Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo - zapytanie z dnia 25.06.2004 r. z zakresu podatku od towarów i usług, Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia co następuje:
Przedmiot zapytania dotyczy skutków podatkowych związanych z planowaną transakcją zamiany nieruchomości pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a osobą prawną. Podatnik będący jednostką samorządu terytorialnego prosi o wyjaśnienie następujących kwestii:
1) Czy pod pojęciem odpłatnej dostawy towarów, którym
posługuje się przepis art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, mieści się w opisanym przypadku:
a.) przeniesienie przez osobę prawną w formie zamiany prawa własności gruntu połączone z nieodpłatnym przekazaniem wytworzonych na tym gruncie środków trwałych,
b.) przeniesienie przez Gminę prawa własności gruntu w zamian za własność innego gruntu wraz z nieodpłatnym przeniesieniem środków trwałych na nim wytworzonych.
2) Czy nakłady wytworzone na gruncie, które mają zostać nieodpłatnie przeniesione przez osobę prawną (przebudowane torowisko tramwajowe, stację transformatorową i prostownikową dla potrzeb komunikacji tramwajowej, poszerzone pasy drogowe i skrzyżowania) stanowią towar w rozumieniu art. 2 pkt 6, którego dostawa rodzi obowiązek odprowadzenia podatku VAT, a jeśli tak to w jakiej stawce.
3) Czy będące przedmiotem zamiany niezabudowane nieruchomości, które nie podlegają ustaleniom obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, mogą zostać
zakwalifikowane jako budowlane lub przeznaczone pod zabudowę w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9.
W dniu 19.07.2004 r. Podatnik uzupełnił ww. zapytanie o własne stanowisko w sprawie. Strona uważa, że opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22 % podlega czynność zamiany własności samego gruntu tj. bez uwzględnienia wartości środków trwałych na nim wytworzonych.
Wnioskodawca powyższą czynność postrzega jako nieodpłatne przeniesienie obiektów, która nie spełnia definicji sprzedaży, wynikającej z art. 2, pkt 22 ustawy.
Odnośnie opodatkowania niezabudowanych terenów Podatnik stwierdza, że poprzednio obowiązujący plan dopuszczał zabudowę objętych zamianą nieruchomości. Nie są znane także okoliczności wskazujące na zaistnienie ewentualnych przeszkód w przyszłej zabudowie. Zdaniem Podatnika należy przyjąć, iż przedmiotowe niezabudowane działki stanowią teren budowlany, którego dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22 %.
Odpowiadając na powyższe
zapytania, tut. Urząd zważa, co następuje:
Ad. 1. Odpowiadając na zapytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że na podstawie art. 5 ust. 1, pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Od 1 maja 2004 r. grunty uznaje się za towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Należy podkreślić, że czynność zamiany towarów (gruntów) nie może być tu postrzegana jako czynność
nieodpłatna. Zamiana, zgodnie z definicją słownika języka polskiego - to "danie jednej rzeczy za drugą", "zastąpienie czegoś czymś innym". Czynność ta w swej istocie ma charakter ekwiwalentny, nie może być zatem uznana za nieodpłatną. Zamiana gruntów pomiędzy podatnikiem (gminą) a osobą prawną podlega uregulowaniu ustawy z 11 marca 2004 r. Czynność ta podlega opodatkowaniu wg podstawowej stawki 22 % zgodnie z art. 41, ust. 1 ustawy, z wyjątkiem przypadków, gdy przedmiotem dostawy (zamiany) byłyby grunty o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 (dostawa terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę). Podstawę opodatkowania należy w tym przypadku określić zgodnie z dyspozycją art. 29, ust. 3 ustawy. Przepis ten stanowi, że jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o
podatek. Stanowisko Podatnika w omówionym zakresie należy uznać za prawidłowe.
Ad. 2. Uregulowania opisane w punkcie 1 należy również odnieść do zamiany, której przedmiotem są obiekty zlokalizowane na gruntach. Obiekty te również stanowią towary, posiadające swoje zaklasyfikowanie wg klasyfikacji PKOB. Jak wynika z treści zapytania na obydwu gruntach będących przedmiotem zamiany zlokalizowane są budowle. Zamiana gruntów wraz z obiektami na nich posadowionymi jak wyżej wspomniano ma charakter ekwiwalentny. Wartość obiektów winna być ustalona zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy. Stanowisko Podatnika, oceniające, iż czynność przekazania obiektów na gruntach nie podlega uregulowaniom ustawy nie jest w ocenie tut. Urzędu prawidłowe.
Ad. 3. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają zamiany nieruchomości gruntowych - zabudowanych i niezabudowanych - przy czym w przypadku tych ostatnich - jedynie zamiany terenów budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę (o takim charakterze tych gruntów decydować powinien plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru). Podkreślenia wymaga fakt, iż aby zastosować ww. zwolnienie podatkowe koniecznym jest stwierdzenie, że tereny mające być przedmiotem zamiany są terenami niezabudowanymi oraz innymi niż budowlane czy przeznaczone pod zabudowę. Orzekanie w tym zakresie nie należy do organu podatkowego, o czym stanowi ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Zatem, jeśli odnośnie przedmiotowych nieruchomości nie ma planu zagospodarowania przestrzennego - obowiązującego, to w odniesieniu do sposobu zagospodarowania terenu, pozostaje jedynie droga ustalenia w formie decyzji administracyjnej. Jeżeli takiej decyzji nie ma, nie można jednoznacznie stwierdzić, że dany teren to teren niebudowlany czy przeznaczony pod zabudowę. W konsekwencji, jedynym rozwiązaniem - biorąc pod uwagę dotychczasowe okoliczności - ze względu na brak określenia statusu tych nieruchomości, zachodzi konieczność zastosowania stawki 22 % podatku VAT. Organ podatkowy, nie może się bowiem opierać na domniemanych kategoriach nieruchomości, gdyż jak wskazano wyżej, nie jest to jego właściwość. Natomiast warunkiem zastosowania zwolnienia podatkowego jest jednoznaczność kwalifikacji do danego punktu z art. 43 ustawy o VAT. Stanowisko Podatnika w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.