Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce, działając na podstawie art . 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.02.2005 r. (uzupełnionego pismem z dn. 10.06.2005 r.) w sprawie udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Starosta xxx wykonuje zadania jako kierownik starostwa powiatowego, będącego organem administracji zespolonej na podstawie art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.).
Na podstawie art . 4 ust 1 pkt. 10 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie gospodarki nieruchomościami, z kolei art. 4 ust. 4 dodaje, że " ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej". Do takich zadań należy m.in. gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa. Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U z 2004 r. nr 261 poz. 2603 ze zm.) organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarki nieruchomościami jest Starosta, który na zasadzie art. 23 ust. 1 pkt. 5 wykonuje czynności związane z
naliczaniem należności za nieruchomości udostępnione z zasobu oraz prowadzi windykację tych należności. Zgodnie z art. 20 ustawy o gospodarce nieruchomościami zasoby gruntowe dzielą się na zasoby: Skarbu Państwa, zasoby wojewódzkie, powiatowe i gminne.
Z powyższych względów Starosta wykonuje zadania z zakresu zarządzania nieruchomościami dwojakiego rodzaju: zadanie własne w stosunku do nieruchomości stanowiących własność powiatu oraz zadanie z zakresu administracji rządowej w stosunku do nieruchomości Skarbu Państwa. W tym stanie rzeczy Starosta xxx zwrócił się z następującym pytaniem "Czy wykonując zadanie z zakresu administracji rządowej polegającej na pobieraniu opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa Starosta jest podatnikiem podatku od towarów i usług biorąc pod uwagę treść artykułu 15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U nr 54 poz. 535 ze zm.).
Starosta wyjaśnia, że nieruchomości te znajdują się w użytkowaniu wieczystym na podstawie decyzji Wojewody wydanej w oparciu o art. 200 ustawy o gospodarce nieruchomościami określający zasadę stwierdzenia nabycia, z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r. prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz własności budynków, innych urządzeń i lokali przez państwowe i komunalne osoby prawne oraz Bank Gospodarki Żywnościowej, które posiadały w tym dniu grunty w zarządzie".
Ocena stanowiska wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące są podatnikami VAT jedynie w zakresie wszelkich
czynności, które mają charakter cywilnoprawny tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Podmiotowe wyłączenie ma zastosowanie tylko w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane i tylko w takich wypadkach organ władzy publicznej może korzystać z wyłączenia. Zatem w przypadku użytkowania wieczystego gruntów, w ramach wykonywanych obowiązków nałożonych odrębnymi ustawami, a więc mających charakter publicznoprawny Starostwo nie jest podatnikiem podatku VAT, nie ma zatem obowiązku naliczania podatku VAT z tytułu użytkowania wieczystego gruntu.
Reasumując powyższe, stanowisko zawarte we wniosku uznaje się za właściwe.
W tym stanie rzeczy wątpliwości wnioskodawcy związane z podstawą naliczania podatku, od opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości, staje się bezprzedmiotowe.