POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-167/IV/2005/JW

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.07.2005, sygn. PV/443-167/IV/2005/JW, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 05.04.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 07.04.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 29.06.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości skorygowania faktur VAT wystawionych w miesiącach: kwietniu 2004r. oraz lipcu 2004r. na rzecz kontrahenta niemieckiego, z tytułu świadczenia usług pośrednictwa sprzedaży oraz skorygowania deklaracji VAT-7 za właściwy okres rozliczeniowy

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej zasadności wystawienia korekty faktury z dnia 08.07.2004r. (bez podatku VAT) natomiast w pozostałym zakresie stanowisko jest nieprawidłowe, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik w 2004r. uczestniczył w realizacji zamówienia kontrahenta krajowego na dostawę urządzeń z firmy z Niemiec. Dostawa towarów na podstawie zamówienia odbyła się w miesiącu kwietniu 2004r. oraz w lipcu 2004r. do Słubic.

Zgodnie z porozumieniem za obsługę i realizację sprzedaży Podatnikowi przysługiwała prowizja handlowa w wysokości 3% wartości dostawy od producenta towarów handlowych.

Za pośrednictwo w sprzedaży Podatnik wystawił faktury VAT nr E0758/04/B1 z dnia 14.04.2004r. oraz E1368/04/B1 z dnia 08.07.2004r. naliczając podatek VAT w wysokości 22% od tych czynności.

Kontrahent niemiecki podał dla transakcji przeprowadzonej w lipcu 2004r. numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT na terytorium Niemiec. Strona niemiecka wystąpiła do Podatnika o korektę wystawionych faktur i zwrot zapłaconego podatku VAT.

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy zasadne będzie wystawienie faktur korygujących opodatkowanie tych czynności w kraju (uznanie ich za czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Ponadto Podatnik zapytuje o możliwość skorygowania deklaracji VAT-7 za okresy: kwiecień i lipiec 2004r.

Podatnik stoi na stanowisku, iż należy skorygować faktury oraz deklaracje za okresy, których dotyczą ww. czynności.

Ponadto zdaniem Podatnika, z uwagi na fakt, iż strona niemiecka podała dla opisanej we wniosku transakcji z dnia 08.07.2004r. numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku VAT, to miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. W konsekwencji - w opinii Podatnika - należy wystawić fakturę korygującą (bez podatku VAT) oraz skorygować deklarację VAT-7 za miesiąc lipiec 2004r., po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia korekty przez kontrahenta.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zaprezentowany przez Podatnika stan faktyczny wymaga wyjaśnienia zasad opodatkowania podatkiem VAT na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn.zm.).

Przepisy tej ustawy mają bowiem zastosowanie do świadczonej przez Podatnika usługi, udokumentowanej fakturą z dnia 14.04.2004r.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 2 tejże ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także eksport i import towarów lub usług.

Z kolei przez eksport usług rozumie się usługi wykonywane przez podatnika poza państwową granicą Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast wysokość stawki podatku wynosi 22%, co wynika z treści art. 18 ust. 1 ww. ustawy - poza wyjątkami wyszczególnionymi w tej ustawie oraz w przepisach wykonawczych.

Jednakże mając na uwadze zaprezentowany we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż w analizowanej sytuacji usługi świadczone przez Podatnika na rzecz kontrahenta niemieckiego nie korzystają z preferencyjnych stawek podatku VAT (nie stanowią bowiem eksportu usług) lecz podlegają opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%.

A zatem zdaniem tut. Organu podatkowego w przedstawionym stanie faktycznym brak jest podstaw do wystawienia faktury korygującej (bez podatku VAT) do faktury nr E0758/04/B1 z dnia 14.04.2004r.

Natomiast do świadczonej przez Podatnika usługi pośrednictwa w sprzedaży, udokumentowanej fakturą z dnia 08.07.2004r. zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik wystawił w dniu 08.07.2004r. fakturę z tytułu pośrednictwa w sprzedaży na rzecz kontrahenta niemieckiego, który podał dla tej transakcji numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT na terytorium Niemiec. W fakturze tej Podatnik naliczył podatek od towarów i usług w wysokości 22%.

Przepisy ustawy o VAT uzależniają opodatkowanie danej usługi na terytorium kraju (Rzeczypospolitej Polskiej) od uprzedniego określenia miejsca świadczenia na zasadach określonych przepisami art. 27 i 28 ustawy oraz przepisami wykonawczymi.

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm. - w brzmieniu obowiązującym w dacie przedstawionego we wniosku zdarzenia) stanowi, iż w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.

A zatem powyższa regulacja będzie miała zastosowanie do usług, polegających na obsłudze i realizacji sprzedaży towarów, świadczonych przez Podatnika na rzecz kontrahenta niemieckiego.

Jednakże w myśl przepisu § 4 ust. 2 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy o VAT lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Ponadto tut. Organ zauważa, iż na podstawie § 4 ust. 3 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1, podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem wykazania tego numeru na fakturze dokumentującej wykonanie tej czynności.

A zatem w przedstawionym stanie faktycznym, przy spełnieniu warunków wynikających z cyt. powyżej przepisów, usługa wykonywana przez Podatnika będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi numer identyfikacyjny tj. na terytorium Niemiec.

W tym wypadku Podatnik nie zapłaci podatku VAT, nie wykaże też w deklaracji podatkowej i prowadzonych ewidencjach obrotu z tytułu wykonania takiej usługi. Obowiązek rozliczenia podatku od wartości dodanej będzie więc spoczywał na usługobiorcy (kontrahent niemiecki).

Jednakże zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o VAT, obowiązek wystawienia faktury istnieje również w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

A zatem faktura nr E1368/04/B1 z dnia 08.07.2004r. została wystawiona błędnie, bowiem pomimo, iż kontrahent niemiecki podał numer identyfikacyjny, pod którym jest zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec, Podatnik potraktował tę transakcję jako transakcję krajową, naliczając podatek VAT w wysokości 22%.

Skoro miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest terytorium Niemiec, to faktura ta nieprawidłowo odzwierciedla stan faktyczny.

Zdaniem tut. Organu zachodzi więc uzasadniona potrzeba skorygowania przedmiotowej faktury.

Natomiast odnośnie sposobu wystawiania faktury korygującej w analizowanym przypadku będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798).

Zgodnie z § 27 ust.1 tegoż rozporządzenia do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze, stosuje się odpowiednio przepisy § 9 i §11-23 oraz § 26.

Faktury te powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust. 2).

Natomiast zgodnie z § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - wystawia się fakturę korygującą.

Stosownie do § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Reasumując należy stwierdzić, iż wystawienie faktury korygującej do faktury z dnia 08.07.2004r. jest zasadne w świetle obowiązujących przepisów.

Natomiast korekta podatku należnego z niej wynikająca winna zostać ujęta w rozliczeniu za okres, w którym Podatnik otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej.

Pomorski Urząd Skarbowy