Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i ... - Interpretacja - IBPP3/443-938/12/MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.11.2012, sygn. IBPP3/443-938/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu dnia 3 września 2012r., uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2012r. (data wpływu 6 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2012r. (data wpływu 6 listopada 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 26 października 2012r.):

Realizacja projektu partnerskiego Miasta R. - lider z Gminą C. - partner oraz Stowarzyszeniem M.- partner pn. xxx, w zakresie działań lidera.

Celem głównym projektu jest modernizacja zarządzania w UM... i UM ... podnosząca transparentność działań tych Urzędów i jakość wykonywanych przez nie zadań publicznych poprzez usprawnienie obiegu informacji i podniesieniu kompetencji pracowników w zakresie możliwości wykorzystania potencjału ICT.

Cel główny projektu zostanie osiągnięty dzięki realizacji działań cząstkowych:

  • z chwilą zakończenia projektu - skrócenie czasu podejmowania decyzji administracyjnych;
  • z chwilą zakończenia wdrożenia - obniżenie kosztów działania Urzędów poprzez zmniejszenie zużycia materiałów biurowych i zmniejszenie nakładu pracy pracowników związanych z tradycyjnym obiegiem dokumentów;
  • z chwilą zakończenia projektu - ułatwienie mieszkańcom gmin załatwiania spraw w Urzędach objętych wsparciem projektu poprzez skrócenie czasu ich rozpatrywania dzięki wprowadzeniu innowacyjnej aplikacji analitycznej usprawniającej realizację spraw wewnątrz;
  • z chwilą zakończenia projektu - podniesienie kompetencji pracowników Urzędów w zakresie realizowanych spraw poprzez organizację szkoleń tematycznych i szkoleń wdrożeniowych, podniesienie standardu obsługi interesantów poprzez skrócenie czasu załatwiania sprawy oraz podniesienie jakości merytorycznej wydawanych decyzji - wykorzystanie już dostępnych centralnie usług i funkcjonalności takich jak skrzynka podawcza w ramach ePUAP, opłaty i płatności elektronicznie, dostępne formularze elektroniczne, zaufany profil, itp.;
  • z chwilą odbioru wdrożonych systemów przez Urząd Miasta R. i Urząd Miasta C. - poprawa dostępności Urzędów dla obywateli poprzez wdrożenie systemów umożliwiających szybsze dotarcie do wymaganej Informacji, większy dostęp do danych publicznych, zgodnie z dyrektywą 2003/98/EC Rady i Parlamentu Europejskiego, a także poprawę wizerunku Urzędu poprzez profesjonalną obsługę klienta opartą na standardach UE (art. 41 Karty Praw Podstawowych UE).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklaracje VAT-7.

Faktury VAT związane z realizacją przedmiotowego projektu są wystawiane na każdego z partnerów (w tym lidera) z osobna, w części odpowiednio jemu przypadającej. Każdy z partnerów (w tym lider) będzie realizował projekt indywidualnie we własnym zakresie.

Wnioskodawca (lider) nie będzie przekazywał na rzecz partnerów żadnych produktów/efektów projektu. Partnerzy nie będą przekazywać na rzecz lidera żadnych środków finansowych z tytułu realizowanego projektu.

Efekty powstałe w wyniku realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z powstałego systemu nieodpłatnie będą korzystali mieszkańcy gminy gdyż usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne. W trakcie realizacji projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem.

Powstały w wyniku realizowanego projektu system elektroniczny będzie służył informowaniu mieszkańców i innych systemów o wysokości ich zobowiązań wobec Miasta. Ww. system nie będzie wykorzystywany do zawierania umów cywilnoprawnych (z tytułu najmu, dzierżawy, sprzedaży). Nie będą przy użyciu tego systemu pobierane opłaty z tytułu najmu, dzierżawy, jednakże system będzie przypominał o wysokości opłaty, ułatwiał dokonanie przelewu oraz płatności przy pomocy karty bankowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 października 2012r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 października 2012r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ().

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika również, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Tym samym działania podejmowane w związku z realizacją przedmiotowego projektu wpisują się w zakres działalności Wnioskodawcy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (lider) realizuje wraz z Gminą (partner) projekt partnerski pn. xxx.

Celem głównym projektu jest modernizacja zarządzania w UM ... i UM ... podnosząca transparentność działań tych Urzędów i jakość wykonywanych przez nie zadań publicznych poprzez usprawnienie obiegu informacji i podniesieniu kompetencji pracowników w zakresie możliwości wykorzystania potencjału ICT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklaracje VAT-7.

Faktury VAT związane z realizacją przedmiotowego projektu są wystawiane na każdego z partnerów (w tym lidera) z osobna, w części odpowiednio jemu przypadającej. Każdy z partnerów (w tym lider) będzie realizował projekt indywidualnie we własnym zakresie.

Wnioskodawca (lider) nie będzie przekazywał na rzecz partnerów żadnych produktów/efektów projektu. Partnerzy nie będą przekazywać na rzecz lidera żadnych środków finansowych z tytułu realizowanego projektu.

Efekty powstałe w wyniku realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z powstałego systemu nieodpłatnie będą korzystali mieszkańcy gminy gdyż usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne. W trakcie realizacji projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem.

Powstały w wyniku realizowanego projektu system elektroniczny będzie służył informowaniu mieszkańców i innych systemów o wysokości ich zobowiązań wobec Miasta. Ww. system nie będzie wykorzystywany do zawierania umów cywilnoprawnych (z tytułu najmu, dzierżawy, sprzedaży). Nie będą przy użyciu tego systemu pobierane opłaty z tytułu najmu, dzierżawy, jednakże system będzie przypominał o wysokości opłaty, ułatwiał dokonanie przelewu oraz płatności przy pomocy karty bankowej.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z ustaleniem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że system nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wskazuje wprost w treści wniosku, iż efekty powstałe w wyniku realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonywane przez Niego zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. xxx.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo organ podatkowy pragnie zauważyć, iż odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (a w szczególności wykorzystania systemu powstałego w wyniku realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Partnerów Projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach