Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, zawartego w piśmie z dnia 01.06.2005 r. (data otrzymania przez tutejszy organ: 06.06.2005 r.), ocenia jako nieprawidłowe stanowisko pytającego w sprawie dotyczącej nabycia usług hoteli świadczonych w ramach hotelu położonego na terytorium Słowacji.
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z art. 14a § 3 i 4 tejże ustawy następująca w formie postanowienia interpretacja naczelnika urzędu skarbowego zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Z treści złożonego wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zawartego w piśmie z dnia 01.06.2005 r. (data otrzymania przez tutejszy organ: 06.06.2005 r.), wynika następujący stan faktyczny:
Wykonuje Pan usługi budowlane (roboty budowlane) na terytorium Słowacji. Z posiadanych przez tutejszy organ podatkowy akt podatkowych wynika, że ma Pan stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju (czyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) oraz jest Pan podatnikiem VAT zarejestrowanym czynnym.
W związku ze świadczeniem usług budowlanych na terytorium Słowacji, Pana pracownicy korzystali z noclegów w hotelu znajdującym się w tym kraju. Słowacki kontrahent wystawił Panu fakturę dokumentującą wyświadczone na Pana rzecz usługi hotelowe. W związku z tym, iż w fakturze tej "słowacki" usługodawca nie określił stawek podatku od towarów i usług postąpił Pan następująco: nabycie tej usługi potraktował Pan jako import usług, gdyż:
- wystawił Pan fakturę wewnętrzną dotyczącą nabycia tych usług, w której została określona kwota podatku należnego obliczona przy zastosowaniu stawki podatku od towarów i usług mającej zastosowanie dla tego rodzaju usług do przeliczonej na złote ceny nabycia usług,
- dane wynikające z tej faktury
wewnętrznej zaewidencjonował Pan w prowadzonej ewidencji dla potrzeb rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług, zarówno w części dotyczącej danych w zakresie podstawy opodatkowania i kwoty podatku, jak i w części dotyczącej danych w zakresie kwot podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego.
Przedstawiony przez Pana stan faktyczny wskazuje, iż nabyte usługi hoteli świadczone w ramach hotelu położonego na terytorium Słowacji potraktował Pan jako import usług.
Zapytanie Pana dotyczy oceny prawidłowości przedstawionego wyżej postępowania.
Pana zdaniem postępowanie to jest prawidłowe.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni nie podzielił Pana stanowiska w sprawie, zważając co następuje:
Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podatnikiem jest podmiot podlegający, na mocy ustaw podatkowych, obowiązkowi podatkowemu, czyli - zgodnie z art. 4 ustawy Ordynacja podatkowa - wynikającej z ustaw podatkowych nie skonkretyzowanej powinności przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.
Pojęcie podatnika służy zatem dla określenia podmiotu, na którym ciąży obowiązek przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawie podatkowej. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zdarzeniami tymi są wymienione w art. 5 tejże ustawy czynności. Zaś to, na kim ciąży obowiązek podatkowy w związku z zaistnieniem zdarzeń określonych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli to, kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług, określają art. 15-17 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. W tym miejscu należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 tejże ustawy.
Jak wynika z powyższego, rozstrzygając kwestię, czy ciąży na Panu obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z zaistnieniem zdarzenia polegającego na wyświadczeniu na Pana rzecz usług hotelowych w ramach hotelu położonego na terytorium Słowacji, inaczej mówiąc, czy w sytuacji tej wystąpił import usług - należy w pierwszej kolejności dokonać oceny, czy usługi te mają charakter czynności wymienionych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (czyli, zgodnie z art. 2 pkt 1 tejże ustawy, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Przez dostawę towarów na terytorium kraju zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zaś przez świadczenie usług - jak wynika z art. 8 ust. 1 tejże ustawy - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Przy czym, zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są, zgodnie z przepisami tej ustawy, przy pomocy klasyfikacji statystycznych (art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 w/w ustawy). Z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatkowi od towarów i usług podlegają wyłącznie te transakcje (dostawa towarów i świadczenie usług), które traktowane są w myśl ustawy o podatku od towarów i usług, jako mające miejsce na terytorium kraju (Polski). Należy bowiem wyjaśnić, że polskie ustawodawstwo regulujące podatek od towarów i usług, na wzór VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona postawa wymiaru podatku (77/388/EEC), zawiera rozbudowane regulacje dotyczące miejsca świadczenia, określając tym samym miejsce (kraj), w którym dochodzi do opodatkowania danej czynności. W polskim podatku od wartości dodanej, czyli podatku od towarów i usług, regulacje dotyczące miejsca świadczenia, określające tym samym miejsce (kraj), w którym dochodzi do opodatkowania danej czynności, zostały zawarte w dziale V w/w ustawy o podatku od towarów i usług (art. 22 i następne) oraz rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Z regulacji tych wynika, że w sytuacji gdy miejsce świadczenia danej usługi nie jest określone przepisem szczególnym, zastosowanie ma ogólna zasada wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tą zasadą, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Analiza wyżej podniesionych regulacji prawnych dotyczących miejsca świadczenia usług, wskazuje, że miejsce świadczenia usług hoteli określa właśnie ta zasada ogólna. Miejsce położenia hotelu stanowi stałe miejsce prowadzenia działalności świadczącego usługę hoteli, gdyż zasadniczo w miejscu tym znajduje się na stałe personel, jak również urządzenia techniczne niezbędne do świadczenia tych usług. Tak więc, w przypadku hotelu położonego na terytorium Słowacji miejsce świadczenia usług hoteli znajduje się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza to, że usługi te nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym nie mogą stanowić importu usług.
Na marginesie nadmienia się, że z celów, jakie wyznacza VI Dyrektywa Rady Unii Europejskiej, a w szczególności z treści art. 9 tejże Dyrektywy, wynika, że do poboru podatku od wartości dodanej z tytułu wykonania tych usług uprawniona jest Słowacja. W związku z tym, o tym, czy usługa ta jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej obowiązującym na terytorium Słowacji, jak również, kto jest zobowiązany do rozliczenia tego podatku, rozstrzyga prawo podatkowe obowiązujące w tym kraju.
W konkluzji należy stwierdzić, iż:
- nabycie przez Pana przedmiotowych usług hoteli nie powoduje wystąpienia podatku należnego,
- nabycia tych usług nie dokumentuje się fakturą wewnętrzną, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług,
- w stosunku do kwoty podatku należnego, bezpodstawnie
wykazanej na wystawionej przez Pana fakturze wewnętrznej dokumentującej te czynności, nie ma zastosowania przepis art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w świetle którego kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
- danych dotyczących nabycia przez Pana przedmiotowych usług hotelowych nie wykazuje się w ewidencji prowadzonej dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w ewidencji tej należy zawierać kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwot podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu
skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane, służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pouczenie
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bochni w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.