Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego w xxx, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.... - Interpretacja - PP-I/443/19/04/TZ

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 09.09.2004, sygn. PP-I/443/19/04/TZ, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego w xxx, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie z dnia 26.05.2004 r., z zakresu podatku od towarów i usług wyjaśnia, co następuje:

Przedmiotem zapytania Spółki jest rozstrzygnięcie kwestii:

1. dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa do samochodu ciężarowego, który nie posiada świadectwa homologacji,
2. podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów:
a) czy należy zmniejszyć podstawę opodatkowania po otrzymaniu noty uznaniowej dot. kosztów transportu od kontrahenta z Unii lub, w przypadku pomyłki w cenie,
b) czy w sytuacji, gdyby Podatnik sam dokonywał odbioru towaru od kontrahenta z Unii własnym środkiem transportu, to w podstawie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego należałoby uwzględnić koszty delegacji pracownika, Jego wynagrodzenie wraz narzutami za czas podróży służbowej, amortyzację samochodu, zużycie paliwa i koszty pośrednie związane z utrzymaniem tego samochodu.

Ad.1

Jak wynika z treści pisma, Spółka jest właścicielem dwóch samochodów ciężarowych zakupionych w 1998 roku STAR i LUBLIN. Spółka nie posiada świadectwa homologacji, ani odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, posiada jedynie faktury zakupu, na których wyszczególnione jest: nr świadectwa homologacji i dane pozwalające na identyfikację pojazdu oraz dane do wyliczenia ładowności określonej wzorem w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Według przedstawionego stanowiska, Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony przy zakupie paliwa do tego samochodu ponieważ ww. samochody są zarejestrowane jako ciężarowe.

Ad. 2

a) Spółka w miesiącu maju 2004 r. otrzymała od kontrahenta z Francji dostawę towarów, w fakturze kontrahent policzył koszty transportu, mimo, iż zgodnie z zamówieniem dostawa do Polski miała być na koszt dostawcy, następnie wystawił notę obciążającą, z uwagi na pomyłkę w cenie lub nie ujęcia wszystkich kosztów związanych z dostawą. Spółka stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku korygowania faktury wewnętrznej w dacie otrzymania noty uznaniowej.
b) natomiast nie ma obowiązku ujmowania swoich kosztów wymienionych w pkt 2 b pisma do podstawy opodatkowania, ponieważ art. 31 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdza, że podstawą opodatkowania jest kwota, którą nabywający jest zobowiązany zapłacić.

Odpowiadając na powyższe zapytania tut. Urząd stwierdza:

Ad. 1.

Ograniczenia uprawnień do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych zostały zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Stosownie do ww. przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego, gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej, niż wynikająca ze wzoru określonego w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 5 ww. ustawy dopuszczalną ładowność pojazdów, powinien wskazywać wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji. W przypadku, gdy w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie ww. decyzji nie ma określonej dopuszczalnej ładowności samochodu lub ilości miejsc, pojazd taki uznaje się również za samochód osobowy. Należy wskazać, że z przepisów nie wynika, by sam brak u Podatnika odpisu świadectwa homologacji skutkował uznaniem jego pojazdu za osobowy. Istotne jest, czy z homologacji wydanej dla danego typu pojazdu wynikało uprawnienie, którego Podatnik dowodzi, że ładowność samochodu jest wyższa, niż określona wzorem, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ww. ustawy.
Reasumując, jeżeli Podatnik nie jest w stanie uzyskać wyciągu ze świadectwa homologacji na przedmiotowy pojazd, a pojazd ten jest bezsprzecznie samochodem ciężarowymi, czy specjalistycznym, oraz spełniony został warunek dopuszczalnej ładowności, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług ustalony na podstawie posiadanego dowodu rejestracyjnego, to należy uznać, że stanowisko Podatnika nie jest sprzeczne z przepisami podatkowymi w tym zakresie.

Ad. 2.

Według art. 31 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, którą nabywający jest zobowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje również:
a) podatki, cła, opłaty i inne należności płacowe w związku z nabyciem towarów,
b) wydatki dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu oraz kwotę ubezpieczenia pobieranego przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Określone przez Podatnika dokumenty, w postaci noty uznaniowej nie stanowią podstawy do korygowania podatku VAT.
W zakresie korygowania wartości faktury WNT zastosowanie będą miały przepisy § 19 i § 20 rozp. Min. Fin. z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług.(Dz. U. Nr 97, poz. 971).
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podstawa opodatkowania obejmuje m.in. wydatki związane z transportem, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. Nie ma zatem podstawy do odrębnego opodatkowywania usługi transportowej, jeżeli z warunków dostawy wynika, że cena zawiera koszty transportu. Z powyższego wynika, że koszty takie jak: delegacje pracownika, amortyzacja, narzuty za czas podróży, amortyzacja samochodu, zużycie paliwa i koszty pośrednie związane z utrzymaniem samochodu są kosztami, które ponosi sam Podatnik, a zatem stosownie do art. 31 ust. 1 ustawy o PTU nie powiększają one podstawy opodatkowania wewwnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Małopolski Urząd Skarbowy