Temat interpretacji
W art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) ustawodawca określił podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Zgodnie z powołanym artykułem, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że jeśli Podatnik otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi np. na pokrycie części ceny - wówczas dofinansowanie to stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Z powyższego wynika, że takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Z treści pisma Podatnika wynika, że otrzymanie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników nie ma bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Zatem dofinansowanie na pokrycie kosztów z tytułu zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.
Dodatkowo, tut. organ podatkowy zauważa, że zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy o VAT do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.