Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 § 3 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.07.2005 r., data wpływu do tut. Urzędu 15.07.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
W dniu 15.07.2005 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Gmina, będzie realizować zadanie polegające na remoncie i modernizacji hoteliku sportowego, który znajduje się przy zakładzie budżetowym : Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Zakład budżetowy posiada własny numer NIP i REGON i jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszelkie umowy w zakresie tej inwestycji będą zawierane i realizowane przez Gminę. Realizacja tego zadania przez Gminę wynika z faktu, że finansowane będzie ono z udziałem środków z Unii Europejskiej, z Funduszu Rozwoju Regionalnego, który stawia warunek, aby realizatorem przedsięwzięcia była Gmina. Beneficjentem końcowym zadania będzie zakład budżetowy: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, posiadający własny numer NIP i który będzie prowadził eksploatację hotelu. Przedmiotem zapytania jest ustalenie, czy przysługuje Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizowanego zadania - modernizacja hoteliku sportowego w ramach rozbudowy kompleksu sportowo-rekreacyjnego Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Wyrażono stanowisko, że wszelkie zakupy towarów i usług związane z realizacją tego zadania nie mogą być odliczane przez Gminę, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą bezpośrednio przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Czynności opodatkowane w tym zakresie będą wykonywane przez beneficjenta końcowego, którym jest zakład budżetowy - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji.
W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa: Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten wprowadza generalną regułę, zgodnie, z którą zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżania kwoty własnego podatku należnego (płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy) o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Jak wynika z treści wniosku Gmina będzie dokonywać zakupów towarów i usług związanych z realizacją remontu i modernizacją hoteliku sportowego. Zakupy te nie będą służyć działalności opodatkowanej. Z powyższego wynika, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na realizację przedmiotowego zadania.
Przepis § 6 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) definiuje środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych przed 01.05.2004 r., uprawniających do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego. Ponieważ wszelkie umowy w zakresie tej inwestycji będą dopiero zawierane i realizowane, dlatego też do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie będą miały zastosowania zasady zwrotu podatku od towarów i usług w trybie rozdziału 12 cytowanego wyżej rozporządzenia. Zatem prawidłowe jest stanowisko zawarte we wniosku, iż w niniejszym przypadku Gmina nie może odzyskać podatku VAT dotyczącego realizowanego zadania. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa). Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).