Temat interpretacji
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 19 ust. 1, 4 i 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 20.06.2005 r. dotyczące udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 20.06.2005 r. Pan K T złożył wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu fakturowania usługi zarządzająco - doradczej.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej pod nazwą Firma Zarządzająco- Doradcza "P" K T.Jak wynika z pisma, w 2004 r. została wykonana usługa przez ww. firmę na rzecz ZWP "S" S.A. i zgodnie z kontraktem menedżerskim wykonawcy usługi przysługiwała premia za osiągnięte wyniki po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. W dniu 15.03.2005 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy ZWP "S" a firmą "P", w którym została określona wysokość premii za osiągnięte wyniki w 2004 r., odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji płatne przez 12 miesięcy od wygaśnięcia kontraktu, 6-cio miesięczna odprawa oraz wynagrodzenie za 3 miesięczny okres wypowiedzenia na kwotę 295.000, 00 zł W porozumieniu zawarto także harmonogram spłat ww. premii.
Pytanie Podatnika brzmi:Czy właściwe jest fakturowanie usługi zarządzająco - doradczej zgodnie z harmonogramem spłat zawartych w porozumieniu?
Zdaniem Podatnika właściwe jest fakturowanie usługi zgodnie z harmonogramem spłat zawartych w porozumieniu na podstawie art. 19 ust. 1, 4 i 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu nie potwierdza prawidłowości stanowiska Podatnika.Biorąc pod uwagę podany przez podatnika stan faktyczny tutejszy organ podatkowy wyjaśnia:Jako zasadę w podatku od towarów i usług przyjęto, że obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 1. W myśl art. 19 ust. 4, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Regulacja ta nie uchyla zasady, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, lecz wynika z niej, że w przypadku gdy podatnik jest zobligowany do udokumentowania wydania towaru (wykonania usługi) fakturą, to obowiązek podatkowy przesuwa się z chwili wydania towaru (wykonania usługi) na chwilę wystawienia faktury. Przesunięcie to nie może być jednak dłuższe niż 7 dni, co oznacza, że obowiązek podatkowy powstanie siódmego dnia licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, nawet w przypadku nie wystawienia faktury.
Na podstawie art. 19 ust.5 przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.
Ustawodawca w sposób szczegółowy określił moment powstania obowiązku podatkowego w stosunku do niektórych rodzajów czynności, jednakże nie ma wśród nich czynności opisanych przez Podatnika. W związku z powyższym umowa określająca harmonogram spłat przedmiotowej premii pozostaje bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT.
Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.