
Temat interpretacji
Wnioskiem z dnia 15.03.2005r. (wpływ do tutejszego organu podatkowego 06.04.2005r.) zwrócił się Pan z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów ze świadczenia usług regularnego przewozu osób.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego osób na podstawie posiadanej licencji, która nie uprawnia do
wykonywania regularnego przewozu osób, w związku z tym zamierza Pan usługi te wykonywać na podstawie umowy zlecenia zawartego z przewoźnikiem posiadającym zezwolenie na tego rodzaju transport. Usługi te mają być świadczone na określonych liniach minibusem należącym do Pana. Wynagrodzenie w postaci przychodów uzyskiwanych z przewozu osób ma być pomniejszane o kwotę 500 zł, którą ma Pan przekazywać na rachunek zleceniodawcy.W tak przedstawionym stanie faktycznym, Pana zdaniem obowiązek instalacji kasy fiskalnej ciążył będzie na nim, nie na zleceniodawcy.
W odpowiedzi na wezwanie, w piśmie z dnia 28.04.2005r. sformułował Pan zapytanie, czy jeżeli jego przychodem będzie przychód ze świadczenia usług regularnego przewozu osób (w ramach umowy zlecenia), zobowiązany będzie zainstalować kasy fiskalne czy też obowiązek ten będzie ciążył na zleceniodawcy.
Z zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wynika, że przedmiotem
wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej jest m.in. transport pasażerski miejski (PKD 60.21.A) i transport pasażerski lądowy pozostały (PKD 60.23.Z).
Niniejszym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika, inkasenta mają obowiązek udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa
podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie ? art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów a stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy
towarów.
Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706) zwolnił z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Zwolnienia te wymienione są w § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia.
Stosownie do § 4 pkt 2 zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 oraz w § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia.W pozycji 6 i 7 załącznika jako sprzedaż zwolniona z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005r. wymienia się:
- przewozy miejskie rozkładowe pasażerskie, inne niż kolejowe, za
które pobierane są ceny urzędowe ustalone przez gminę (Radę m. st. Warszawy) lub związek komunalny (PKWiU ex 60.21.2),
- przewozy rozkładowe pasażerskie pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane, za które pobierane są ceny urzędowe w wysokości ustalonej przez gminę (Radę m. st. Warszawy) lub związek komunalny (PKWiU ex 60.21.42).
Podatnicy świadczący usługi wyłączone ze zwolnienia są zobowiązani do instalacji kasy fiskalnej w momencie rozpoczęcia wykonywania tych usług. Podatnicy zwolnieni z opodatkowania podatkiem od towarów i usług osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku - § 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.
Reasumując, zgodnie z powołanym wyżej art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, na podatniku uzyskującym przychody ze sprzedaży biletów pasażerom, ciąży obowiązek instalacji kasy fiskalnej, z tym że w związku z rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących, w komunikacji rozkładowej pozamiejskiej obowiązek ten
występuje od momentu uzyskania pierwszej sprzedaży, w komunikacji miejskiej, usługi przewozów rozkładowych korzystają ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących do 31 grudnia 2005r.
Powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.