w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową siłowni zewnętrznych i placu zabaw w ramach projektu - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.634.2017.1.PR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.11.2017, sygn. 0114-KDIP4.4012.634.2017.1.PR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową siłowni zewnętrznych i placu zabaw w ramach projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową siłowni zewnętrznych i placu zabaw w ramach projektu pn. Budowa 4 siłowni zewnętrznych oraz placu zabaw - miejsc rekreacji i aktywnego wypoczynku w ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową siłowni zewnętrznych i placu zabaw w ramach projektu pn. Budowa 4 siłowni zewnętrznych oraz placu zabaw - miejsc rekreacji i aktywnego wypoczynku w ....

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jednym z celów Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności związanej z upowszechnieniem sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku, organizowanie i prowadzenie działań na rzecz rozwoju infrastruktury wsi, promowanie zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć. Działania te są kierowane na rzecz mieszkańców Gminy i powiatu i są bezpłatne.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele również przez organizowanie Partnerstw lokalnych i regionalnych dla realizacji projektu LEADER i innych projektów finansowanych z Unii Europejskiej i pozyskiwania środków finansowych na realizację celów tych Partnerstw oraz podejmowania w ramach obowiązujących przepisów wszelkich przedsięwzięć związanych z rozwojem wsi. Działania te są kierowane do mieszkańców Gminy oraz całego powiatu i są bezpłatne.

W ramach wymienionej wyżej działalności statutowej Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą Budowa 4 siłowni zewnętrznych oraz placu zabaw - miejsc rekreacji i aktywnego wypoczynku w .... Zadanie to będzie podlegało dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zadanie to polega na wybudowaniu 5 obiektów ogólnodostępnej, niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej na terenie Gminy , tj. 4 siłowni zewnętrznych oraz 1 placu zabaw. Każda siłownia obejmowała będzie zakup i montaż 6 urządzeń gimnastycznych, tj. biegacz pojedynczy, jeździec pojedynczy, orbitrek pojedynczy, twister + wahadło, narciarz i rower, kosza na śmieci, stojaka na rowery, ławki, tablicy informacyjnej o zasadach korzystania z siłowni. Plac zabaw obejmuje zakup i montaż 5 urządzeń: plac zabaw jedna wieża, karuzela platformowa, huśtawka podwójna, ważka na sprężynie, stół do gry w szachy i chińczyka oraz kosza na śmieci, stojaka na rowery, ławki parkowej, tablicy informacyjnej o zasadach korzystania z placu zabaw. Urządzenia oraz wyposażenie będą związane z gruntem zakupionym betonem B20.

Nowopowstała ogólnodostępna (siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę) i niekomercyjna (bezpłatna) infrastruktura rekreacyjna przyczyni się do uatrakcyjnienia miejscowości oraz stworzy idealne miejsce do nowoczesnej formy wypoczynku i rekreacji mieszkańców wsi, społeczności gminnej oraz mieszkańców powiatu. Siłownie zlokalizowane będą przy Szkołach Podstawowych ... oraz na placu Ochotniczej Straży Pożarnej. Działki zostały użyczone na podstawie umów użyczenia na okres trwałości projektu. Użytkownikami siłowni mogą być wszyscy mieszkańcy z terenu Gminy oraz Powiatu, użytkownikami placu zabaw mogą być wszystkie dzieci będące pod opieką rodziców i opiekunów z terenu gminy i powiatu Wnioskodawcy.

Projekt nie jest komercyjny i nie będzie przynosił żadnych dochodów. Nie będą pobierane żadne opłaty w trakcie, jak i po realizacji projektu. Wszystkie dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ze środków Programu PROW na lata 2014-2020 można uzyskać dofinansowanie w wysokości 80% kosztów kwalifikowanych. W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur kosztami kwalifikowalnymi są ceny netto (bez podatku VAT). W przypadku Stowarzyszenia, tj. podmiotu, który nie może odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur można ubiegać się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych, o co Wnioskodawca wystąpił składając wniosek o dofinansowanie.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non profit. Wszystkie nabywane przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Stowarzyszenie naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania przez Stowarzyszenie naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy - w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że jednym z celów Wnioskodawcy - Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności związanej z upowszechnieniem sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku, organizowanie i prowadzenie działań na rzecz rozwoju infrastruktury wsi, promowanie zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć. Działania te są kierowane na rzecz mieszkańców Gminy i powiatu i są bezpłatne.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele również przez organizowanie Partnerstw lokalnych i regionalnych dla realizacji projektu LEADER i innych projektów finansowanych z Unii Europejskiej i pozyskiwania środków finansowych na realizację celów tych Partnerstw oraz podejmowania w ramach obowiązujących przepisów wszelkich przedsięwzięć związanych z rozwojem wsi. Działania te są kierowane do mieszkańców Gminy oraz całego powiatu i są bezpłatne.

W ramach wymienionej wyżej działalności statutowej Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą Budowa 4 siłowni zewnętrznych oraz placu zabaw - miejsc rekreacji i aktywnego wypoczynku w .... Zadanie to będzie podlegało dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zadanie to polega na wybudowaniu 5 obiektów ogólnodostępnej, niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej na terenie Gminy, tj. 4 siłowni zewnętrznych oraz 1 placu zabaw. Każda siłownia obejmowała będzie zakup i montaż 6 urządzeń gimnastycznych, tj. biegacz pojedynczy, jeździec pojedynczy, orbitrek pojedynczy, twister + wahadło, narciarz i rower, kosza na śmieci, stojaka na rowery, ławki, tablicy informacyjnej o zasadach korzystania z siłowni. Plac zabaw obejmuje zakup i montaż 5 urządzeń: plac zabaw jedna wieża, karuzela platformowa, huśtawka podwójna, ważka na sprężynie, stół do gry w szachy i chińczyka oraz kosza na śmieci, stojaka na rowery, ławki parkowej, tablicy informacyjnej o zasadach korzystania z placu zabaw. Urządzenia oraz wyposażenie będą związane z gruntem zakupionym betonem B20.

Nowopowstała, ogólnodostępna i niekomercyjna infrastruktura rekreacyjna przyczyni się do uatrakcyjnienia miejscowości oraz stworzy idealne miejsce do nowoczesnej formy wypoczynku i rekreacji mieszkańców wsi, społeczności gminnej oraz mieszkańców powiatu. Użytkownikami siłowni mogą być wszyscy mieszkańcy z terenu Gminy oraz Powiatu, użytkownikami placu zabaw mogą być wszystkie dzieci będące pod opieką rodziców i opiekunów z terenu gminy i powiatu Wnioskodawcy.

Projekt nie jest komercyjny i nie będzie przynosił żadnych dochodów. Nie będą pobierane żadne opłaty w trakcie, jak i po realizacji projektu. Wszystkie dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non profit. Wszystkie nabywane przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Tym samym stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Budowa 4 siłowni zewnętrznych oraz placu zabaw - miejsc rekreacji i aktywnego wypoczynku w ... realizowanego w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2014-2020. Tym samym, stronie nie przysługuje prawo zwrotu podatku, w trybie art. 87 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej