Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Zarządzającego z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umowy o zarządzanie.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 13 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 12 października 2017 r.) oraz z dnia 25 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Zarządzającego z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umowy o zarządzanie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Zarządzającego z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umowy o zarządzanie. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 12 października 2017 r.) oraz z dnia 25 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.
We wniosku złożonym przez:
- Zainteresowanego będącego stroną
postępowania:
X - Zainteresowanego niebędącego stroną
postępowania:
Zarządzającego
przedstawiono następujący stan faktyczny.
Zainteresowany będący stroną postępowania posiada status podatnika VAT (dalej: Spółka).
Spółka zawarła z członkiem zarządu Spółki (dalej: Zarządzający, Członek Zarządu, razem: Zainteresowani) umowę o świadczenie usług w zakresie zarządzania (dalej: Umowa o zarządzanie). Przedmiotowa umowa została zawarta na okres pełnienia przez Członka Zarządu funkcji w Zarządzie Spółki.
Spółka powzięła wątpliwości, czy czynności wykonywane przez Zarządzającego w ramach Umowy o zarządzanie stanowią samodzielną działalność gospodarczą, a Członek Zarządu jest podatnikiem z tytułu świadczenia przedmiotowych usług w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710; dalej: UVAT) i czy w sytuacji wystawienia przez Niego z tego tytułu faktury VAT, Spółka będzie uprawiona do odliczenia VAT naliczonego z takiej faktury z uwagi na regulację zawartą w przepisie art. 88 ust. 3a pkt 2 UVAT.
W momencie zawarcia Umowy o zarządzanie Członek Zarządu nie prowadził działalności gospodarczej w zakresie zarządzania na podstawie stosownego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
Zgodnie z postanowieniami Umowy o zarządzanie, Zarządzający jest zobowiązany do świadczenia na rzecz Spółki następujących usług:
- prowadzenia spraw Spółki z uwzględnieniem jej stałej reprezentacji oraz uczestnictwa w pracach Zarządu Spółki,
- reprezentowania Spółki wobec podmiotów trzecich,
- osobistego zarządzania powierzonymi obszarami działalności Spółki, przypisanymi do pełnionej funkcji, z uwzględnieniem uprawnień pozostałych organów Spółki,
- realizacji wyznaczonych celów zarządczych.
W ramach powyższych obowiązków, w związku z pełnieniem funkcji Członka Zarządu, Zarządzający może wyrażać oświadczenia woli w imieniu i na rzecz Spółki.
Zarządzający jest zobowiązany do współdziałania z pozostałymi członkami Zarządu i organami Spółki za zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, w szczególności ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1578, dalej: KSH), jak również postanowieniach Umowy Spółki, uchwałach organów Spółki oraz innych aktach wewnętrznych Spółki.
Czynności wykonywane przez Zarządzającego w ramach Umowy o zarządzanie obejmują całokształt działalności Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tym samym zakupione usługi są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i z czynnościami zwolnionymi.
Zarządzający ponosi odpowiedzialność wobec Spółki za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez Niego przedmiotu Umowy o zarządzanie, będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków Członka Zarządu. Natomiast odpowiedzialność Członka Zarządu wobec osób trzecich wynika wyłącznie z przepisów art. 291-299 KSH. Tym samym odpowiedzialność wobec osób trzecich nie jest niezależna od odpowiedzialności, którą Zarządzający będzie ponosić z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu wobec Spółki. Zarządzający nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za szkody wynikające z podejmowanych przez Niego czynności przy wykonywaniu Umowy o zarządzanie. Natomiast ryzyko gospodarcze oraz ekonomiczne czynności podejmowanych przez Zarządzającego z tytułu wykonywania postanowień Umowy o zarządzenie ponosi Spółka.
Członek Zarządu zostanie również objęty ubezpieczeniem typu D&O (Directors&Qfficers Insurance), tj. ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej w zakresie następstw czynności związanych z zarządzaniem Spółką. Umowa ubezpieczeniowa zawarta zostałaby między Spółką a ubezpieczycielem, a koszt ubezpieczenia ponosić będzie Spółka.
Ubezpieczenie D&O jest produktem ubezpieczeniowym chroniącym osoby zarządzające spółkami. Ubezpieczenie D&O ma na celu zabezpieczenie interesu majątkowego kadry zarządzającej przez udzielenie ochrony na wypadek roszczeń podmiotów trzecich o naprawienie szkody wyrządzonej wskutek nieprawidłowego działania członków zarządu lub innych osób sprawujących funkcje menedżerskie. Ubezpieczenie odpowiedzialności władz spółki chroni te osoby zarówno w przypadku roszczeń odszkodowawczych związanych z wykonywaną funkcją, jak również zapewnia pokrycie kosztów obrony w postępowaniach karnych, karno-skarbowych, administracyjnych czy też cywilnoprawnych. Polisa obejmuje również np. kary administracyjne nakładane na osoby fizyczne, jak również koszty firm public relations.
Zarządzający jest zobowiązany wykonywać swoje obowiązki w siedzibie Spółki oraz w zależności od potrzeb Spółki, w innych miejscach na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami, przy czym świadczenie Usług poza siedzibą Spółki nie może zakłócać jej płynnego funkcjonowania. Ponadto ze względu na przedmiot działalności Spółki, Zarządzający zobowiązany jest do uczestnictwa w konferencjach, seminariach lub spotkaniach o charakterze biznesowym związanych z przedmiotem działalności Spółki. Zarządzający jest również zobowiązany do wcześniejszego poinformowania o każdej przerwie w świadczeniu usług na rzecz Spółki oraz uzgodnienia z Przewodniczącym Rady Nadzorczej świadczenia usług poza siedzibą Spółki trwającego powyżej 4 dni.
Na potrzeby świadczenia swoich usług, Zarządzający jest uprawniony do korzystania z pomieszczeń biurowych wraz z wyposażeniem, abonamentu telefonicznego, komputera przenośnego, tabletu lub smartfonu z bezprzewodowym dostępem do sieci Internet oraz samochodu osobowego. Zarządzający może korzystać z abonamentu telefonicznego oraz samochodu służbowego na zasadach korzystania i odpłatności obowiązujących w Spółce.
Dodatkowo, jeżeli Zarządzający poniesie inne niezbędne do należytego wypełniania swoich obowiązków wydatki, zgodnie z postanowieniami Umowy o zarządzanie, Spółka jest zobowiązana do zwrotu tych wydatków po ich należytym udokumentowaniu i uzasadnieniu ich poniesienia.
Z tytułu świadczonych usług Zarządzającemu przysługuje stałe wynagrodzenie miesięczne (dalej: Wynagrodzenie Stałe) oraz wynagrodzenie uzupełniające za rok obrotowy (dalej: Wynagrodzenie Zmienne). Przy czym Wynagrodzenie Zmienne przysługuje Członkowi Zarządu m.in. pod warunkiem realizacji określonych celów zarządczych oraz zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wynagrodzenie uzyskiwane przez Członków Zarządu z tytułu świadczenia usług zarządzania na podstawie Umowy o zarządzanie na czas pełnienia funkcji z obowiązkiem świadczenia osobistego będzie stanowić przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032; dalej: UPDOF).
Zgodnie z Umową o zarządzanie, Członek Zarządu zobowiązuje się do świadczenia usług osobiście, bez względu na to, czy działa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i nie będzie uprawniony do powierzenia świadczenia usług osobie trzeciej.
Z uwagi na dokonywanie zarówno obrotu zwolnionego, jak i opodatkowanego, Spółka ustala proporcję, o której mowa w art. 90 UVAT.
Ponadto w piśmie z dnia 9 października 2017 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku Zainteresowany wskazał, że:
- Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
- Zarządzający nie jest w chwili obecnej podatnikiem podatku od towarów i usług.
- Zgodnie z
zapisami Umowy o zarządzanie Zarządzający zobowiązany jest współdziałać
z pozostałymi członkami Zarządu i organami Spółki na zasadach
określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, w tym w
szczególności w przepisach KSH, postanowieniach umowy Spółki, uchwałach
organów Spółki, a także innych aktach prawa i dokumentach wewnętrznych
Spółki, w szczególności regulaminu Zarządu Spółki. Dodatkowo
obowiązki/zadania Zarządzającego określa również Karta Celów na dany
rok kalendarzowy. Karta Celów ustalana jest każdorazowo przez Radę
Nadzorczą i Zarządzającego nie później niż do końca pierwszego kwartału
roku, na który ma obowiązywać.
W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że Zarządzający nie dysponuje niezależnością i samodzielnością w działaniu pozwalającą na uznanie, iż działa jako profesjonalny podmiot prowadzący działalność gospodarczą.
Zgodnie z Umową, Zarządzający ponosi odpowiedzialność wobec Spółki za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez Niego przedmiotu Umowy, będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków Zarządzającego wynikających z Umowy lub z przepisów prawa. Zarządzający ponosi również odpowiedzialność z tytułu pełnienia Funkcji, określoną przepisami prawa, w szczególności Kodeksu spółek handlowych. Jednocześnie Zarządzający jest objęty ubezpieczeniem OC przez Spółkę, co oznacza, że nie ponosi ekonomicznego ryzyka skutków decyzji biznesowych podejmowanych w ramach czynności wykonywanych na rzecz Spółki, podczas gdy ponoszenie tego typu ryzyka uznać należy za immanentną cechę prowadzenia działalności gospodarczej w warunkach rynkowych.
Jednocześnie Spółka wskazuje, że zgodnie z przepisem art. 219 § 2 KSH Rada nadzorcza nie ma prawa wydawania zarządowi wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw spółki. W konsekwencji Rada Nadzorcza sprawuje jedynie nadzór na czynnościami Zarządzającego. Zgromadzenie Wspólników nadzoruje działalność Zarządzającego, w szczególności w ramach udzielenia absolutorium z wykonywania obowiązków Członka Zarządu.
Zarządzający zobowiązany jest wykonywać swoje obowiązki w siedzibie Spółki oraz w zależności od potrzeb Spółki, w innych miejscach na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami. - Ze względu na charakter wykonywanych usług
polegających na świadczeniu usługi zarządzania Członek Zarządu posiada
pewną swobodę w kształtowaniu harmonogramu czynności wykonywanych w
celu realizacji przedmiotu umowy. Wskazana elastyczność w działaniu nie
może jednak doprowadzić do niewykonania Umowy o zarządzanie, zgodnie z
którą Zarządzający zobowiązany jest wykonywać Usługi w czasie oraz w
sposób zapewniający należytą realizację Umowy oraz prawidłowe i
nieprzerwane funkcjonowanie Spółki oraz prowadzić sprawy Spółki w taki
sposób, aby zapewnić stałą jej reprezentację. W przypadku przerwy w
świadczeniu Usług (poza płatną przerwą określoną w Umowie) spowodowanej
np. absencją chorobową Spółka dokonuje potrącenia, odpowiadającego tej
przerwie, z kwoty wynagrodzenia.
