P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1435/PP1/443-101/05/DG/AW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.07.2005, sygn. 1435/PP1/443-101/05/DG/AW, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa ? Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 16.03.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 26.04.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 16.03.2005r. za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Stan faktyczny został przedstawiony we wniosku w sposób następujący: Podatnik świadczy usługi na rzecz Banku. Zgodnie z umową Spółka świadczy ? ...usługi polegające na wykonywaniu czynności faktycznych związanych z prowadzeniem działalności bankowej przez zamawiającego, dotyczących profesjonalnego i skutecznego wspierania projektów informatycznych oraz usług związanych z rozwojem i utrzymywaniem systemów informatycznych eksploatowanych przez zamawiającego, poprzez skierowanie do dyspozycji zamawiającego specjalistów wykonawcy?. Każdorazowe świadczenie usług przez Spółkę na rzecz Banku następuje na podstawie pisemnej dyspozycji składanej przez Bank, w której określony jest w szczególności przedmiot zadania, które ma być zrealizowane oraz specjalizacja i kompetencje pracowników oddelegowanych do wykonania usługi. W trakcie wykonywania prac wynikających z określonej dyspozycji, wystawiane są comiesięczne faktury specyfikujące dyspozycję, za którą należna jest płatność. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki, w związku z wykonywaniem postanowień umowy jest świadczenie usług polegających na wykonywaniu czynności faktycznych; w szczególności, rolą Spółki jest utrzymywanie, wspomaganie oraz rozwój systemów transakcyjnych używanych przez Bank w komunikacji / zawieraniu transakcji z klientami ? tzw. elektroniczne kanały dystrybucji (umożliwiające klientom elektroniczny dostęp do usług Banku), oraz centralnego systemu informatycznego Banku jak również systemu informatycznego wspomagającego bankowość detaliczną prowadzoną w ramach banku internetowego. Rolą systemów transakcyjnych jest dokonywanie transakcji finansowych (np. składanie dyspozycji przelewów, zakładanie lokat, ciągnienie kredytów, spłaty kredytów, otrzymywanie płatności, autoryzowanie transakcji w systemie klienta). Oprogramowanie systemów transakcyjnych zainstalowane jest zarówno na serwisach w Banku, jak również poprzez aplikację dostępuw systemach informatycznych klientów korporacyjnych lub w przypadku klientów detalicznych dostęp do systemu jest zapewniony za pomocą strony internetowej, gdzie klient bezpośrednio dokonuje transakcji w systemie. Dyspozycje te są transmitowane drogą elektroniczną do systemu informatycznego banku lub bezpośrednio wykonywane w odpowiednim systemie ? w zależności czy operacja jest dokonywana przez klienta korporacyjnego czy detalicznego. Rozwój systemów transakcyjnych Banku i kanałów dystrybucji najczęściej polega na ich dopasowaniu do oczekiwań klientów i wymagań zewnętrznych np. poprzez kompatybilność z systemami księgowymi klientów. Ponadto zadaniem pracowników spółki jest konfiguracja i obsługa sprzętu komputerowego, na którym zainstalowane są wyżej wymienione systemy Banku oraz pomoc pracownikom Banku w obsłudze tych systemów. Spółka nie posiada statusu banku, zaś usługi są przez nią świadczone niejednokrotnie na rzecz klientów banku we własnym imieniu; a specjaliści (pracownicy spółki) poddani są rygorom związanym z zachowaniem tajemnicy bankowej.

W związku z powyższym Spółka zapytuje czy zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, przedstawiony powyżej zakres usług świadczonych przez Nią na rzecz Banku jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Podatnika ze względu na wykonywanie przez niego na rzecz Banku wyspecjalizowanych czynności związanych z utrzymaniem, obsługą i rozwojem systemów informatycznych stworzonych specyficznie na potrzeby banków i wyłącznie przez banki eksploatowanych, jak również obsługą zaawansowanych komputerów, na których zainstalowane są te systemy, a ponadto główną funkcję jaką spełniają owe systemy ? umożliwianie dokonywania transakcji finansowych przez klientów (tj. systemy transakcyjne są narzędziem komunikacji pomiędzy klientami a bankiem) oraz ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w banku ? czynności te są podległe celom działania Banku i nie mogą stanowić odrębnej i zdefiniowanej formy świadczenia usług. Pomimo technicznego charakteru usługi wykonywanej przez spółkę jest ona specyficznie dostosowana i z natury nakierowana na wspieranie działalności bankowej co jest, zdaniem Podatnika przesłanką wystarczającą do zaklasyfikowania jej jako usługi pomocniczej do usług pośrednictwa finansowego (tj. grupowania 67.13.10-00.00 PKWiU).

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stanowiący, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;art. 8 ust. 3 w/w ustawy - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych;art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy, mówiący że zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Powyższą ocenę prawną uzasadnia się w sposób następujący: Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegają: odpłatna dostawa towarówi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zwolnieniu, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy, podlegają usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 3 w/w ustawy - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego i stanowiska w sprawie wynika, że działalność swą kwalifikuje wg PKWiU w grupowaniu 67.13.10-00.00 ? usługi pośrednictwa finansowego, stąd jako usługi znajdujące się w Załączniku nr 4 do w/w ustawy powinny one podlegać, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu przedmiotowemu od tegoż podatku. Główny Urząd Statystyczny Departament Koordynacji i Organizacji Badań uznał, iż wykonywane przez Podatnika usługi to:

- usługi konsultacji w zakresie typu, konfiguracji sprzętu komputerowego, doradztwa dot. sprzętu komputerowego i związanego z tym oprogramowania; analizy potrzeb i doradztwa w zakresie organizacji procesów informatycznych sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 72.10.10-00.00 "Usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego";

- usługi z zakresu analiz, projektowania i programowania systemów gotowych do użycia (w tym m.in. analiza systemowych potrzeb i problemów użytkownika; doradztwo rozwiązań najkorzystniejszych z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia; rozbudowa, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentacja oprogramowania wykonanego dla określonego użytkownika) ? mieszczące się w grupowaniu PKWiU 72.20.3 "Usługi doradztwa w zakresie oprogramowania"

Zatem świadczenie przez Stronę w/w usług podlega opodatkowaniu według stawek podatku tym usługom przynależnym. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście