od paliwa wykorzystywanego do pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4. W przypadku samochodów wskazanych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 Spółka, aby dokonywać odliczenia podatku VAT od paliwa wykorzystywanego do ww. pojazdów, musi dokonać we właściwym terminie odpowiednich badań technicznych w okręgowej stacji kontroli pojazdów i uzyskać stosowne zaświadczenie wydane przez ww. stację diagnostyczną.
3.0cena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zm.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa wart. 86 ust. 3 ustawy .Na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł za wyjątkami określonymi w art. 86 ust. 4 ustawy.Znowelizowany przepis art.88 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi o braku możliwości odliczenia podatku od paliwa wykorzystywanego do samochodów i pojazdów wymienionych w art.86 ust.3. czyli zakazem co do zasady, objęte są samochody osobowe oraz pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.Przepis ten nie dotyczy jednak wszystkich pojazdów o takiej właśnie dopuszczalnej masie całkowitej, gdyż zakres przedmiotowy samochodów i pojazdów, które objęte są regulacją art.86 ust.3 znowelizowanej ustawy, jest określony również przez ust.4 tego artykułu.Przepis art. 86 ust.4 jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości wskazuje, że przepis art.86 ust.3 nie dotyczy, a zatem nie obejmuje pewnych kategorii pojazdów: 1)pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van; 2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków; 3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków; 4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu; 5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy; 6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie; 7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest: a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Tym samym zakaz odliczenia podatku od paliwa , o którym mowa w art. 88 ust.1pkt 3, nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do pojazdów, których ten przepis nie dotyczy.Oznacza to zatem, że podatnikowi będzie przysługiwało odliczenie podatku od paliwa wykorzystywanego do pojazdów wymienionych w art. 86 ust.4.Warto jednak pamiętać, że spełnienie wymagań dla niektórych pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust.4 stwierdza się na podstawie zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów.W myśl art. 86 ust. 5 ustawy spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.Badanie techniczne, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.Obowiązujący od 22 sierpnia 2005r. wymóg potwierdzania przez diagnostę z okręgowej stacji kontroli pojazdów spełnienia nowych - określonych nowelą do ustawy o VAT z 21 kwietnia 2005r. - warunków technicznych dla samochodów i pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, będący wymogiem niezbędnym dla celów prawidłowego odliczenia VAT od paliwa do tych pojazdów, dotyczy zarówno pojazdów będących własnością podatnika, jak również leasingowanych pojazdów.
W stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę brak jest informacji czy wymienione pojazdy przekraczają 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej czy też nie.W przypadku gdy dopuszczalna masa całkowita leasingowanych pojazdów nie będącymi samochodami osobowymi, przekracza 3,5 tony zdaniem tut. Urzędu nie jest konieczne przeprowadzenie dodatkowych badań technicznych o których mowa w art. 86 ust. 5 cytowanej ustawy. Reasumując zakaz odliczenia podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, do pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt. 5-7 ustawy lub pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt.1-4 ustawy, spełniających warunki określone w art. 86 ust. 5 ustawy.