Umowa o zarządzanie wprost wskazuje, że Zarządzający zobowiązany jest wykonywać swoje obowiązki w siedzibie Spółki oraz w zależności od potrzeb Spółki, w innych miejscach na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami, przy czym świadczenie usług poza siedzibą Spółki nie może zakłócać jej płynnego funkcjonowania, a Zarządzający powinien zapewnić możliwość komunikacji ze Spółką za pośrednictwem telefonu komórkowego lub poczty elektronicznej. - Zarządzający nie ma bezpośredniego wpływu na
wysokość przyznanego mu wynagrodzenia, w szczególności Wynagrodzenia
Zmiennego. Zgodnie z Umową o zarządzanie Wynagrodzenie Zmienne
uzależnione jest od poziomu realizacji celów zarządczych. Natomiast
ustalenie Celów Zarządczych na dany rok, a także ocena ich wykonania i
zasady wypłaty Wynagrodzenia Zmiennego są ustalane przez Radę Nadzorczą
jedynie w porozumieniu z Zarządzającym w drodze uchwały Rady
Nadzorczej, podejmowanej nie później niż do 31 marca każdego kolejnego
roku kalendarzowego.
Jednocześnie Wynagrodzenie Zmienne przysługuje Członkowi Zarządu pod warunkiem realizacji przez Zarządzającego Celów Zarządczych, po zatwierdzeniu sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy zweryfikowanego przez biegłego rewidenta i udzieleniu Zarządzającemu absolutorium z wykonania przez niego obowiązków Członka Zarządu przez Zgromadzenie Wspólników. - W przypadku pełnej realizacji celów zarządczych Wynagrodzenie Zmienne Członka Zarządu wynosić będzie 18% Wynagrodzenia Stałego uzyskanego w poprzednim roku obrotowym, dla którego dokonywane jest obliczenie wysokości przysługującego Wynagrodzenia Zmiennego.
- Umowa o zarządzanie została zawarta w związku z ustawą z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (Dz. U. z 2016 r., poz. 1202).
Natomiast z pisma z dnia 25 października 2017 r. stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, że w opinii Spółki wynagrodzenie uzyskiwane przez Zarządzającego z tytułu świadczenia usług zarządzania na podstawie Umowy o zarządzanie na czas pełnienia funkcji Członka Zarządu z obowiązkiem świadczenia osobistego będzie stanowić przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w przepisie art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032), zgodnie z którym za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Spółka będzie uprawiona do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Zarządzającego z tytułu czynności wykonywanych na podstawie Umowy o zarządzanie, jeżeli zostanie On uznany za podatnika podatku VAT na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z zasadami ogólnymi wskazanymi w przepisie art. 86 UVAT, z uwzględnieniem tzw. proporcji, o której mowa w art. 90 UVAT?
Zdaniem Zainteresowanych, czynności wykonywane przez Członka Zarządu na podstawie Umowy o zarządzanie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Z tego względu z uwagi na regulację zawartą w przepisie art. 88 ust. 3a pkt 2 UVAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenie podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, Spółce nie przysługiwałoby prawo odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Zarządzającego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Faktura stanowi podstawę dla nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego, bowiem z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wynika, że podatkiem naliczonym jest kwota podatku wynikająca z faktury.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w postanowieniu z dnia 10 listopada 2017 r., nr 0112-KDIL4.4012.302.2017.3.NK, gdzie stwierdzono, że wniosek w zakresie objętym pytaniem oznaczonym nr 1 (tj. w zakresie braku uznania Zarządzającego za podatnika podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umowy o zarządzanie) jest bezprzedmiotowy, bowiem do zaistniałego stanu faktycznego w tym zakresie zastosowanie znajduje interpretacja ogólna Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 6 października 2017 r., znak PT3.8101.11.2017 (Dz. Urz. z 2017 r., poz. 203) co daje podstawę do przyjęcia, że w okolicznościach opisanych we wniosku, Zarządzający który w niniejszej sprawie posiada status Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu, a zatem nie będzie uznany za podatnika podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umowy o zarządzanie należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług świadczonych przez Zarządzającego, z uwagi na ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, ponieważ jak wskazano wyżej czynności świadczone przez Niego na podstawie ww. Umowy na rzecz Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie wniosku dotyczącym braku uznania Zarządzającego za podatnika podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umowy o zarządzanie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej